Ģimenes ārstes izmisuma kliedziens par vakcinācijas haosu
Ģimenes ārstiem ir neziņa, kad un kādas firmas vakcīnas pret Covid-19 viņiem piegādās. Ģimenes ārste Linda Šīrone sarunā ar portālu Jauns.lv uzsvēra, ka ir tas ļoti apgrūtina potēšanas gaitu. Būtu vajadzīga kāda iestāde, kas uzņemas atbildību un virsvadību vakcinācijas procesā.
"Pirmkārt, nav atkal skaidrs, kurš galu galā te ir atbildīgais. Es, vairākkārt runājot ar medijiem, esmu uzsvērusi, lūdzu, man ir kliedziens par to, ka mums ir izveidots Vakcinācijas projekta birojs, mums ir Nacionālā veselības dienests (NVD), mums ir Veselības ministrija, mums ir Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC), mums ir tik ārkārtīgi daudz iesaistītās puses , un neviens nevar uzņemties virsvadību.
Beigu beigās sanāk pingpongs. Ģimenes ārsts var zvanīt uz vienu iestādi, tad viņu sūta pie nākamās, pie nākamās, pie nākamās. Reāls haoss vadībā.
Ģimenes ārsti nezina, kad un ko viņiem piegādās
Tas rezultējas ar to, ka mēs esam absolūtā neziņā par to, kad, cikos, cik daudz un kādas firmas vakcīnas piegādās," Šīrone teica.
Ģimenes ārsti var pieprasīt, ko un cik daudz viņi grib, bet viņiem tāpat piegādāšot to, kas būšot pieejams.
Kurjeri piedāvājot kolēģiem domātās devas
"Piegādes posmā ir ļoti daudz dažādu amizantu situāciju. Vienkārši mēs esam godprātīgi cilvēki un tad, kad mums ienes papildus devas, kas ir reāli domātas kādam citam kolēģim, mēs pasakām godīgi: "Hei, uz mums šī piegāde neattiecas, jo mēs jau savus nožēlojamos divus flakonus esam saņēmuši. Kurjeri ir absolūti specifiski savā darbībā," ārste stāstīja.
Mediķiem milzīgi riņķi zem acīm
Tā rezultātā ģimenes ārstiem ir dubults darbs. Viņiem ir jāapzvana un jāapvaicājas, vai cilvēki vispār būtu ar mieru vakcinēties. Tāpat jānoskaidro cilvēku vēlmes.
Piemēram, otrdienas rītā Šīrone bija sazvanījusi 22 cilvēkus, no kuriem desmit piekrita vakcinēties. Bet no šiem desmit cilvēkiem astoņi piekrita vakcinēties tikai tad, ja tad, ja būs citas firmas vakcīnas, izņemot "AstraZeneca" potes.
"Es saprotu, ka man vairs nav spēju skaidrojošam darbam. Es vienkārši saku: "Labi." Es rakstu visus komentārus un tad, kad mums beidzot kaut ko atvedīs, tad, izejot no tā un prioritārajām grupām, es aicināšu tos cilvēkus, kas piekrīt konkrētai vakcīnai.
Tas ir ārkārtīgi liels darbs. Jūs nevarat iedomāties, cik man ir lieli riņķi zem acīm."
Nav sakārtota komunikācija
Viņa pauda neapmierinātību arī ar saziņu: "Tas skumjākais ir tas, ka manavakcina.lv un 8989 informācija manā e-veselības pastkastē nonāk kaut kādā jocīgā izvēles kārtībā, jo es neticu, ka no manas 2000 pacientu prakses tikai padsmit cilvēki ir pieteikušies, izmantojot to platformu. Es varu secināt, ka platforma vienkārši nefunkcionē un komunikācija starp manavakcina.lv un 8989 reāli nenonāk līdz ģimenes ārstu praksēm."
Tāpēc "mēs paši prokatīvi saviem pacientiem piedāvājam".
