Sabiedrība
2010. gada 13. oktobris, 14:27

Banka „Citadele” atļauj apzagt savu klienti

Jauns.lv

Vienas nakts laikā mistiskā kārtā no kādas bankas „Citadele” klientes - Lienes konta pazuda 4000 latu. Par tiem krāpnieki iegādājušies „Biritsh Airways” un Apvienoto Arābu Emirātu lidsabiedrību biļetes.

­

Pats dīvainākais ir tas, ka, konstatējot krāpšanas mēģinājumu, nauda no Lienes konta vēl nav bijusi izzagta. Konts ticis bloķēts. Nauda no konta pazudusi tad, kad tas jau bijis bloķēts.

Kliente „Citadeles”(iepriekš „Parekss bankas”) kliente ir bijusi desmit gadus un līdz šim par bankas pakalpojumiem nav sūdzējusies, vēsta LNT raidījums „Tautas balss”.

Bankas darbinieki, kuri atklāja savas klientes konta apzagšanu, ir rīkojušies nolaidīgi. Kad viņi konstatēja ielaušanos klientes kontā, nauda vēl nebija izņemta, bet gan tikai rezervēta un, loģiski spriežot, varēja aizkavēt tās aizplūšanu.

Naktī puspiecos bankas klientei kāds piezvanījis no bankas un pateicis, ka ir konstatēta ielaušanās viņas kontā un ieteicis to nekavējoši slēgt. Bankas darbinieks teicis, lai neuztraucoties, jo nauda vēl neesot izņemta, bet tikai rezervēta.

No rīta, pārbaudot konta izdruku, Liene konstatēja, ka ir pazuduši viņas algas iekrājumi – 1000 lati, bet 3500 lati paņemti no „American Blue Express” kartes kredīta limita.

Bankas „Citadele” darbinieki atsakās publiski iztirzāt šo gadījumu, jo to aizliedzot Kredītiestāžu likuma normas par personas datu aizsardzību. Savukārt Liene stāsta, ka nesaprotot bankas darbinieku rīcību.

Vispirms viņai saka, ka nauda no konta vēl nav noņemta un sola pēc nedēļas izgatavot jaunu karti, no kuras nebūs pazudis ne santīms. Pēc tam Lienei bankā teica, ka jautājumu atrisinās divās, četrās nedēļas, bet tagad to sola izdarīt jau divu, četru mēnešu laikā. Banka klientei arī ieteikusi pašai vērsties policijā un Finanšu un kapitāla tirgus uzraudzības komitejā, lai atrastu vainīgos.

„Citadele” ir atzinusi, ka ar Lienes maksājumu un kredītkarti ir notikusi krāpniecība – kāds nelikumīgi uzlauzis viņas kontu, kā arī ieguvis pinkodu un paroles. Tomēr nesaprotama ir „Citadeles” bankas nekonkrētība – tā savai klientei skaidri nepasaka, kas darāms.

Vadošais neatkarīgais bankas karšu apstrādes centrs Eiropā „First Data” „Tautas balsij” norādījis, ka Eiropas likumdošana nosaka, ka bankai zaudējumi , kas radušies nelikumīgi izmantojot klientu kartes ir jāatgriež nekavējoši. „First Data” atzīt, ka Liene ir darījusi visu iespējamo., lai aizsargātu savu bankas karti un kontu, bet „Citadeli” to gan nevar teikt. „First Data” izpilddirektore Baltijas valstīs Zanda Brīvule saka, ka „Citadele” nav ievērojusi ne Eiropā, ne Latvijā noteiktās likumdošanas normas.

Bankas "Citadele" viedoklis

Bankas Korporatīvo komunikāciju vadītāja Inga Saleniece mums atsūtīja šādu skaidrojumu par notikušo:

Izpētot  konkrēto gadījumu, banka konstatēja krāpniecisku darījumu ar klienta

karti un par to nekavējoties informēja klientu. Diemžēl naudas atgūšanas

process reizēm var būt ātrāks, reizēm ilgāks, jo tajā ir iesaistītas

vairākas institūcijas, ne tikai banka. Reklamācijas process notiek no 45

līdz apmēram 120 dienām, tie ir lielo maksājumu karšu izdevēju organizāciju

"VISA MasterCard" un "American Express", nevis bankas noteikumi. Taču ļoti

svarīgi ir laikus atklāt krāpniecisko darījumu, kā arī klientam maksimāli

sadarboties ar banku. Banka, tāpat kā klients, ir ieinteresētas šādas

situācijas atrisināt maksimāli ātri, tāpēc banka dara visu iespējamo, arī

šajā konkrētā situācijā, taču, kā jau minēts, laika termiņi objektīvu iemeslu

dēļ var atšķirties. Šo gadījumu konstatēja pati banka un par to brīdināja

klientu, taču aicinām arī pašus klientus rūpīgi sekot līdzi veiktajām

transakcijām. Banka vēlreiz iesaka ļoti rūpīgi glabāt savas maksājumu

kartes, pinkodus, paroles, kā arī veicot maksājumus ar maksājumu karti,

pieprasīt, lai tas notiek klienta acu priekšā. Tāpat banka iesaka klientei

vērsties arī policijā, lai šo krāpniecisko gadījumu izmeklētu.

Elmārs Barkāns/Foto: LETA

­