Rīdzinieki skraida pa bulvāru loku, meklēdami pieturas pēc Ziepniekkalna autobusa nomaiņas ar trolejbusu
Šī gada pirmajās dienās, kad rīdziniekiem tik ierastais 40. maršruta autobuss no Juglas uz Ziepniekkalnu tika nomainīts pret 4. maršruta trolejbusu, pasažieri neslēpa savu sašutumu par sabiedriskā transporta izmaiņām un turpināja izteikt savu neapmierinātību. Daļai galvaspilsētas iedzīvotāju gan nebija laika lamāt “Rīgas satiksmi”, jo bija jāskraida pa bulvāru loku meklēt jaunā trolejbusa pieturvietas, jo tās ir mainītas, bet informācijas par to nebija nekādas.
2. janvāra dienas vidū Jauns.lv izbrauca jaunieviestā 4. maršruta trolejbusā ceļu no centra uz Ziepniekkalnu un atpakaļ. Brauciens notika pēcpusdienā, kad vēl nebija izveidojušies sastrēgumi, un tas noritēja pēc grafika, tikai ar kādas minūtes kavēšanos, bet beigās laiks tika “iedzīts”. Tomēr brauciens ar trolejbusu nu pēc grafika “pīķa stundās” ir sešas minūtes ilgāks (sastrēgumu laikā – ilgāk), par ko notika pasažieru nemitīga burkšķēšana gan visa brauciena laikā, gan arī Ziepniekkalna galapunktā, kur cilvēki pārsprieda, kādas izmaiņas viņus gaida ceļā uz pilsētas centru.
Pieturvietas mainītas – informācijas nekādas
Tomēr arī centrā pasažieri bija ne visai apmierināti, bet viņiem nebija laika burkšķēt uz “Rīgas satiksmi”, jo bija jāskraida pa bulvāru loku un jākāpelē pa Stacijas tuneļa kāpnēm, meklējot jaunās pieturvietas. Centrālās stacijas rajonā gan virzienā uz Ziepniekkalnu, gan uz Juglu 4. maršruta trolejbuss vairs nepietur turpat, kur 40. maršruta autobuss, un par to nav nekādas informācijas. Cilvēkam atliek vien zīlēt, kur jaunais trolejbuss pieturēs.
Lai dotos uz Ziepniekkalnu, Jauns.lv devās uz sabiedriskā transporta pieturvietu “Centrālā stacija” pie pilsētas kanāla, kur agrāk piestāja 40. maršruta autobuss. Pie pieturvietas izlikta vienīgi informatīva plāksne, ka nu autobuss nomainīts ar trolejbusu un nav ne mazākas norādes, ka šis trolejbuss te vairs nepietur. Tā arī palikām gaidīt 4. maršruta trolejbusu cerībā, ka tas tur pieturēs. Bet nekā! Trolejbuss lepni aizbrauca garām un pieturēja ielas pretējā pusē – pie speciālās uzejas no Centrālās stacijas tuneļa. Lai no pieturas pie pilsētas kanāla tiktu līdz jaunajai, ir jānokāpj tunelī un pēc tam atkal jāuzkāpj pa kāpnēm uz pieturu. Tā nu vajadzēja gaidīt līdz nākamam trolejbusam, kurš pēc saraksta bija tikai pēc 14 minūtēm. Pārskriet uz ielas pretējo pusi nav iespējams – brauktuvi norobežo barjeras.
Te nu atkal bija maldīšanās tunelī, jo virzienā no Brīvības pieminekļa uz Centrāltirgu ir divas uzejas uz trolejbusa pieturām – vienā trolejbusi nogriežas pa kreisi, bet otrā – brauc taisni. Ja pie kāpnēm ir norādēs, kādi maršruti, kur brauc, tad par 4. trolejbusu nav nekādas norādes. Atliek vien kāpelēt augšup-lejup un meklēt, kur tad īstā vieta. Lieki teikt, ka šīs pieturvietas nav piemērotas ne vecākiem ar bērnu ratiņiem, ne cilvēkiem ar kustību traucējumiem, jo ir jākāpelē pa trepēm, kur nav ne uzbrauktuves ratiņiem, ne vēl jo vairāk - lifta. Tas nozīmē, ka cilvēkiem ar īpašām vajadzībām un māmiņām ar maziem bērniem nu ir jāmeklē cits transports vai jāiet uz citu pieturu.
