Jaunie skolēnu autobusi buksē un lūst
Ar lielu pompu pagājušajā rudenī piešķirtie tā dēvētie Šveices autobusi skolēnu pārvadāšanai, neesot piemēroti Latvijas ceļiem un daži pat novietoti garāžās uz „ziemas guļu”.
Valsts reģionālās attīstības aģentūra, kas koordinēja autobusu piegādi un sadali, sūdzības par autobusiem nav saņēmusi. Tomēr Liepājas laikraksts „Kurzemes Vārds”, aptaujājot Liepājas puses pašvaldības, kuras saņēmušas šos autobusus, konstatēja, ka ar ķibelēm saskārušies visi šo braucamrīku saņēmēji.
Visus septiņus tā sauktos Šveices autobusus, ko Liepājas puses pašvaldības saņēma skolēnu pārvadāšanai, vajā tehniskas ķibeles.
Gaviezes pagastam tika „BMC Probus 215 SCB” autobuss ar 31 sēdvietu. „Kā šoferis redzu, ka riteņi nav priekš sniegiem, viegli ievainojami. Jelgavā tā man arī pateica – tas ir pilsētas autobuss,” saka autobusa šoferis Aivars Rudzītis, tādēļ tagad, kad ceļus klāj kupenas, viņš izvēlas braukt ar veco vācu armijas mersedesu.
Pāvilostas novada domes priekšsēdētājs Uldis Kristapsons jau pērn februārī izteicās, ka nepieteikšanos Šveices autobusiem ne mirkli nenožēlo: „Esmu beidzis automehāniķus. Lai gan par lielu speciālistu sevi neuzskatu, bet, manuprāt, šie autobusi nav piemēroti mūsu ceļiem. Noteikti vajag lielākus riteņus."
Arī plastmasas detaļas spēkrata priekšdaļā un aizmugurē esot trauslas. Saslīdot un pieskaroties sasalušajam sniegam, viena jau ieplīsusi, neslēpj gavieznieks. Tāda paša iemesla dēļ pa kupenām ar četrdesmitvietīgo „Mercedes-Benz Intouro” autobusu nebrauc arī Virgas pagasta šoferis Ivars Frickops. Viņš labāk sēžas pie vecā tādas pašas markas autobusa stūres.
Bunkas pagasta pārvaldei piešķirtais mersedess ar 40 vietām ripojot labi, taču neesot ekonomisks. Degvielas patēriņš tam ir lielāks nekā vecajam autobusam, stāsta pārvaldes vadītājs Edgars Dargužis. Iepriekš skolēni vadāti ar tikpat ietilpīgu „Mercedes” tūristu pārvadāšanai paredzētu autobusu, kas patērējis 30 – 33 litrus degvielas uz simt kilometriem. Jaunais ēdot pat 36 litrus. Līdzīgas problēmas ir arī virdzeniekiem un durbeniekiem, kas tāpat saņēma lielo autobusu.
Jau ziņots, ka pagājušā gada rudenī Latvijas un Šveices sadarbības programmas lietvaros Latvijas pašvaldībām tika piegādāti 110 autobusu ar 19, 31 vai 40 sēdvietām. To cena bija no 34 līdz 137 tūkstošiem latu
„Šveices autobusu” prezentācija: