Nenotikušais ceļojums uz Ameriku, gleznas no dzintara un Meža pieskāriens: izstāžu ceļvedis
foto: Publicitātes foto
Kārļa Vītola darba “Dalasa” fragments izstādē “Ceļojums uz Ameriku”
Kultūra

Nenotikušais ceļojums uz Ameriku, gleznas no dzintara un Meža pieskāriens: izstāžu ceļvedis

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Latvijas Mākslinieku nama 11. novembra krastmalā Kamergalerijā izstādē “Zero waste” varam ieraudzīt kā jaunā ampluā – grafikā izpaudusies mums labi zināmā fotogrāfe un kinorežiore Aija Bley. Savukārt Kalnciema kvartāla galerijā Kārlis Vītoliņš piedāvā ieskatīties nenotikušā ceļojumā uz Ameriku.

Nenotikušais ceļojums uz Ameriku, gleznas no dzint...

Tirdzniecības centrā “Mols” aplūkojama Dinas Dubiņas gleznas, kurās galvenais elements ir dabīgais dzintars. Savukārt kultūras centrs “Imanta” piedāvā sajust Meža pieskārienu. Ja gadās būt Balvu pusē, tad nepaejiet garām Balvu Mākslas skolai un apciemojiet izstādi “TEXT-ils”, kurā skatāmi Daugavpilī notikušo starptautisko tekstilmākslas simpoziju veikums.

foto: Publicitātes foto
Latvijas Mākslinieku savienības nama Kamergalerijā skatāma Aijas Bley personālizstāde „Zero waste”, kurā pazīstamā fotogrāfe un kinorežisore debitē kā grafiķe..
Latvijas Mākslinieku savienības nama Kamergalerijā skatāma Aijas Bley personālizstāde „Zero waste”, kurā pazīstamā fotogrāfe un kinorežisore debitē kā grafiķe..

* Latvijas Mākslinieku savienības (11. novembra krastmalā35, Rīgā) nama 5. stāvā ierīkotajā Kamergalerijā līdz 15. novembrim skatāma Aijas Bley personālizstāde „Zero waste”. Aija Bley plašāk zināma kā fotogrāfe un kinorežisore, bet šoreiz Aija Bley debitē kā grafiķe, un viņas Kamergalerijā eksponētie grafikas darbi tapuši procesuālā kopdarbā ar dabu un mijiedarbībā ar grafikas tehnikām. Aija Bley šajos darbos strādā ar „zero waste” ideju un tajos integrē „ready-made” principus, kas balstās postmodernisma idejā, ka mākslā tiek izmantots tas, kas jau ir radīts, kā arī tas, ka mākslas darbs nav kaut kas absolūts, pabeigts un neaizskarams. „Manā izstādē darbus primāri ir radījis nevis cilvēks, bet dzīvā daba”, stāsta Aija Bley. Viņas darba process balstās dabas dokumentēšanā, atlases veikšanā un pēc tam „pārtulkošanā” dažādās grafikas tehnikās (sietspiede, augstspiedums, linogriezums, kokgrebums, dobspiedums, zīmējums, akvarelis). „Mans darbs ar dabas „mošķiem” - skudrām, gliemežiem un citiem - bija apzināts process. Piemēram, atstājot audeklu un krāsas uz nakti ārā, tajā no rīta bija atstātas gliemežu un skudru krāsā izmērcētās pēdas, kas veidoja neatkārtojamus rakstus,” viņa turpina. Izstādes vēstījums akcentē, ka „zero waste” jeb bezatkritumu dzīves ideja svarīga arī mākslas procesā. Māksliniekam vajadzīga drosme, lai piebremzētu savu ego vienmēr radīt ko jaunu un nebijušu, bet saskatītu neskaitāmās lietas, kas ir mums apkārt - atdzīvinātu un piepildītu tās ar savu radošo enerģiju. Sīkāk internetā: www.facebook.com/kamergalerija.

foto: Publicitātes foto
Kārļa Vītola komiksa “Tētis” fragments izstādē “Ceļojums uz “Ameriku”.
Kārļa Vītola komiksa “Tētis” fragments izstādē “Ceļojums uz “Ameriku”.

* Kalnciema kvartāla galerijā (Kalnciema un Melnsila ielu stūrī, Pārdaugavā) līdz 21. oktobrim apskatāma Kārļa Vītola personālizstāde “Ceļojums uz Ameriku”. Kārļa Vītola izstādē galvenais medijs ir kameras acs - fotogrāfiju un video formātā - kas nofokusēta uz ārpusē dzīvojoša indivīda vientulību. Mākslinieks ir radījis izstādi par nenotikušu ceļojumu uz Ameriku, sasaucoties ar pašlaik aktuālajiem izolācijas apstākļiem, kas izjauc plānus un liek samierināties ar iztēlē pieejamām izvēlēm. 1989. gadā viņa vectēva, mākslinieka noformētāja Alekša Kalniņa Amerikas ceļojumā uzņemtie diapozitīvi apbūra topošo mākslinieku un režisoru Kārli Vītolu. Iedvesmojoties no debesskrāpju uzņēmuma, 1997. gadā Vītols radīja savu otro filmu par ambiciozu scenāristu, kurš vēlas iekarot Ameriku. 2020. gadā materiāls tika samontēts un ieskaņots, atklājot, kā kultūrā radītais iespēju zemes tēls lika 90. gadu jauniešiem maldīties starp sapņiem un realitāti, ilgām nomainot skumju rezignāciju. Sīkāk internetā: www.kalnciemaiela.lv.

foto: Publicitātes foto
Laima Akmentiņa. „Mežu gali” (no izstādes “Meža pieskāriens” kultūras centrā „Imanta”).
Laima Akmentiņa. „Mežu gali” (no izstādes “Meža pieskāriens” kultūras centrā „Imanta”).

