foto: Evija Trifanova/LETA
Liepājas autobusu parks un ārstu komisija skaidro rupjību pret redzes invalīdiem
Liepājas autoosta, kurā 1.grupas redzes invalīdiem bija jāpiedzīvo nicīgs pazemojums.
Sabiedrība
2020. gada 20. augusts, 04:10

Liepājas autobusu parks un ārstu komisija skaidro rupjību pret redzes invalīdiem

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Liepājas autoostas kasiere un Liepājas-Rīgas autobusu šoferi 10. augustā nicinoši izturējās pret trīs 1. grupas redzes invalīdiem un viņu pavadoni, viņus nolamājot un nepārdodot invalīdiem pienākošās bezmaksas braukšanas biļetes, jo uz viņu invalīdu apliecībām bija nodilusi drošības hologramma. Liepājas autobusu parks (LAP) par notikušo izsaka nožēlu, bet Veselības un darbnespēju ekspertīzes ārstu valsts komisijā (VDEĀVK) skaidro, kāda vaina bija invalīdu apliecībām.

Jauns.lv jau rakstīja, ka pazemojumu Liepājas autoostā piedzīvoja 1. grupas redzes invalīde Elīze Strazdiņa ar vēl diviem saviem likteņbiedriem un savu pavadoni Artūru Būdu, kuri nevarēja iegādāties invalīdiem pienākošās bezmaksas braukšanas biļetes Liepājas-Rīgas autobusā. Viņi ne tikai nevarēja iegādāties biļetes, bet arī piedzīvoja rupju attieksmi gan no autoostas kasieres, gan autobusu šoferu puses. Elīze Strazdiņa kā redzes invalīde nevarēja pamanīt, ka hologramma uz invalīda apliecības ir nodilusi, un tādēļ piedzīvoja neadekvātu pazemojumu. Kad viņa VDEĀVK Liepājas nodaļā dažu minūšu laikā apliecības apmainīja, Liepājas autobusu parka šoferis viņu atkal nolamāja, jo uzskatīja, ka apliecība ir viltota.

foto: Artūrs Būda
Neredzīgo pavadonis Artūrs Būda un Elīze Elizabete, kurus vēl ar diviem redzes invalīdiem izdzina no Liepājas-Rīgas autobusa. *

Elīze Strazdiņa Jauns.lv pauda savu sāpi: „Liepājas autoostas biļešu kasē mums atteicās pārdot biļetes, jo kā izrādās tad apliecību aizmugurējā pusē ir speciāls hologrammas lauciņš, kas norāda, ka apliecība ir derīga un nav viltota. Mūsu apliecībām šis lauciņš bija nodilis, ko, protams, mēs nezinājām, jo ne paši varam to ieraudzīt, ne citi zināja par to mūs informēt. Cerība bija, ka vismaz autobusa šoferis būs pretimnākošāks un pārdos biļetes, taču arī šoferis bija nelokāms, un teica, ka, ja iekāps kontrole, tad viņam būs jāmaksā 120 eiro sods. Tā nu mūs izstūma no autobusa un palikām Liepājā neizpratnē un, protams, dusmīgi. Liepājas VDEĀVK nodaļā dažu minūšu laikā mums izsniedza jaunas apliecības. Bijām jau mierīgi un nu jau priecīgi. Taču, kas tev deva - ar to viss nebeidzās. Pulksten 12.25 kāpām ar internetā nopirktajām biļetēm autobusā, kur šoferis uz mums sāka neadekvāti kliegt un jautāt, kur dabūjām apliecības, un vai vispār tās derīgas? Tajā brīdī sajutāmies kā noziedznieki”.

LAP valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns Jauns.lv pauda, ka izsaka nožēlu par notikušo incidentu un „šobrīd, LAP skaidro notikušā incidenta faktiskos apstākļus un LAP darbinieka rīcības formu”, bet vienlaikus piebilst, ka „aicina pasažierus ievērot Ministru kabineta noteikumus Nr. 371 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi” un Nr. 450 “Noteikumi par invaliditāti apliecinoša dokumenta paraugu, dokumenta izsniegšanas un uzskaites kārtību””.  

Savukārt invalīdu pavadonim Artūram Būdam radušie vairāki jautājumi: „Kāpēc tad uz invalīdu apliecībām ir tie numuri, ja pēc viņiem nevar atrast sistēmā, ka tā reģistrēta un derīga apliecība? Kāpēc tiek ražotas vai, pareizāk sakot iepirktas, tik zemas kvalitātes apliecības, kuras nodilst kaut vai atrodoties tikai maciņā? Kāpēc apliecībām dod tik garu – desmit gadu termiņu, ja viņas nemaz fiziski tik ilgi nekalpo?” Uz tiem VDEĀVK sniedza sekojošas atbildes:

foto: Ieva Čīka/LETA
Latvijas Republikas invalīda apliecība, ko izsniedz Veselības un darbnespēju  ekspertīzes ārstu valsts komisija.

„Apliecība par bojātu Ministru kabineta 2012. gada noteikumu Nr.450 „Noteikumi par invaliditāti apliecinoša dokumenta paraugu, dokumenta izsniegšanas un uzskaites kārtību” izpratnē uzskatāma, ja uz apliecības informācijas nav vispār vai nav pilnībā izlasāma, piemēram, aversā nav salasāmi personas dati, piešķirtā invaliditātes grupa, derīguma termiņš, apliecības numurs, nav vai nav saskatāms personas foto attēls, iztrūkst pretviltošanas elementu, bet reversā nav redzams – apliecības izsniedzējs, hologramma (divdimensiju oriģinālā hologrāfiskā drošības matrica), kā arī citi pretviltošanas elementi.
 
VDEĀVK iepriekš ir saskārusies ar gadījumiem, ka apliecībām, to lietošanas gaitā hologramma ir noberzusies vai tikusi bojāta. Lai novērstu šādus gadījumus, kopš 2019.gada 1.janvāra VDEĀVK apliecību izgatavošanā izmanto apliecību sagataves ar hologrammu, kas iestrādāta starp sagataves PVC slāņiem, līdz ar to novēršot iespēju noberzties, turklāt vēl papildus aizsardzībai izgatavošanas procesā apliecība tiek pārklāta ar caurspīdīgu, pēc laminēšanas uzstrādājamu aizsargplēvi, kas nodrošina apliecības personalizācijas datu paaugstinātu mehānisko un pretviltošanas aizsardzību gan aversā, gan reversā.
 
Ņemot vērā, ka šāda tehnoloģija tiek izmantota no 2019.gada, apliecībām, kas izdotas pirms 2019. gada, var pastāvēt iespēja hologrammas bojājumiem. Klienti jau vairākkārt aicināti šādos gadījumos vērsties VDEĀVK ar iesniegumu jaunas apliecības saņemšanai. Šo pakalpojumu var saņemt: * jebkurā VDEĀVK nodaļā klātienē; * iesniegumu sūtot pasta sūtījumā uz jebkuru VDEĀVK nodaļu; * valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv un * iesniegumu sūtot ar drošu elektronisko parakstu uz e-pastu: vdeavk@vdeavk.gov.lv.

Tēmas