Kā notiek apsaimniekotāja nomaiņa?
foto: Publicitātes
Sabiedrība

Kā notiek apsaimniekotāja nomaiņa?

Reklāmas projekts

Karlīna Timofejeva

Jautā lasītājs: "Dzīvoju daudzdzīvokļu mājā, kurai apsaimniekotājs nav mainījies kopš deviņdesmito gadu beigām. Šobrīd jau vairāk nekā puse no mājas iedzīvotājiem izsaka neapmierinātību ar pārvaldnieka darbu. Esam gatavi atteikties no līdzšinējā pārvaldnieka, bet nezinām ar ko sākt".

Kā notiek apsaimniekotāja nomaiņa?...

Atbild: Mihails Čerņavskis, "Latvijas Namsaimnieks" valdes loceklis.

Vēsturiski ir iegājies, ka daļu daudzdzīvokļu māju apsaimnieko pašvaldības uzņēmumi, kaut gan atbilstoši Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumam, šo funkciju var pildīt arī privātie apsaimniekošanas uzņēmumi vai mājas dzīvokļu īpašnieku biedrība. Ēku pārvaldīšanas praksē ir šādas situācijas:

Dzīvokļu īpašnieki nav pārņēmuši pārvaldīšanas tiesības un ēku apsaimnieko pašvaldība – šādā gadījumā, lai nomainītu apsaimniekotāju vai izveidotu dzīvokļu īpašnieku biedrību, dzīvokļu īpašniekiem ir likuma noteiktā kārtībā jāpieņem lēmums par dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesību pārņemšanu un nodošanu ar savstarpēju līgumu pilnvarotai personai. Pēc tam visi dokumenti ir jāsniedz pašvaldības institūcijā, kas atbildīga par īpašumu  pārvaldību. Piemēram, Rīgā - Rīgas domes Mājokļu un vides departamentā. Attiecīgā pašvaldības iestāde sagatavos aktu par dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesību nodošanu.

Dzīvokļu īpašnieki ir pārņēmuši pārvaldīšanas tiesības – dzīvokļu kopībai pašai likuma noteiktā kārtībā ir tiesības lemt par to, kādu apsaimniekošanas uzņēmumu izvēlēties.

Pārsvarā dzīvokļu īpašnieku kopība nolemj mainīt esošo apsaimniekotāju, ja tas nepilda iedzīvotāju noteiktos uzdevumus, neefektīvi tērē līdzekļus vai nolaidīgi izturas pret darba pienākumiem. Tiesiskās attiecības starp pārvaldnieku (apsaimniekotāju) un dzīvokļu īpašniekiem regulē Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likums.

Lai mainītu apsaimniekotāju, jārīkojas sekojoši:

  •  Likumā noteiktajā kārtībā jāsasauc dzīvokļu īpašnieku kopsapulce vai jāveic aptauja, kurā ar balsu vairākumu jālemj par apsaimniekotāja maiņu. Kopsapulcē “par” pārvaldnieka maiņu jābalso vismaz 50% + 1 dzīvokļu īpašniekam. Pieņemtais lēmums jāfiksē sapulces protokolā un pēc tam jāiesniedz esošajam apsaimniekotājam.
     
  • Jau iepriekš var aptaujāt citus ēku apsaimniekošanas uzņēmumus, saņemt piedāvājumus un konsultācijas. Dzīvokļu īpašnieki jau iepriekš var arī aptaujas formā noskaidrot, kādu piedāvājumu kopsapulcē apspriest.
     
  •  Izvēloties jauno apsaimniekotāju, jāņem vērā vairāki faktori – piedāvāto pakalpojumu klāsts, ērta komunikācija, apsaimniekošanas uzņēmuma reputācija, stabilitāte un pieredze. Būtiskas ir apsaimniekotāja iespējas nodrošināt ne tikai ikdienas darbus, bet organizēt arī vērienīgākus projektus – piemēram, fasādes renovāciju vai jumta nomaiņu.
     
  • Kopsapulces laikā iedzīvotāji vienojas un uzdod jaunajam apsaimniekotājam obligātās pārvaldīšanas darbības. Atbilstoši katras ēkas specifikai var vienoties arī par papildus uzdevumiem, piemēram, veikt energoefektivitātes auditu, renovāciju utml.
     
  • Dzīvokļu īpašniekiem jāņem vērā, ka attiecības ar iepriekšējo apsaimniekotāju ir jāizbeidz atbilstoši spēkā esošajam līgumam un likuma ietvaros.
     
  • Ir vērts pārliecināties, vai apsaimniekotājs ir reģistrēts Dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistrā, kas atrodams Būvniecības informācijas sistēmas (BIS) mājas lapā.

Apsaimniekotājs pēc līguma noslēgšanas sagatavo pārvaldīšanas plānu, kurā iekļauj visus dzīvokļu īpašnieku dotos uzdevumus. Daudzdzīvokļu mājas apsaimniekošana ir atbildīgs uzdevums, kuru jāorganizē atbilstoši likumdošanai. Līdz ar to ir ļoti būtiski izvēlēties uzticamu sadarbības partneri. Profesionāla ēku apsaimniekotāja rīcībā ir gan resursi, gan atbalsta personāls, kas dzīvokļu kopībām sniedz grāmatvedības, juridiskos un finanšu pakalpojumus,  kā arī nodrošina projektu vadību un citus pakalpojumus. Lielākajiem ēku apsaimniekotājiem ir savi inženieri un tehniskie darbinieki, kas veic pilnvērtīgu un profesionālu ēku uzraudzību.

"Latvijas Namsaimnieks" jau ilgus gadus strādā nekustamo īpašumu apsaimniekošanas jomā, un tā darbinieki ir profesionāli un pieredzējuši, strādājot gan ar ēku uzturēšanu ikdienā, gan veicot apjomīgus renovāciju projektus. Šobrīd “Latvijas Namsaimnieks” īsteno kampaņu jaunajiem klientiem ar aicinājumu izmēģināt ēku apsaimniekošanas pamatpakalpojumus 3 mēnešus bez maksas. Tas ļaus pārliecināties, cik ērta un vienkārša ir sadarbība ar pieredzējušu ēku apsaimniekotāju.

Raksts sadarbībā ar "Latvijas Namsaimnieks"