Jābūt vienai atbildīgai iestādei
Kā risinājumu Šīrone redz to, ka vakcinācijas procesā būtu kāda iestāde, kas uzņemtos atbildību un virsvadību: "Būtu brīnišķīgi, ja mums būtu reāli tiešām viens atbildīgais virspostenis, kurš ir stāvošs pāri visiem un reāli funkcionējošs. Kurš runā nevis populistiskus tekstus, bet reāli ieskatās patiesībai acīs un saprot, ka "AstraZeneca" neiet, ļaujam "AstraZeneca" dot visiem, neskatoties uz prioritārajām grupām."
Tāpat speciālistiem būtu jāsaprot, kas notiek reģionos, ģimenes ārstu praksēs, kāda ir darba specifika. Būtu jācenšas pielāgoties tam.
Cilvēki nevar atrast svarīgu informāciju
Vēl speciālistiem vajadzētu darboties sabiedrības informēšanas jomā. Kritiski vērtējama informācija saistībā ar masu vakcinācijas centriem. Piemēram, Liepājā uz laiku atvērās Olimpiskā centra durvis, bet tagad viss ir ciet un valda klusums. Par to nav pieejama arī informācija internetā.
"Nav sakarīgi izveidotas vienas mājas lapas, kur būtu pilnīgi normāli atrodama visa informācija. Ir mums covid19.gov.lv, kurā informācija netiek atjaunota līdzi SPKC mājas lapā atrodamai informācijai. Tas ir vienkārši bardaks. Tā rezultātā cieš cilvēki - viņi reāli nav informēti un nejaudā tikt līdzi visam.
Ģimenes ārsti, it sevišķi seniori, kas ir ļoti liels vairums ģimenes ārstu, ārkārtīgi nogurst, jo nejaudā lasīt visas e-pasta vēstules, kas ienāk. Mums nāk vēstules no abām asociācijām, no NVD, ministrijas, SPKC. Kāpēc nevar nākt no viena normāla avota, kur mums normāli, adekvāti, nesaraustītā veidā tiek nodota informācija?"
Pilnīgi pret "AstraZeneca" vakcīnām
Šīrone atzina, ka sākumā cilvēkiem bija pozitīvāka attieksme pret "AstraZeneca" vakcīnām, un ar viņiem vismaz varēja runāt un skaidrot, bet saistībā ar Eiropas Zāļu aģentūras pēdējiem paziņojumiem, ka vakcīna, iespējams, varētu būt saistīta ar trombiem, cilvēku nostāja ir krasi izmainījusies.
Ļaudis domā: ir vāks, tā pote mani nobendēs, man nav nekādas izredzes izdzīvot. Daļa iedzīvotāju ir gatavi potēties, taču kategoriski iebilst pret "AstraZeneca" vakcīnām. Šīrone atzīst, viņai vairs nav kapacitātes šos cilvēkus pārliecināt: "Es vairs nevaru viņiem izklāties un skaidrot, jo nekad nevar zināt, kurš varētu skaidrojumu pieņemt un pateikt, ka saprata, bet kurš ir provokators un ieņēmis savu stāju. Es varu sausu muti runāt, bet viņš vienalga man pateiks beigās: "Nē, paldies.""
Cieš ģimenes ārstu prestižs
Ārste arī norādīja uz ģimenes ārstu zemo prestižu Latvijā. Daļa pacientu vairāk uzticas plaušu vai sirds dakterim nekā ģimenes ārstam.
Arī visa sliktā vakcinēšanas procesa organizācija atstāj nelabvēlīgu iespaidu uz ģimenes ārstu tēlu, jo daļa iedzīvotāju nebūšanās vaino ģimenes ārstus. Viņu komanda, īpaši medmāsas, tāpat kā lielveikalu pārdevēji saņem lielu daļu negāciju. "Cilvēks ir neapmierināts, un viņš visu izgrūž uz mani, manām medicīnas māsām."
Līdzīgas problēmas arī citiem ģimenes ārstiem
Viņa atzina, ka daudzas problēmas ar vakcināciju ir arī citiem ģimenes ārstiem. Jauns.lv jau ziņojis, ka arī citi ģimenes ārsti iepriekš norādījuši uz slikti organizēto vakcinācijas gaitu un lietām, kas būtu jāmaina.