Tā kā pirmo trolejbusu pulksten 14.23 bijām nokavējuši, tad nācās gaidīt nākamo, kuram pēc grafika bija jāpienāk 14.37. Tas pieturā piestāja 14.40, bet ceļā iedzina nokavēto laiku un galapunktā pienāca pēc grafika – 15.08. Tomēr ņemot vērā to, ka nācās meklēt pieturvietu, nokavēt trolejbusu un maršruts nu ir garāks un ilgāks, līdz Ziepniekkalnam nokļuvām par 20 minūtēm vēlāk, nekā bija iecerēts. Iespējams, ka ar laiku, kad pasažieri būs „atkoduši”, kur ir jaunās pieturvietas, šādu misēkļu vairs nebūs.
Šajās dienās daudziem, kuriem nācās braukt ar 40. maršruta autobusu, centrā nākas neizpratnē nolūkoties uz garām aizbraucošajiem trolejbusiem. Arī virzienā uz Juglu. Žurnālists Frederiks Ozols „Twitter” ierakstījis:
„Kad pasaka, ka 40. autobusa vietā, tagad kursēs 4. trolejbuss, viegli palaist garām, jo arī pieturvietas mainās. Nupat gandrīz palaidu garām transportu, stāvot pie Cirka vecajā vietā. Protams, ja mainīs bieži, tad katras nākamās pārmaiņas būs arvien vieglākas”.
Kad pasaka, ka 40.autobusa vietā, tagad kursēs 4.trolejbuss, viegli palaist garām, ka arī pieturvietas mainās. Nupat gandrīz palaidu garām transportu, stāvot pie Cirka vecajā vietā. Protams, ja mainīs bieži, tad katras nākamās pārmaiņas būs arvien vieglākas.
— Frederiks Ozols◽ (@incaustum) January 2, 2020
„Būs pilni trolejbusi ar nikniem braucējiem”
Savukārt gan trolejbusā, gan Ziepniekkalna galapunktā Jauns.lv dzirdēja pasažieru nepārtrauktu sūkstīšanos par jaunajām izmaiņām. Lūk, pāris viedokļu:
Anna: “Pa šo maršrutu brauc arī 19. trolejbuss, bet to nekad neizvēlos, jo tas uz centru brauc ilgāk, jo nobrauc Mūkusalas aplī un pietur visās pieturās uz Salu tilta. Nu tā būs ar 4. trolejbusu. Man tas nepatīk. Bet ko lai dara – gan jau ar laiku pieradīsim”.
Valērijs: “Protams, ka šīs izmaiņas nepatīk. Neesmu vēl braucis sastrēgumu laikā, bet gan jau būs ilgāk. Nezinu, vai ziepniekkalniešu dēļ tik tiešām bija nepieciešams pārplānot maršrutu, lai varētu pieturēt pie Mūkusalas apļa tirdzniecības centriem un Lucavsalas pludmales. Tas viņiem nav vajadzīgs – veikalu Ziepniekkalnā jau tāpat pietiek”.
Ilze Avotiņa „Facebook” ierakstījusi: „40. autobusa vietā kursēs 4. trolejbuss... Kāpēc jāsabojā labs autobusa maršruts? Tikai pagarinās ceļā pavadīto laiku, jau tā no rītiem grūti tikt ārā no Ziepniekkalna, kad visa Jelgava grib tikt Rīgā un Mūkusalas aplis gan rītos un īpaši vakarā ir lēnāks par lēnāko gliemezi... Mazie trolejbusi, kuri var braukt bez vadiem, būs pārbāzti ar nikniem braucējiem. Tas cilvēks kam pieder šī ideja droši vien nemaz nezina, kur ir Jugla un kur Ziepniekkalns...”.
