Latvijā izgudro, kā ar govīm ražot biodegvielu
Latvijā radīta unikāla iekārta kūtsmēslu un lauksaimniecības atkritumu pārvēršanai autogāzē – augstas kvalitātes biometānā.
Viena no iekārtas izstrādātājām, Rīgas Tehniskās universitātes vadošā pētniece Kristīne Veģere Latvijas Radio stāsta, ka Eiropā nav pārāk izplatīta biometāna ražošana savām vajadzībām.
“Nelielā apjomos to neražo, jo līdz šim bija problēmas ar iekārtu piemeklēšanu. Mēs šo problēmu atrisinām ar salīdzinoši nelielu, bet efektīvu iekārtu,” skaidro Veģere.
Cisternām un caurulēm līdzīgajā iekārtā, kas ietilpst vienā vidēja izmēra konteinerā, saražoto biogāzi attīra līdz tādai pakāpei, lai metāna koncentrācija ne tikai būtu augsta, bet arī bez citu gāzu piemaisījumiem.
Galvenās gāzes, kas jāattīra, ir sērūdeņradis un oglekļa dioksīds, bet pāri paliek metāns ar 96% kvalitāti, kas automobiļu degvielas tvertnēs spēj aizvietot šobrīd lietoto fosilo dabasgāzi.
Pagaidām Latvijā biometāna autoparks nav liels, taču tā parādīšanās tirgū ļautu parādīties arvien vairāk ar šādu degvielu darbināmām automašīnām un traktoriem, turklāt visdaudzsološākās prognozes ir tieši lauksaimniecības tehnikai. Izstrādājot šādas iekārtas, Latvija var būt īstajā brīdī soli priekšā citiem.
Tās var uzstādīt pie jebkuras biogāzes stacijas neatkarīgi no izejvielām. Uzstādīšana gan ir dārga, taču eksperti norāda, ka tā atmaksājas piecu gadu laikā. Turklāt ieguvums ir ne tikai pašu saražotajā degvielā vai elektrībā. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Klimata pārmaiņu departamenta direktore Ilze Prūse norāda, ka tuvākajos gados arvien dārgākas kļūs CO2 emisijas.