Datu valsts inspekcijas direktore: lietotne “Apturi Covid” domāta sabiedrības veselībai, nevis izsekošanai
Sabiedrības rīcībā nonākot jaunām tehnoloģijām, kas darbojas iepriekš neredzētā veidā un prasa dalīties jebkādā privātā informācijā, ir saprotamas cilvēku bažas par to, cik lielā mērā šīs tehnoloģijas iejauksies viņu dzīvē. Kontakta fiksēšanas mobilā lietotne “Apturi Covid”, kas radīta Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) vajadzībām cīņā pret Covid-19, ir paredzēta, lai sadarbībā ar iedzīvotājiem ierobežotu slimības izplatību Latvijā.
Šeit nav vietas sazvērestības teorijām vai filmu scenārija cienīgiem sižetiem ar spiegu elementiem – valdības lēmumu kontrolēt iedzīvotājus, uzskata Datu valsts inspekcijas direktore Jekaterina Macuka.
Datu valsts inspekcija savas kompetences ietvaros sniedza atbalstu lietotnes “Apturi Covid” izstrādes procesā un arī turpmāk uzraudzīs, lai tiktu ievērotas personas tiesības uz privātumu, vienlaikus dodot iespēju atbildīgajām iestādēm aizsargāt sabiedrības veselību kopumā. Pievienotā vērtība, ko šajā sadarbībā saskata Datu valsts inspekcija, ir lietotnes nolūks – atbalstīt SPKC, modernizējot tā līdzšinēji veiktās darbības kontaktpersonu informēšanā. Arī līdz šim SPKC bija pienākums apzināt iespējamās ar Covid-19 saslimušo personu kontaktpersonas, iegūstot šo informāciju no tiem, kam konstatēts Covid-19. Tomēr jāņem vērā, ka personas rīcībā šādas informācijas var arī nebūt vai tā var būt neprecīza vai nepilnīga. Tāpēc informācijas iegūšana līdz šim ir prasījusi ievērojamu resursu ieguldījumu, tostarp publikācijas plašsaziņas līdzekļos un sociālajos tīklos un aicinājumus atsaukties ikvienu, kas konkrētā laika posmā atradies iespējamā kontaktā ar inficēto. Tehnoloģiskais risinājums dod iespēju šo mērķi sasniegt daudz efektīvāk un precīzāk.
Viens no lietotājam nozīmīgākajiem aspektiem saistībā ar lietotnes izmantošanu ir tas, ka lejupielādēt, autorizēties un aktīvi izmantot lietotni ir katras personas brīva griba un iniciatīva. Personas datu apstrādes nolūkus un līdzekļus nosaka SPKC, un tās mērķis ir epidemioloģiskā drošība sabiedrības veselības aizsardzībai pret Covid-19, tai skaitā Covid-19 saslimšanas gadījumu ātrāka atklāšana un piesardzības pasākumu veikšana. Lietotājam sniedzot pēc iespējas precīzāku informāciju, SPKC varēs operatīvi sniegt atbalstu lietotājiem, informēt par iespējamiem riskiem, pastāstīt, kur vērsties pēc palīdzības vai veikt testu, lai pārliecinātos par savu veselības stāvokli.
Tomēr cilvēku vēlme pārliecināties par savu sensitīvo datu drošību ir pilnībā saprotama un pat apsveicama, jo tas liecina, ka mēs kā sabiedrība esam kļuvuši pietiekami izglītoti, lai attiektos atbildīgi pret to, kas var ietekmēt mūsu drošību dažādos apsektos. Tāpēc, uzsākot lietotnes lietošanu, ikviens tiek iepazīstināts ar visiem lietošanas noteikumiem, privātuma politiku un informāciju, kas ir lietotnes personas datu apstrādes pārzinis (SPKC), kāds ir datu apstrādes mērķis un tiesiskais pamats, kādi personas dati un kādos gadījumos tiek apstrādāti, kāds ir datu apstrādes veids, datu kategorijas, informācijas glabāšanas termiņš un dzēšana, kas ir datu saņēmēji un kādas ir lietotāja tiesības.
Ja kādu tomēr nepamet sajūta, ka, lejupielādējot šo lietotni, viņš nonācis “zem lupas”, varu apgalvot – lietotnes tehniskais risinājums veidots tā, lai neizsekotu un neglabātu datus par personas atrašanās vietu, bet gan ar Bluetooth Low Energy tehnoloģijas aktivizāciju noteiktos apstākļos konstatētu divu viedtālruņu saskarsmi. Šie apstākļi ir noteikta distance jeb Bluetooth signāla stiprums kontakta brīdī – aptuveni 2 metri, kontakta ilgums – aptuveni 15+ minūtes, kā arī nosacījums, ka abu personu viedtālruņos ir lejupielādēta un aktivizēta lietotne. Tikai tad notiek divu ierīču kontakta fiksēšana, t. i., šifrēts ID, kas regulāri tiek mainīts. Ne lietotājiem, ne SPKC nav piekļuves šai informācijai, kas tiek glabāta tikai lietotāja viedtālrunī šifrētā veidā un pēc 14 dienām automātiski dzēsta no ierīces atmiņas.
Arī izvēloties lejupielādēt lietotni, ikvienam tiek dota vēl plašāka izvēles brīvība, proti, aktivizējot lietotni, lietotājs var izvēlēties – norādīt savu kontaktinformāciju saziņai ar SPKC vai nē. Tas gan būtu ieteicams, jo kontaktinformācija dod iespēju SPKC operatīvi reaģēt un sazināties ar personu, lai sniegtu nepieciešamo atbalstu, ja konstatēts kontakts ar Covid-19. Brīdī, kad tiek konstatēts divu viedtālruņu kontakts un viena no personām ir saslimusi ar Covid-19 un ir ievadījusi lietotnē SPKC piešķirto unikālo kodu, kontaktpersona saņems lietotnes automātisku paziņojumu par iespējamo inficēšanās risku un izvēles iespēju – sūtīt vai nesūtīt paziņojumu SPKC. Tikai tajā brīdī, kad persona nosūta paziņojumu SPKC sistēmai, tiek uzsākta informācijas (kontakttālruņa, kontakta ar inficēto personu datuma un ilguma, Bluetooth signāla stipruma) apstrāde.
Lietotne neidentificē konkrētu personu, neizseko atrašanās vietu un neapstrādā ierīcē esošo informāciju (kontaktinformāciju, ziņas, citas lietotnes, fotoattēlus, videoierakstus utt.). Tās mērķis ir tikai sabiedrības veselības veicināšana, ierobežojot Covid-19 izplatību. Tomēr Datu valsts inspekcija aicina lietotni lejupielādēt no oficiāliem lietotņu veikaliem “App Store” un “Google Play Store”, lai izvairītos no iespējamām krāpnieciskām darbībām. Šī ir iespēja ikvienam, saglabājot privātumu un jūtoties droši par savu datu aizsardzību, aktīvi iesaistīties cīņā pret pandēmiju, nedarot neko vairāk, kā vien lejupielādējot vēl vienu lietotni līdzās daudzajām, kas jau ir lietotāja viedtālrunī.