Vilcienu uz Bolderāju sola aizvien vēlāk: tagad 2023. gada beigās
foto: Edijs Pālens/LETA
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (kāpj ārā no vilciena) sola Bolderājas pasažieru vilciena līnijas izbūvi pabeigt aiznākamā gada beigās.
Sabiedrība

Vilcienu uz Bolderāju sola aizvien vēlāk: tagad 2023. gada beigās

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Aizvien tālākā nākotnē tiek atbīdīti solījumi ierīkot pasažieru vilcienu satiksmi no pilsētas centra uz Bolderāju. Ja aizpērnā gada vasarā satiksmes ministrs cerēja, ka ar vilcienu uz Bolderāju varēs aizbraukt vēlākais tuvāko trīs gadu laikā – tas ir, nākamā gada vasarā. Tad tagad projektu sola pabeigt tikai 2023. gada beigās: nevis pēc trīs, bet gan pēc četrarpus gadiem.

Vilcienu uz Bolderāju sola aizvien vēlāk: tagad 20...

Gada sākumā “Pasažieru vilciens” pārtrauca jaunu dīzeļvilcienu iepirkumu, jo netika piešķirts finansējums no valsts budžeta. Šiem vilcieniem tad arī visticamāk vajadzētu kursēt uz Bolderāju, un tos bija paredzēts piegādāt līdz 2023. gada beigām, kad tagad tiek solīta jaunā līnija uz Bolderāju. Nu ir skaidrs, ka līdz šim laikam jaunos vilcienus mums neredzēt. Bet vai varēsim aizbraukt ar vilcienu uz Bolderāju?

2019. gada vasarā satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) rīkoja prezentācijas izbraukumu ar dīzeļvilcienu no Rīgas Centrālās stacijas, kas atrodas viņa darba vietas durvju priekšā, uz Bolderāju, lai izvērtētu iespējas atjaunot pagājušā gadsimta piecdesmitajos gados likvidēto pasažieru vilcienu satiksmi no pilsētas centra uz Bolderāju. Ministrijā izveidoja speciālu darba grupu, kura nu spriež par šādas līnijas atjaunošanu, un Linkaits solīja, ka jau tuvāko divu trīs gadu laikā šāds vilciens sāks arī kursēt. Pagaidām vienīgais, kas šim nolūkam ir, ir sliedes – vēl jāierīko visa infrastruktūra, jāizbūvē stacijas un peroni.

foto: Satiksmes ministrija
Tādas pēc jaunā projekta izskatīsies Bolderājas līnijas dzelzceļa pasažieru stacijas perons.
Tādas pēc jaunā projekta izskatīsies Bolderājas līnijas dzelzceļa pasažieru stacijas perons.

Ar dīzeļvilcienu no Bolderājas līdz pilsētas centram varēšot nokļūt pārdesmit minūtēs, kas ir apmēram divreiz ātrāk nekā ar 3. autobusu. Pie tam arī biļete izmaksāšot lētāk nekā ar “Rīgas satiksmes” autobusu, 2019. gada teica Linkaits.

Vasarā jau beidzas divu gadu termiņš, kopš atbildīgie spriež par Bolderājas dzelzceļu, un nu jau jābūt daudzmaz skaidram būs tas, vai nebūs? Vai atkal bolderājieši paliks ar garu degumu, jo daudzi vēl atceras, ka gadsimta sākumā, pirms galvaspilsētas atslēgas paspēja paņemt Nils Ušakovs ("Saskaņa"), Rīgas dome teicās esam izlēmusi - būvēs nevis Dienvidu, bet gan Ziemeļu tiltu, un dažu mēnešu laikā solīja atklāt prāmju satiksmi no Bolderājas uz Mangaļiem. Tomēr nekas no solītā makā tā arī nav iekritis, un bolderājiešiem joprojām vienīgā alternatīva, ja nav personiskais auto, tikt uz Daugavas labo krastu, ir vismaz 40 minūšu kratīšanās un spaidīšanās bieži vien pārpildītajā 3. maršruta autobusā. Jauns.lv interesējās, kad tad bolderājieši var cerēt uz jaunu vilcienu?

Satiksmes ministrs: “Vilciens uz Bolderāju būs divas reizes stundā”

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits Jauns.lv pastāstīja: “Satiksmes ministrijas organizētā darba grupā par pasažieru satiksmes atjaunošanu uz Bolderāju tika pētīts gan optimālais vilcienu kursēšanas apjoms, gan ar kādiem vilcieniem to varētu nodrošināt.

