Prātam neaptverama „Rīgas satiksmes” neefektivitāte: 3,5 reizes sliktāk nekā Viļņā, 2,6 reizes sliktāk nekā Tallinā
„Rīgas satiksmes” neefektivitāte ir pārsteidzoša un loģiskam prātam nesaprotama, secinājis rīdzinieks Ģirts Slaviņš, kurš apkopojis publiski pieejamos finanšu rādītājus par Baltijas valstu galvaspilsētu sabiedriskā transporta uzņēmumiem. „Rīgas satiksme” strādā 3,5 reizes neefektīvāk nekā uzņēmumi Viļņā un 2,6 reizes sliktāk nekā uzņēmumi Tallinā. Tam piekrīt arī bijušais „Rīgas satiksmes” pagaidu vadītājs Anrijs Matīss.
„Nedomāju, ka viss ir tik slikti,” savus secinājumus TV3 Ziņu ēterā rezumē Slaviņš.
Savukārt Matīss norāda, ka tam par iemeslu ir gan nemākulība, gan peļņas pārvirzīšana privātās rokās. Kā vienu no Rīgas sabiedriskā transporta uzņēmuma neefektivitātes piemēriem viņš minēja ienesīgā biznesa – mikroautobusu satiksmes nodošanu privātās rokās. Līdz ar to „Rīgas satiksmei” paliek nerentablākie pārvadājumi, un tā ir apaugusi arī ar izšķērdības, korupcijas un dažādu piesaistīto „konsultantu” skandāliem.
Nu tā. Lietainas svētdienas ir, lai padarītu bezjēdzīgus inspektora Capa izmeklējumus.
— Girts (@GirtsS) January 26, 2020
Rīgas Satiksmes neefektivitāte ir prātam neaptverama, pat esot nozarē nedomāju, ka TIK slikti.
Uzņēmums strādā 3,5x neefektīvāk nekā Viļņā un 2,6x nekā Tallinā.
Priecīgu jauno žurkas gadu! pic.twitter.com/lBx4e2Ti9G
Publiski pieejamie dati tik tiešām ir neadekvāti. „Rīgas satiksme” gadā tērē 170 miljonus eiro un pārvadā 139 miljonus pasažieru, Viļņas satiksmes uzņēmums savukārt par 57 miljoniem pārvadā 166 miljonu pasažierus, bet Tallinas satiksme – par 62 miljoniem 132 miljonus pasažierus. Tāpat „Rīgas satiksmē” ir vairāk darbinieku nekā Viļņā vai Tallinā, un arī alga rīdziniekiem ir zemāka nekā kaimiņos.
Arī izmaksas par vienu kilometru reisa Rīgā dārgākas nekā kaimiņos: Rīgā – 4,26 eiro, Viļņā – 1,61, bet Tallinā 2,15 eiro par kilometru. No šiem rādītājiem neatpaliek arī izmaksas uz vienu pasažieri Rīgā – 1,21 eiro. Viļņā – 0,34, bet Tallinā – 0,47 centi.
Salīdzinošie rādītāji par Rīgas, Viņas un Tallinas sabiedriskā transporta efektivitāti
„Rīgas satiksmes” sabiedrisko attiecību speciālists Viktors Zaķis šo nesamērīgo skaitļu atšķirību komentē visnotaļ tēlaini: nevar salīdzināt viedtālruni ar podziņtelefonu. Abus uzskatām par mobilajiem tālruņiem, bet atšķirības esot milzīgas. “Var jau salīdzināt “Nokia” vienkāršāko modeli, kam nav ne interneta, nekas, ar skārienjutīgo telefonu. Kaut vai cenu atšķirība būs 50 eiro vai vairāki simti eiro. Abus definējam, bet iekšas jeb darbības ļoti atšķirīgas. Droši vien arī šeit ir nesalīdzināmas lietas ieslēptas. Viļņa – it kā divreiz mazāk strādājošo, visticamāk, kādas darbības nodevuši ārpakalpojumiem,” norāda Zaķis.
Tikmēr „Rīgas satiksme” sola padziļinātāk izpētīt, cik efektīvi tā strādā Baltijas valstu vidū un ko varētu uzlabot.