Plāno būtiskas izmaiņas sabiedriskā transporta nozarē
foto: unsplash.com
Sabiedrība

Plāno būtiskas izmaiņas sabiedriskā transporta nozarē

Jauns.lv

Šogad sabiedriskā transporta nozarē plānotas būtiskas izmaiņas reglamentējošajos normatīvajos aktos, tai skaitā ar komerciālo un bezmaksas maršrutu ieviešanu, kas Latvijā līdz šim nav bijis, informē Autotransporta direkcija.

Plāno būtiskas izmaiņas sabiedriskā transporta noz...

Tiek strādāts pie Ministru kabineta noteikumu izstrādes, kuros tiks noteikti principi, kā nodrošināt pasažieru pārvadājumus uz komerciāliem principiem.

  • Biļetes cenu noteiks pārvadātājs, visi izdevumi un zaudējumi būs pārvadātāja pašrisks un valsts no savas puses zaudējumus nesegs.
  • Lai pārvadātājs varētu nodrošināt pakalpojumus, tam būs jānodrošina noteiktas kvalitātes prasības, piemēram, būs noteikts konkrēts autobusu vecums; tiem būs jābūt aprīkotiem ar elektronisko maršruta zīmi; transportlīdzeklī jānodrošina bezskaidras naudas norēķinu iespēja u.c.
  • Plānots, ka sākotnēji komerciālie maršruti būs Rīga–Jaunķemeri, Rīga–Sloka, Rīga–Olaine, Rīga–Jelgava, Rīga–Sigulda, Rīga–Salaspils, Rīga–Ogre un Rīga–Daugavpils. Autotransporta direkcija izsniegs atļaujas pārvadājumu veikšanai komerciālajos maršrutos un uzraudzīs pakalpojumu sniedzēja atbilstību izvirzītajiem nosacījumiem.

Stājoties spēkā jaunajiem līgumiem ar pasažieru pārvadātājiem, kas būs uzvarējuši konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu nākamajos 10 gados, tiks ieviesti vairāki maršruti, kuros pasažieri varēs braukt bez maksas.

Lai ieviestu bezmaksas pārvadājumus, vienlaikus jāizpildās trim kritērijiem:

  • maršrutam jābūt vietā, kur apdzīvotības blīvums ir mazāks par četriem iedzīvotājiem uz kvadrātkilometru;
  • maršrutam jābūt tādam, kura uzturēšanai valsts no savas puses sedz vairāk nekā 85% visu izmaksu;
  • pārvadāto pasažieru skaitam jābūt vidēji 2,5.

Plānots, ka Autotransporta direkcija reizi gadā pārskatīs maršrutus un sniegs priekšlikumus Sabiedriskā transporta padomei, kas attiecīgi apstiprinās jaunos maršrutus uz diviem gadiem.

Šogad plānoti grozījumi MK noteikumos Nr.435 “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu”, kas paredz, ka pašvaldības atsevišķos gadījumos varēs līdzfinansēt sabiedrisko transportu valsts dotētajos maršrutos.

Šāda iniciatīva tika pieņemta, ņemot vērā līdzšinējo pieredzi, jo ir bijuši gadījumi, kad, izvērtējot kāda reisa ekonomiskos rādītājus un pasažieru skaitu, pieņemts lēmums reisu slēgt, bet pašvaldība uzstājusi uz tā saglabāšanu. Tādējādi MK noteikumos tiks atrunāti skaidri kritēriji, kādos gadījumos pašvaldība varēs iesaistīties, piemēram, ja ieņēmumu segums pār izmaksām reisā būs zemāks par 25%; ja tiks palielināts plānotais nobraukums reģionālajā maršrutu tīklā u.tml.

Līdz 2021. gada 28. janvārim kopumā tika atcelti 262 reģionālo maršrutu autobusu reisi – no pērnā gada 31. marta ir slēgti 108 reisi, bet laika gaitā, samazinoties pasažieru skaitam, pakāpeniski tika slēgti vēl 154 reisi. Savukārt janvārī tika slēgti reisi 26 maršrutos, bet 44 reisos ir atceltas atsevišķas izpildes dienas. Autotransporta direkcija regulāri seko līdzi pasažieru skaita izmaiņām, īslaicīgi slēdzot tos reisus, kuros pasažieru praktiski nav, tomēr nepieciešamības gadījumā tie operatīvi tiek atjaunoti. Reisu skaits tiek samazināts tajos maršrutos, kuru pamatfunkcija nav saistīta ar iedzīvotāju nogādāšanu darbavietās vai izglītības iestādēs.

2020. gadā starppilsētu maršrutu autobusos tika pārvadāti 7,3 miljoni pasažieru, kas, salīdzinot ar 2019. gadu, ir par 35% mazāk, bet vilcienos pārvadāti 12,85 miljoni pasažieru, kas ir par 30% mazāk nekā 2019. gadā. Savukārt iepriekšējā nedēļā, salīdzinot ar decembra vidu, reģionālo maršrutu autobusos vidējais pārvadāto pasažieru skaits darbadienās samazinājies par 30%, bet vilcienos – 16%. Līdz ar pasažieru skaita kritumu vairākos maršrutos reisi ir slēgti vai tiek izpildīti saskaņā ar svētdienas grafiku.