Ir nolemts pasažieru vilciena satiksmi Bolderājas virzienā attīstīt, lai vilcieni varētu kursēt cauri Rīgai tālāk līdz Siguldai, kas būs nozīmīgs ieguvums, attīstot dzelzceļu kā sabiedriskā transporta mugurkaulu. Šo līniju varēs izmantot Rīgas satiksmē, piemēram, lai ērti un ātri nokļūtu no Pārdaugavas līdz Juglai. Laika ieguvums ir būtisks faktors, kāpēc rīdzinieki varētu izvēlēties automašīnu atstāt mājās un ikdienas maršrutos pārvietoties ar vilcienu.

Darba grupā tika pieņemts lēmums izveidot divas pasažieru stacijas “Bolderāja-Silikātu” (Bolderājā) un “Bolderāja-Slokas” (Zasulauka rajonā). Šo staciju izveidošana ir iekļauta “Latvijas dzelzceļa” (LDz) projektā par dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizāciju. Tā ietvaros pašlaik notiek iepirkums par staciju un pieturas vietu pasažieru platformu pārbūvi. Pirmo reizi LDz vēsturē izveidotas staciju un pieturas vietu vienota vizuālā dizaina vadlīnijas, ko mēs dzīvē varēsim redzēt, sākot jau no nākamā – 2022. gada. Projektu paredzēts noslēgt līdz 2023. gada beigām.

“Rail Baltica” projekta ietvaros tiek pārkārtoti 1520 mm dzelzceļa sliežu ceļi Torņakalna stacijā, lai nākotnē varētu nodrošināt Bolderājas virziena pasažieru vilcienu intensitāti - divi vilcieni stundā. Torņakalna sliežu ceļu pārkārtojuma projektēšanu finansē Eiropas infrastruktūras savienošanas instruments (EISI), arī būvniecības izmaksas plānots finansēt daļēji no EISI finansējuma, kā arī piesaistot citus ES fondus.

Pašlaik uz Bolderāju ir modernizēta vienceļu līnija bez elektrifikācijas. Patlaban notiek diskusijas par iespējamām Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijām infrastruktūras projektu īstenošanai līdz 2026. gadam, kas varētu paredzēt vilciena satiksmes attīstību Rīgā un Pierīgā. Paredzētas iespējas elektrificēt Bolderājas līniju un pārveidot to par divceļu līniju, iegādāties vilcienus izmantošanai šajā līnijā, kā arī veikt Zasulauka stacijas perona pārplānošanu.

Lai nodrošinātu veiksmīgu līnijas izveidi un iekļautu šo maršrutu kopējā Rīgas transporta sistēmā, svarīga ir visu iesaistīto pušu sadarbība. Vēl viens svarīgs projekts, ko virzām, lai veicinātu sabiedriskā transporta izmantošanu, ir vienotās biļetes ieviešana. Tas uzlabos ērtības pasažieriem, vienā maršrutā Rīgas un Pierīgas satiksmē kombinējot dažādus transporta veidus”.

Līdz 2023. gada beigām

foto: Edijs Pālens/LETA
 Aizpagājušā gada vasarā Satiksmes ministrijas darba grupas, kas spriež par Rīgas-Bolderājas dzelzceļa līniju, ērti bija iekārtojušies dīzeļvilcienā un, braucot uz Bolderāju, domāja, kā vislabāk šo līniju atklāt.
Aizpagājušā gada vasarā Satiksmes ministrijas darba grupas, kas spriež par Rīgas-Bolderājas dzelzceļa līniju, ērti bija iekārtojušies dīzeļvilcienā un, braucot uz Bolderāju, domāja, kā vislabāk šo līniju atklāt.

Arī “Latvijas dzelzceļa” Komunikācijas projektu vadītāja Ella Pētermane Jauns.lv teica: “2020. gadā LDz izsludināja iepirkumu par 48 staciju un pieturas punktu projektēšanu un būvniecību, lai jau tuvāko gadu laikā nodrošinātu modernu, drošu un ērtu dzelzceļa infrastruktūru, kas būs pielāgota arī jaunajiem pasažieru vilcieniem.
 
Arī Bolderājas dzelzceļa līnijas piemērošana pasažieru pārvadājumu veikšanai ir paredzēta šī projekta ietvaros. Bolderājas līnijā tiks izbūvēti divi pieturas punkti Silikātu un Slokas ielas tuvumā.

Pasažieru infrastruktūras modernizācijas projektu plānots īstenot līdz 2023.gada beigām. Saskaņā ar projektu katrā pieturas punktā tiks izbūvētas paaugstinātas platformas, modernas un funkcionālas nojumes, soliņi un velonovietnes, taktilās joslas un taktilās vadulas, apziņošanas un videonovērošanas sistēma, tiks izvietotas vienota standarta informatīvās norādes, kā arī pieejas platformām cilvēkiem ar kustību traucējumiem”.