Koķe vērtēs, kāpēc matemātikas eksāmenā skolēni ir izgāzušies
Sabiedrība
2010. gada 18. jūnijs, 09:05

Koķe vērtēs, kāpēc matemātikas eksāmenā skolēni ir izgāzušies

Jauns.lv

Izglītības un zinātnes ministrija izvērtēs iemeslus, kādēļ 9.klases matemātikas eksāmenā skolēniem ir zems vērtējums, tā pēc tikšanās ar Valsts prezidentu Valdi Zatleru sacīja ministre Tatjana Koķe..

Viņa stāstīja, ka patlaban tiek apzināta situācijā, kurās skolās skolēni ir saņēmuši zemu vērtējumu matemātikas eksāmenā, tiks analizēti iemesli, kādēļ sekmju vērtējums ir tik zems - vai tāpēc, ka skolēniem ir nepietiekami mācīta matemātika, viņi daudz kavējuši skolu vai arī eksāmena uzdevumi ir bijuši pārāk sarežģīti.

"Patlaban reģionālajos medijos var izlasīt, ka Tukuma novada skolās, kurā nesekmīgu vērtējumu saņēma lielākā daļa 9.klašu skolēnu, viņi ir bieži kavējuši mācību stundas, kas varētu būt galvenais iemesls zemajam vērtējumam," sacīja ministre.

Ierēdņu kļūdas nav piedodamas

Viņa uzskata, ka eksāmena uzdevumiem ir jābūt tādiem, lai tos varētu izrēķināt jebkurš skolēns, kurš regulāri apmeklējis skolu un mācījies. Kad Valsts izglītības satura centrs (VISC) apzinās situāciju par visiem apstākļiem, kuri, iespējams, veicinājuši zemo vērtējumu, VISC būs jāpieņem atbilstošs lēmums.

Komentējot kļūdu 12.klases matemātikas eksāmenu uzdevumos, ministre stāstīja, ka VISC vadībai ir uzdots izvērtēt, kā šī kļūda radusies. "Katrs, kurš strādā, mēdz kļūdīties. Eksāmena uzdevumus šogad veidoja neliels speciālistu skaits, lai izvairītos no informācijas noplūdes. Es zinu, ka cilvēks pie sava rakstītā teksta pierod tik ļoti, ka neredz kļūdas, taču tas nav attaisnojums uzdevumos, no kuru rezultāta ir atkarīgs vērtējums matemātikā 26 000 skolēnu. Katram savs darbs ir jādara kvalitatīvi, un šādas kļūdas pieļaušana ir nepiedodama," sacīja ministre.

Koķe norādīja, ka nākamajā gadā šis speciālists nebūs tiesīgs veidot eksāmena uzdevumus.

Nepārkožamie rieksti...

Kā ziņoja laikraksts "Diena", vairāku skolu pārstāvji atzinuši, ka šogad 9.klašu matemātikas eksāmens bija pārāk grūts, - kādā Tukuma novada skolā pārbaudījumu sekmīgi nokārtot nav varējis neviens skolēns.

Daudziem skolēniem matemātikas eksāmens izrādījies nepārkožams rieksts, un skolas pie tā vaino arī darba sastādītājus.

Par skolēnu eksamināciju atbildīgajā VISC gan norāda - eksāmens bija atbilstošs mācību priekšmeta standartam un pagaidām nekas neliekot domāt, ka uzdevumi bija devītklasnieku līmenim nepiemēroti.

Kā "Dienai" stāstījuši skolās, lielākais šoks bija tiem devītklasniekiem, kas no astoņām ballēm liecībā mācību gada noslēgumā bija spējuši "nobraukt" līdz četrām vai piecām matemātikas eksāmenā. Ir arī gadījums, kad skolēns, kuram šajā mācību gadā izliktas septiņas balles, eksāmenā saņēmis divnieku.

Ziemeļvalstu ģimnāzijas matemātikas skolotāja Laura Čerņevska stāsta, ka no 80 skolēniem, kas kārtoja eksāmenu, teju ceturtdaļa jeb 18 jaunieši ieguvuši vērtējumu, kas zemāks par 4 ballēm.

"Tas atsit bērniem jebkādu interesi par matemātiku," saka Čerņevska. Vēl sliktāka situācija bija, piemēram, Tukuma 2.vidusskolā, kurā nesekmīgu atzīmi ieguva trešdaļa devītklasnieku. "Pārdzīvojums gan skolēniem, gan skolotājiem," saka skolas direktore Ināra Kravale. Viņa uzsver, ka Tukuma novadā esot pat skolas, kurās pārbaudījumu sekmīgi nokārtot nav varējis neviens skolēns.

Skolu pārstāvji uzskata, ka eksāmena uzdevumu sastādītāji ir "pārcentušies". Ja skolotājiem, tikai ieraugot uzdevumus un pat nesākot labot darbus, ir skaidrs, ka nekā laba nebūs, tad kaut kas nav kārtībā, uzskata Limbažu 1.vidusskolas direktore Ineta Zariņa.

LETA/foto:LETA