LIZDA veikto pētījumu par augstskolu mācībspēkiem publicē zinātniskais žurnāls Francijā
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) pētījums "Par cienīgu darbu augstākās izglītības iestāžu mācībspēkiem Latvijā" publicēts Francijas zinātniskajā žurnālā, informēja arodbiedrībā.
LIZDA ekspertes augstākās izglītības jautājumos Ditas Štefenhagenas un LIZDA priekšsēdētājas Ingas Vanagas pētījuma kopsavilkums ir publicēts Francijas pētniecības un augstākās izglītības arodbiedrības "The National Syndicat of Scientific Researchers" zinātniskajā žurnālā "Pētniecība un augstākā izglītība Francijā un citur".
No šī gada aprīļa līdz septembrim LIZDA veica augstskolu mācībspēku aptauju, kuras rezultāti parādīja, ka Latvijā mācībspēku nodarbinātībā pastāv problēmas, kas saistītas ar darba vietas un līgumu nestabilitāti, slodžu sadrumstalotību, nekonkurētspējīgu atalgojumu, neapmaksātu profesionālo pilnveidi.
Pētījuma kopsavilkumā atspoguļoti LIZDA veiktās aptaujas rezultāti, kas parāda, ka noslēgtie līgumi ar docētājiem ir nedroši un nestabili - pat ievēlēšanas periodā mācībspēkiem mainās darba slodze un atalgojums, norādīja arodbiedrībā.
Lai nodrošinātu sev pieņemamu atalgojumu, mācībspēki strādā vairākās darba vietās, tādējādi rodot "izdegšanas sindroma" un kvalitātes apdraudējuma riskus, norādīja arodbiedrībā.
Tāpat pētījumā atklājies, ka mācībspēki bieži novēloti tiek informēti par slodzes un atalgojuma nosacījumiem līgumā, viņu nodarbības netiek aizvietotas slimības vai citas prombūtnes rezultātā, kā rezultātā tās ir jāatstrādā.
"Pretstatā nedrošajiem darba līgumiem, mācībspēku pienākumu un uzdevumu apjoms, ko nosaka vairāki normatīvie akti, turpina pieaugt," uzsvēra LIZDA.
Arodbiedrības pētījums tika prezentēts Augstākās izglītības un zinātnes patstāvīgās komitejas sanāksmē 2019.gada 9.septembrī un 10.septembrī, Briselē.
LIZDA stāstīja, ka Francijas kolēģi izrādīja interesi par arodbiedrības veikto pētījumu, uzskatot, ka ir svarīgi apmainīties ar pieredzi, informēt gan valstu arodbiedrības, gan to biedrus par augstākās izglītības un pētniecības apstākļiem dažādās Eiropas Savienības dalībvalstīs.