12. klases skolniece par eksāmenu: „Mūsu klasē iekrita puse skolēnu!”
Angļu valodas eksāmenā pat labi priekšmeta pārzinātāji ielaida kļūdas, jo bija sajaukta uzdevumu secība atbilžu lapās.
Sabiedrība

12. klases skolniece par eksāmenu: „Mūsu klasē iekrita puse skolēnu!”

Jauns.lv

Daudziem vidusskolu beidzējiem šīsdienas centralizētais angļu valodas eksāmens nesa nepatīkamus pārsteigumus – pat labi priekšmeta pārzinātāji ielaida kļūdas, jo bija sajaukta uzdevumu secība atbilžu lapās.

12. klases skolniece par eksāmenu: „Mūsu klasē iek...

„Mūsu klasē uz to „iekrita” puse skolēnu,” atzīstas kāda 12. klases skolniece. Citās klasēs šis skaits bijis vēl lielāks. Ir bijuši skolotāji, kas īpaši aicinājuši pievērst uzmanību jautājumu un atbilžu kārtības nesakritībai. Ir bijušas skolas, kurās ministrijas sagādātās uzmanības pārbaudes sekas mazinājuši, izsniedzot jaunas atbilžu lapas.

Kļūdās daudzi

„Tā ir cūcība. Jo angļu valodas eksāmens taču ir priekšmeta zināšanu pārbaudei, ne uzmanības tests. Daudziem šī Valsts izglītības satura centra (VISC) „lamata” reāli ietekmēs nākotnes karjeru un pat visu dzīvi,” atklāj skolniece un ir gandarīta, ka pašai izdevies pārbaudes darbu veikt bez kļūdām.

Balvu Amatniecības vidusskolā uz eksāmenu nebija ieradušies desmit skolēni, tādēļ bija tukšas veidlapas, kuras varēja izmantot tiem skolēniem, kuri bija kļūdījušies. „Eksāmenā izšķiras skolēnu nākotne, tādēļ diezin vai tajos vajadzētu eksperimentēt ar dažādu uzdevumu izkārtojumu, jo skolēni jau tāpat ir satraukušies,” savu sašutumu aģentūrai LETA pauda skolas direktores vietniece mācību darbā Anna Krēmane.

Savukārt Rīgas 49. vidusskolā pēc saskaņošanas gan ar eksāmena novērotājiem, gan Valsts izglītības satura centru (VISC), atbilžu lapas nokopēja un skolēni atbildes varēja pārrakstīt no jauna un pareizā secībā. „Mēs nevaram izgāzt skolēnus eksāmenā, jo viņi ne pie kā nav vainīgi,” teica šīs skolas angļu valodas eksāmena vadītāja Olita Kudrjavceva. „Būtu loģiski, ja šajā gadījumā eksāmenu vadītāji jau laikus būtu pabrīdināti, ka uzdevumu izkārtojums ir citāds, nekā tradicionāli ierasts. Tas novērstu lieku stresu gan skolotājiem, gan skolēniem.

Vērtējumu neietekmēs

„Šī problēma neietekmēs skolēnu zināšanu novērtējumu,” skaidro VISC pārstāve Kristīne Ilgaža. Tomēr no iecerētās darbu pārbaudes, ko, skenējot atbilžu lapas, veiktu dators, vismaz daļēji jāatsakās. „Kļūdainās” atbilžu lapas pārbaudīs skolotāji. Jau pēc aizpildīto rūtiņu raksta var redzēt, kurš skolēns sajaucis atbilžu kārtību, bet kuram pietrūcis zināšanu. Tāpat papildus vēl pārbaudīs darba burtnīcas, kurās redzamas reālās zināšanas.

Uzdevumi bija doti darba burtnīcās, kur tie bija jāpilda, bet pēc tam atbildes jāpārraksta atbilžu lapā. Uzdevumi bija numurēti pēc to sarežģītības pakāpes – sākot ar vienkāršāko. Bet, lai otrais uzdevums izvietotos vienā atvērumā un eksāmena licējiem, to pildot, lieki nebūtu jāšķirsta lapas, tas bija nodrukāts kā trešais. Brīdinājums par to lieliem trekniem burtiem bija nodrukāts eksāmena darba sākumā. Un, visticamāk, par to pirms eksāmena uzsākšanas brīdināja skolotāji. Tomēr stress darīja savu – pēc darba burtnīcas aizpildīšanas daudziem brīdinājums bija jau aizmirsies un atbilžu lapā viņi sajauca vietām trešā un otrā uzdevuma atbildes.

Cik daudz skolēnu šādi kļūdījušies – to precīzi varēs pateikt pēc labošanas, skaidro Ilgaža. Šī eksāmena kārtotāju neuzmanības kļūda viņu karjeru neietekmēs, vien padarīs sarežģītāku labošanas procesu. Arī tad, ja sanervozēšanās dēļ eksāmenu nav izdevies nolikt tik labi, kā gribētos, pēc gada to var likt atkārtoti augstskolās. Valsts centralizēto eksāmenu kārtošanai tad jāpiesakās līdz 10. aprīlim.

Otrdien notika angļu valodas eksāmena rakstu daļa, savukārt mutvārdu daļa turpināsies arī 23.maijā un 24.maijā. VISC dati liecina, ka kārtot angļu valodas eksāmenu bija pieteikušies 21 022 skolēni.

Anda Leiškalne / Foto: Shutterstock

Tēmas