„Rīgas satiksme”: „Izmaiņas ir radītas, lai sniegtu ieguvumus pasažieriem”
Jauns.lv jau rakstīja, ka simtiem rīdzinieku parakstījušies zem protesta vēstules, kurā pieprasa atjaunot 40. maršruta autobusu tā agrākajā maršrutā. Dažu dienu laikā jau savākti teju 2500 parakstu. Jauns.lv „Rīgas satiksmei” jautāja, ko viņi atbildēs vēstules autoriem un vai ir cerība, ka varētu tikt atjaunots 40. maršruta autobuss. Uz to „Rīgas satiksmes” sabiedrisko attiecību speciāliste Baiba Bartaševiča Jauns.lv atbildēja:
„Jebkuras izmaiņas sākotnēji rada neskaidrību un bažas, taču laika gaitā situācija izrādās daudz pozitīvāka nekā sākotnēji šķita. Protams, katra klienta iesniegums tiek izvērtēts, tāpat tiks darīts arī konkrētajā gadījumā, taču lēmums par 40. autobusa izmaiņām ir pieņemts un stājies spēkā. Tāpat gribam uzsvērt, ka noteikti sekosim līdzi izmaiņām, kā arī monitorēsim situāciju.
Pirms lēmuma pieņemšanas, kas paredz aizstāt 40 .autobusa maršrutu ar 4.trolejbusu maršrutu, tika veikta detalizēta situācijas analīze un izvērtēšana ilgā laika periodā, lai izdarītās izmaiņas būtu gan ar ekonomisko efektu, gan ar uzlabojumiem pasažieriem.
Var piekrist, ka esošajā situācijā, kamēr maršruts vēl īsti nav uzsācis savu darbību, pirms šķietami rodas iespaids par būtisku pasliktinājumu sabiedriskajam transportam, bet izmaiņas ir radītas, lai sniegtu ieguvumus pasažieriem. Piemēram, tiek uzlabota iedzīvotāju piekļuve vairākiem svarīgiem objektiem un tiek nodrošināti jauni savienojumi - tiek uzlabota piekļuve Lucavsalas aktīvajai atpūtas zonai, Mūkusalas rotācijas apļa apkārtnē izvietotajiem pakalpojumu un tirdzniecības objektiem, birojiem un citiem objektiem. Šie piekļuves punkti galvenokārt ir nākuši kā priekšlikumi no pašiem pasažieriem, kas vēlas pa ceļam no darba vai mācību vietām izmantot tuvumā esošus tirdzniecības centrus savām ikdienas gaitām.
Vienlaikus nedrīkst salīdzināt iepriekšējo gadu situāciju pie Mūkusalas ielas rotācijas apļa ar esošo un nākotnē plānoto situāciju, jo Rīgas domes Satiksmes departaments sadarbībā ar “Rīgas satiksmi” domā par sabiedriskā transporta prioritāti un neatkarību no kopējās satiksmes plūsmas. Jau šobrīd ir izveidotas jaunas sabiedriskā transporta braukšanas joslas starp Mūkusalas rotācijas apli un centru. Plānojas vēl attīstīt tās citos pievedceļos. Tāpat, Rīgas domes Satiksmes departaments plāno tuvāko dienu laikā uzlabot luksoforu signālplāna darbību Valdeķu un Graudu ielas, Saulkalnes un Graudu ielas krustojumos, lai palielinātu caurlaides spēju 4. un 19.trolejbusa maršruta kustības virzienā. Esošajā situācijā, ceļā pavadītais laiks Ziepniekkalna iedzīvotājiem palielināsies par 2–6 minūtēm, bet pēc maršruta ieviešanas, kā arī, veicot minētos uzlabojumus sabiedriskā transporta prioritātes nodrošināšanai, tiks izvērtēta iespēja samazināt braukšanas laiku”.