112

Nekaunībai nav robežu. Pārgriež tentu un apzog braucošu kravas auto

Jauns.lv

Pēdējā pusgada laikā par 30% ir pieaudzis kravu pārvadājumu apzagšanas gadījumu skaits, turklāt zagļi kļūst arvien nekaunīgāki un veic apzagšanas pat no braucoša transporta, liecina apdrošināšanas sabiedrības "Balta" dati par kravu apdrošināšanu.

Nekaunībai nav robežu. Pārgriež tentu un apzog bra...

"Baltas" drošības dienesta vadītājs Egils Sīlis-Jaunsīlis, stāstot par tipiskākajiem apzagšanas scenārijiem, saka, ka Eiropas teritorijā, piemēram, Lietuvā, Lielbritānijā, Spānijā, Zviedrijā un Itālijā, apzagšana parasti notiek samērā tradicionāli: nakts laikā vai brīžos, kad autovadītājs nolēmis atpūsties, apstājoties ceļmalās esošās stāvvietās vai degvielas uzpildes stacijās, zagļi pārgriež tentu un nozog kravas saturu.

Savukārt Krievijas teritorijā arvien biežāk apzagšana notiek pat no braucoša transporta. Turklāt, kā saka Sīlis-Jaunsīlis, kravas zādzība ir samērā sarežģīts process, jo bieži vien tā nav kaste ar čipsiem, bet gan, piemēram, aparatūra lielās, masīvās kastēs, kas tiek atbilstoši nostiprinātas. Novērots, ka Krievijā zagļi jau iepriekš ir labi informēti par kravas saturu, kamēr Eiropā kravas saturu zagļi novērtē tikai pēc tenta pārgriešanas.

No visiem apzagšanas gadījumiem 25% esot notikuši tieši Krievijas teritorijā. "Baltas" ekspertu pieredze rāda, ka Krievijā dažkārt nākas saskarties ar spriedzes filmās vērojamām kaskadieru cienīgām apzagšanas situācijām.

"Jāatzīst, ka zagļi ļoti labi pārzina kravu pārvadātāju maršrutus, atsevišķu ceļa posmu stiprās un vājās vietas, kurās, sarūpējot piemērotu specializēto tehniku, zādzības paveic tā, ka šoferis to pat nepamana," norāda Sīlis-Jaunsīlis.

Viņš stāsta, ka Krievijā ir ceļa posmi, kur var braukt tikai ar 50 kilometriem stundā vai kuros notiek ceļa remonts un tāpēc jābrauc ar samazinātu ātrumu. Šādos posmos zagļi piebrauc kravas mašīnai no aizmugures ar speciāli sagatavotu tehniku, piemēram, mikroautobusu ar jumta lūku. Rezultātā kravas mašīnas vadītājs to pat neredz, bet zagļi tikmēr pārgriež kravas mašīnas tentu un pārkrauj kravu savā transportā.

Lielākoties jeb 40% gadījumu no kravām tiekot zagts alkohols. Vēl izplatītas ir dažādu elektropreču zādzības, dažkārt nozog arī tādas samērā specifiskas lietas kā pretodu līdzekļus vai instrumentus. Tāpat ir sastopami gadījumi, kad zagļi atvērto kravu sabojā, ja uzskata to par mazvērtīgu.

Kravu pārvadāšanas bizness no risku perspektīvas ir ļoti specifisks un riskants. Kravas saņēmēji vienmēr ir ieinteresēti, lai atbildība par kravu tās pārvadāšanas laikā būtu apdrošināta, jo apzagšanas gadījumā bez apdrošināšanas palīdzības uzņēmums, īpaši mazas pārvadātāju kompānijas, var nebūt spējīgs atlīdzināt kravai nodarītos zaudējumus.

Atsevišķās situācijās pārvadātājs var censties ar dažādiem līdzekļiem samazināt risku, bet nav iespējams garantēt simtprocentīgu kravas drošību. Lai maksimāli pasargātu savu biznesu, pārvadātājiem ir svarīgi ne vien ievērot maksimālas drošības prasības, bet arī parūpēties par atbilstošu pārvadājamās kravas un pārvadātāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu.

"Baltas" šogad lielākā izmaksātā atlīdzība par Lielbritānijā nozagtu trikotāžas apģērbu kravu pārsniedza 50 000 latu.

Kā ziņots, "Baltas" peļņa 2010.gadā pēc nodokļu nomaksas bijusi 1,4 miljoni latu. 2009.gadā "Baltas" peļņa bija trīskārt lielāka - 4,218 miljoni latu.

"Baltas" parakstīto prēmiju apjoms Latvijas apdrošināšanas tirgū bija sasniedzis 31,3 miljonus latu, kas salīdzinājumā ar 2009.gadu ir kritums par 25%.

Savukārt "Baltas" bruto izmaksāto atlīdzību apjoms klientiem 2010.gadā sasniedza 17,7 miljonus latu, un vislielākais atlīdzību apjoms ir izmaksāts nekustamā īpašuma apdrošināšanā, savukārt lielākais izmaksu skaits ir novērojams KASKO, OCTA un īpašuma apdrošināšanas gadījumos.

LETA Nozare.lv

Tēmas