Skarbā daiļslidošanas puse. Recenzija par "Oskaram" nominēto filmu "Es, Tonija"
1994. gadā ASV daiļslidošanas pasaulē notika neticams skandāls - uzbrukums Tonijas galvenajai sāncensei Nensijai Keriganai. Kāds nezināms varmāka satraumēja viņas kāju, atņemot iespēju piedalīties nacionālajā čempionātā. Ņemot vērā to, ka Tonija Hārdinga bija pazīstama kā daiļslidošanas «melnā avs», visas aizdomas krita uz viņu.
Tālāko stāstu laikam labāk nestāstīt, lai neatklātu filmas finālu tiem, kuri ar šo neticamo, bet patieso notikumu nav pazīstami. Režisors Kregs Žilespī izvēlējies sporta biogrāfijām netipisku formu, kā visu izstāstīt. Protams, ka filmā ir arī emocionāli mirkļi, bet nav ne miņas no pārspīlēta patosa, izskaistinājumiem vai banalitātēm. Tiesa, jāņem vērā, ka šajā trakajā notikumā ir diezgan maz ierastā un banālā.
Visi zina, ka daiļslidošana nav tikai triki un tehnika – tā ir grācija, spožas kleitas un žilbinoši smaidi. Tonijas Hārdingas dzīvē no tā visa ir bijis diezgan maz. Skarba bērnība ar māti, kura mīlestības vietā piedāvā tikai pļaukas un zvērīgu treniņu režīmu. Laulība agrā vecumā ar pirmo mīlestību, kam ikdienas sastāvdaļa ir roku palaišana.
Taču par spīti tam visam Tonija ar dzelžainu gribasspēku un spīti izcīnīja savu vietu daiļslidošanas pasaulē, kļūstot par pirmo amerikānieti, kurai izdevies trīskāršais akselis, un par pirmo sievieti pasaulē, kura trīskāršo akseli veica divreiz vienu sacensību laikā. Taču par spīti nevainojamajai tehnikai un šāda apjoma sasniegumiem Tonija visu acīs joprojām palika «white trash» – prasta treilerparka meitene no nelabvēlīgas ģimenes. Un brīdī, kad sapnis par olimpiskajām spēlēm bija pavisam tuvu, – Keriganas skandāls.
Pseidodokumentālisms
Pats par sevi šis stāsts drīzāk atgādina Skorsēzes gangsteru gabalus, nevis daiļslidošanas izskaistināto pasauli. Turklāt režisors to ir ietērpis asprātīgā un pašrefleksīvā «mockumentary» formā. Filmas galvenie varoņi it kā sniedz intervijas kādam neredzamam intervētājam daudzus gadus pēc notikušā. Atceras, interpretē, apstrīd to, ko pēc tam redzam filmā.
Paralēli šīm intervijām risinās arī pats Tonijas stāsts, kura laikā galvenā varone arī ik pa brīdim lauž ceturto sienu, komunicējot ar skatītājiem. Ir skaidrs, ka filmas veidotāji ir Hārdingas pusē un šī ir viņu dāvana – iespēja izstāstīt notikušo no savas perspektīvas. Nevis tikai no tabloīdu puses, kuri kritušo zvaigzni burtiski saplosīja.
Asprātīgi un apkaunojoši
Stāsts par neveiksminiekiem – noziedzniekiem nav tas pats oriģinālākais. Taču šoreiz tas ir tik apstulbinoši smieklīgs un jo neticamāks tāpēc, ka patiess. Tonijas bijušais vīrs ar savu draugu izplāno veselu kriminālu shēmu, lai Keriganu vienkārši iebiedētu, nodrošinot Tonijai garantētu dalību olimpiskajās spēlēs.
Taču šie abi «ģēniji» ir tik neticami neprofesionāli, ka skatīties viņu mēģinājumus izgrozīties no ievārītajām nepatikšanām ir gan bezgala uzjautrinoši, gan šausmīgi apkaunojoši. Brīžiem pat šiem lūzeriem gribētos just līdzi, ja vien… Ak, ja vien viņi nebūtu tik neticami dumji.
Maģiskā Margo
«Es, Tonija» viennozīmīgi balstās uz tās galvenās zvaigznes – Margo Robijas – tēlojumu. Šo stāstu būtu vienkārši pārvērst farsā, taču Robija ir radījusi varoni, kura atbruņo skatītājus. Un tandēmā ar Elisonas Džennijas tirānisko māti rodas sirdi plosoša drāma par nespēju komunicēt ar pašiem tuvākajiem.
Kā jau tiek minēts teju visās recenzijās – ar šo lomu Robija ir sevi pierādījusi kā patiesi izcilu un smalku aktrisi, kura nav tikai kārtējā skaistule. Protams, šogad sacensība par labākās aktrises «Oskaru» ir ļoti saspringta, un Margo Robijai ir spēcīga konkurence, bet līdzīgi kā ar viņas atveidoto Toniju – ļoti gribu par viņu turēt īkšķus.
«ES, TONIJA»
I, Tonya
Drāma, biogrāfija, sports, ASV, 2017
Režisors: Kregs Žilespī
Galvenajās lomās: Margo Robija, Sebastjans Stens, Elisona Džennija, Bobijs Kanavale u.c.
Kritiķu viedokļi
DŽOŠUA ROTKOFS, «TIME OUT»: UZLĀDĒTS STĀSTS UN SPRIEDZE
*****
«Superuzlādēts sižets kombinācijā ar tik kliedzošu stāstu rada neaizmirstamu spriedzi – tādu, kas tev reizē liek smieties un nepatikā novērsties. Visā visumā «Es, Tonija» šķiet kā milzīgs uzlabojums – ne tikai Hārdingas reputācijai, bet arī sporta biogrāfiju žanram kā tādam, kurš kopš «Satrakotā buļļa»
laikiem iekrīt tikai klišejās.»
LEA GRĪNBLATA, «ENTERTAINMENT WEEKLY»: ROBIJA IR ENERĢIJAS SPRIDZEKLIS
****
«Arī slidošanas ainas ir aizraujošas, bet Robija ir īstais atklājums. Tēlojumā, kas iet tālāk par sliktiem ilgviļņiem un tabloīdu virsrakstiem, viņa ir enerģijas spridzeklis: saraustīts, izaicinošs amerikāņu sapņa apvērsums. Jūs ne tikai jutīsiet līdzi šim trakajam skuķim, jūs, iespējams, pat mazliet iemīlēsieties.»
OUENS GLAIBERMENS, «VARIETY»: ROBIJAS IZCILĪBA
****
«Uz brīdi jūs pieļaujat kļūdu, uztverot «Es, Tonija» kā joku: kā jautru parodiju par tabloīdu nāciju. Arī tas, bet filma ir būvēta ap kaut ko griezīgi asu un patiesu: Margo Robijas izmanīgo, dziļi līdzjūtīgo aktierdarbu. Ja nu kādam bija šaubas: viņa ir izcila aktrise.»