Slavenības apmeklē operas „Dievu mijkrēslis” pirmizrādi. FOTO
Latvijas Nacionālajā operā pirmizrādi piedzīvojusi Riharda Vāgnera opera „Dievu mijkrēslis”. Grandiozo pirmizrādi, kas ilga aptuveni sešas stundas, apmeklēja sabiedrībā pazīstami cilvēki – latviešu radošā inteliģence, politiķi, mediķi un aktieri.
Slavenības apmeklē operas „Dievu mijkrēslis” pirmizrādi
Operas „Dievu mijkrēslis” pirmizrādes bankets
Riharda Vāgnera operas „Dievu mijkrēslis” iestudējums noslēdzis vērienīgāko Latvijas Nacionālās operas (LNO) projektu - Vāgnera tetraloģijas „Nībelunga gredzens” iestudēšanu. Jauniestudējuma muzikālais vadītājs un diriģents ir vācietis Korneliuss Meisters - lieliskais Vāgnera mūzikas interprets ir jauna, bet jau spoža zvaigzne mūzikas debesīs, kas šobrīd diriģē labākajos Eiropas opernamos un koncertzālēs. Operas režisors ir Viesturs Kairišs, scenogrāfe un kostīmu māksliniece Ieva Jurjāne. Lomās: ārzemju opermūzikas zvaigznes Laršs Klēvemans, Katrīna Fostere, Markuss Jupiters, Elizabete Strida, Johans Šinklers, Kosma Ranuers un Ļubova Sokolova, kā arī pašmāju operas mākslinieces - Liene Kinča, Aira Rūrāne un Kristīne Zadovska.
Sadursme starp mīlas alkām un varaskāri, ko Vāgners attīstīja un padziļināja „Nībelunga gredzena” pirmajās operās „Reinas zelts”, „Valkīra” un „Zīgfrīds”, sasniedz satriecošo kulmināciju cikla noslēgumā. „Dievu mijkrēšļa” varonis Zīgfrīds, pats to pat nenojaušot, nodod savu līgavu Brinhildi. Viņa zvēr atriebties un aizsāk traģisku notikumu virkni, kas noved līdz pasaules galam.
Uz pirmizrādi bija ieradušies gan mūzikas skolotāji, vokālie pedagogi, mākslinieki mediķi, politiķi un aktieri. Visas sēdvietas bija aizņemtas. Sešas stundas garajā izrādē bija arī starpbrīži, kuru laikā varēja apmeklēt „Dievu vakariņas mijkrēslī” un baudīt dažādas uzkodas.
Operdziedātāja Kristīne Zadovska sarunā ar portālu Kasjauns.lv pēc pirmizrādes, kurā atveido Reinas meiteni, neslēpj prieku, ka „Dievu mijkrēslis” LNO ir ļoti liels notikums. „Man liekas, ka nekad vairs savā dzīvē nebūšu kopā uz skatuves ar tādu diriģentu kā Korneliusu Meisteru. Nevarēju iedomāties, ka eksistē tāds cilvēks. Viņa vadībā dziedāt ir augstākais sasniegums. Kaut arī savā lomā esmu pusstundu uz skatuves, tā ir pusstunda, kas satricināja manu radošo dzīvi. 17 gadi tomēr ir pavadīti uz skatuves, bet šis ir neizsakāms piedzīvojums. Esmu ļoti priecīga par Viestura Kairiša piedāvājumu spēlēt uz skatuves meiteņu ballīti. Izrādē mums, Reinas meitenēm, ir tāds tercets, kas tapis, pateicoties Korneliusam Meisteram. Tik augstā muzikālajā līmenī es pirmo reizi strādāju. Mūsu terceta uzdevums nebūt nav viegls. Lai gan pusstundiņa uz skatuves, bet tā prasa tādus nervus un koncentrēšanos. Kopumā viss ir lieliski. Pat laika apstākļi, kas ietekmējuši mūsu balsis, neiztraucēja izrādi. Tādēļ jau esam mācījušās dziedāt, lai pat slimas varam iziet uz skatuves, un skatītāji to pat nejūt. Viņiem tas nav jāzina, jo tās ir mūsu problēmas. Darījām, ko varējām. Ļoti liels gandarījums par šo darbu,” stāsta Kristīne Zadovska. Viņa savu lomu izrādē „Dievu mijkrēslis” šajā sezonā dēvē par iespaidīgāko. Atveidojot Reinas meiteni, operdziedātāja atļāvusies uz skatuves to, ko reālajā dzīvē nekad nedarītu: „Es nekad nedejošu publiskā pirtī gar pirts beņķīšiem ar mazliet pavērtām kājām. Tas bija interesants piedzīvojums!”
Starp citu, godinot komponista Riharda Vāgnera 200. jubileju, 2013. gadā LNO izrādīs tetraloģiju „Nībelunga gredzens” pilnībā - pirmo reizi vairāk nekā 100 gadu laikā.