* Savukārt Rīgas kultūras un atpūtas centrā “Imanta” līdz 1. novembrim skatāma mākslinieces Laimas Akmentiņas ainavu glezniecības personālizstāde “Meža pieskāriens”. Laima Akmentiņa savās gleznās galvenokārt tēlojusi mežu. “Mežā jūtos kā klēpī – siltā, aicinošā. Kopš bērnības zināmās smaržas jaucas ar atmiņām, drošības un iekšējas brīvības sajūtu. Pastaigas, vecāsmammas stāsti, mazās meža puķītes, “istabiņa” starp četrām priedēm, spēles, slēpojiens no kalniņa, pakrūtē nokņudot...”, stāsta gleznotāja. Māksliniece glezniecību jūt kā valodu, kas uzrunā caur krāsu, gaismu un kompozīcijas ritmu. “Gleznot ir skaisti, bet ne viegli. Rezultāts gan ir, gan nav atkarīgs no apzinātas ieceres, tas mēdz būt arī pārsteigums,” uzskata autore.  Gleznās notverts miers un prieks, ko autore rod dabā – gan ozola lapu rūsainais zeltainums, gan meža galu ritmi vējā, saule ozolu jaunaudzē pavasarī, kur uzplaukuši cīrulīšu ziediņi, vakarā nopēdotā smilts jūras krastā. Sīkāk internetā: www.imantakultura.riga.lv.

foto: Publicitātes foto
Tirdzniecības centrā skatāmas Dinas Dubiņas personālizstāde „Sublimācija” – gleznas ar dzintaru.
Tirdzniecības centrā skatāmas Dinas Dubiņas personālizstāde „Sublimācija” – gleznas ar dzintaru.

* Tirdzniecības centra „Mols” mākslas telpas „bazar’t” galerijā (Krasta ielā 46, Rīgā) līdz 15. novembrim apskatāma Dinas Dubiņas personālizstāde „Sublimācija”. Tajā skatāmas gleznas ar dzintaru, darbi ir radīti pilnīgi jaunā tehnikā – gleznās dominē dzintars un grafīts, ko māksliniece izmanto pirmo reizi. Dina Dubiņa ar mākslas palīdzību grib rast citu skatījumu uz dzintaru – lai mēs visi iegūtu papildu pozitīvo enerģiju caur Latvijas nacionālo dārgumu. Sīkāk internetā: www.mols.lv.

foto: Publicitātes foto
Ju Von Lima (Dienvidkoreja). „Vējš nekarājas tīklā II” (dažādi materiāli uz izbalējuša džinsu auduma, pečvorks, 2018., 30×40 cm, no izstādes “TEXT-ils”).
Ju Von Lima (Dienvidkoreja). „Vējš nekarājas tīklā II” (dažādi materiāli uz izbalējuša džinsu auduma, pečvorks, 2018., 30×40 cm, no izstādes “TEXT-ils”).

* Balvu Mākslas skolas izstāžu zālē (Teātra ielā 2) līdz 30. novembrim ir skatāma Daugavpils Marka Rotko mākslas centra tekstilmākslas kolekcijas izstāde “TEXT-ils”. Izstādes veidotāji vēsta: „Teksts savā būtībā nav tikai loģisks burtu kopums, kas kārtojas vārdos un teikumos. Tas nes sevī simbolisku vēstījumu, neatkarīgi no izmantotajiem domas izpausmes līdzekļiem. Arī mākslu var lasīt, iedziļinoties katra autora individuālajā krāsu, simbolu un kompozīciju salikumā”. Izstāde “TEXT-ils” tiek piedāvāta kā stāsts par dažādo tekstilmākslā, rādot mūsdienu tekstila prakses plašās iespējas un interpretācijas. Eksponētie mākslas darbi ir Rotko centra rīkoto starptautisko tekstilmākslas simpoziju veikums, kas tapis, māksliniekiem divu nedēļu garumā dzīvojot, iedvesmojoties un radot Marka Rotko dzimtajā pilsētā. Vairākos mākslas darbos ir jaušams arī Daugavpils cietokšņa motīvs, atklājot katra mākslinieka individuālo un estētisko skatījumu uz īpašo auru, ko veido vēsturiskā arhitektūra un apkārtējā ainava. Izstādē pārstāvēti mākslinieki no Latvijas, Lietuvas, Itālijas, ASV, Dienvidkorejas un Indijas. Sīkāk internetā: www.balvumakslasskola.lv.