Sliktos aviopilotus Krievijai sagatavo Latvijā un Lietuvā?
Latvijā un Lietuvā par 8500 latiem var izmācīties par sliktu pilotu, kam uzticēs Krievijas reģionālos aviopārvadājumus. Šādas neprašas varēja arī pilotēt Jaroslavļā avarējušo „Jak-42”.
Pēc aviokatastrofas Jaroslavļā, kurā bojā gāja viss hokeja komandas „Lokomotiv” sastāvs, tostarp arī latviešu hokeja zvaigzne Kārlis Skrastiņš, Krievijā kārtējo reizi atkal sākusies diskusija par mazo aviokompāniju pilotu kvalifikāciju.
Kā zināms no Jaroslavļas uz Minsku „Lokomotiv” lidoja ar 1993. gadā ražoto lidmašīnu „Jak-42”, kura apkalpoja viena no pārsimts mazajām Krievijas aviokompānijām „Jak-servis”.
Meklējot aviokatastrofas iemeslus, tiek uzsvērts, ka nelaime notika ne tikai tādēļ, ka lidaparāts bija novecojis un tas neatbilda tehniskajām normām, bet arī tādēļ, ka ekipāža bija neprofesionāla un nepieredzējusi.
Pirms desmit gadiem Krievijā bija aptuveni 700 sīku aviokompāniju, katrai no kurām piederēja tikai pāris lidmašīnu, un tās nevarēja ne nodrošināt, ne apmaksāt kvalitatīvu pilotu apmācību. Tagad šādu aviokompāniju ir ap 240 un tās apkalpo reisus, kas nav izdevīgi lielajām aviokompānijām.
Krievijas lielās aviokompānijas sirgst ar profesionālu pilotu kadru trūkumu un labu pilotu mazajām aviokompānijām vienkārši nav. Tām pienākas lidotāji, kurus lielās aviokompānijas ir „izbrāķējušas”, vai arī pašām par savām nelielajām finansiālajām iespējām jācenšas tos sagatavot.
Kāds Krievijā – Kamčatkā strādājošs pilots Sergejs (uzvārdu viņš publiski nevēlējās atklāt) Sanktpēterburgas portālam online812.ru atklājis visnotaļ šokējošu faktu, ka Krievijai neprofesionālus pilotus visizdevīgāk ir sagatavot Latvijā un Lietuvā.
Viņš stāsta: „Par pasažieru lidmašīnas pilotu var kļūt divos veidos. Pirmais pašreiz ir novecojis. Tas ir piecus gadus mācīties lidot aviācijas akadēmijā. Bet tur jau trešā kursa studentus izķer vadošās aviokompānijas, viņiem piedāvājot stažēties. Pēc akadēmijas absolvēšanas tu jau kļūsti par otro, bet pēc tam par pirmo pilotu.
Otrais veids ir iet uz DOSAAF (paramilitārs tehnisko sporta veidu klubs Krievijā) skolu vai mazu avioklubu un tur nolidot 250 stundas. To var izdarīt arī Latvijā un Lietuvā, kur tas ir lētāk nekā pie mums Krievijā – tas maksās ap pusmiljons rubļu (Ls 8500). Ar tādu lidojumu vēsturi tevi uzaicinās strādāt uz reģionālo aviokompāniju. Pusgadu vēl patrenkās uz trenažiera, lai apgūtu konkrētu lidmašīnas modeli – un debesīs pasažierus vadāt!”