Sabiedrība

Latvijā mācību nolūkos izspēlēta ķīlnieku krīze - uz kravas kuģa jūrā

Jauns.lv

Vienlaikus deviņās Eiropas valstīs, tostarp arī Latvijā, trešdien noritēja kopīgās Eiropas Komisijas organizētās pretterorisma mācības, kuru laikā reālā situācijā tika izspēlēti dažādi scenāriji ķīlnieku krīzei, pavēstīja Valsts policijas pārstāve Sigita Pildava.

Latvijā mācību nolūkos izspēlēta ķīlnieku krīze – ...

Latvija bija viena no mācību organizētājām. Latvijā ķīlnieku krīze risinājās Ventspilī atklātā jūrā uz kāda kravas kuģa. Mācības notika arī Norvēģijā, Īrijā, Portugālē, Francijā, Maltā, Austrijā, Slovākijā un Rumānijā, kur ķīlnieku krīzes tika izspēlētas gan sabiedriskajā transportā, piemēram, vilcienā, autobusā, lidmašīnā, gan publiskajās ēkās, piemēram, skolā.

Latvijas policijai, organizējot šīs mācības, izlozē krita viens no lielākajiem izaicinājumiem – ķīlnieku sagrābšana uz kravas kuģa atklātā jūrā. Par mācību vietu tika izvēlēta Ventspils, jo tur ir šim mērķim vispiemērotākā infrastruktūra – osta, lidosta un iespēja drošības nolūkos uz mācību laiku šos stratēģiskos objektus pilnībā slēgt civilajai satiksmei, pastāstīja policijas pārstāve.

Ventspilī kopīgi strādāja gan šā posma organizētāji – Latvijas policijas pretterorisma vienība "Omega", gan Lietuvas specvienība "Aras", Polijas "Boa" un Igaunijas "Komamando K".

Pēc mācību scenārija jau no rīta pulksten desmitos Latvijas policijai kļuva zināms, ka piekrastē teroristi sagrābuši kādu kravas kuģi. Nekavējoties tika sāktas visas nepieciešamās darbības, lai šo ķīlnieku krīzi varētu atrisināt. Tika iesaistīta gan Latvijas robežsardze ar kuģiem, gan NBS gaisa spēkiem, piesaistīti arī helikopteri un pretterorisma vienības no kaimiņvalstīm.

Ar teroristiem sāktas pārrunas, bet komandpunktā visu iesaistīto pretterorisma vienību komandieri strādāja pie atbrīvošanas operācijas plāna un situācijas koordinēšanas.

Laika apstākļi Ventspilī bija ļoti sarežģīti – rīta pusē bija ļoti bieza migla, bet jūrā – stiprs vējš brāzmās līdz 17 metriem sekundē un viļņi līdz diviem metriem. Laika apstākļu dēļ sākotnēji bija pat liegums gaisā pacelties helikopteriem un kuģiem izbraukt no ostas. Tomēr pēcpusdienā laiks noskaidrojās un ķīlnieku atbrīvošanas operācija noritēja pēc kopīgi izstrādātā plāna.

Kravas kuģa šturmēšana notika vienlaikus gan no gaisa ar sešiem helikopteriem, no kuriem vienību kaujinieki nolaidās uz kuģa, gan arī no abordāžas laivām, kas, neskatoties uz lielajiem viļņiem, no jūras ieņēma vairāk nekā piecus metrus augsto kravas kuģi. Šajos ekstremālajos apstākļos, strādājot vienotā komandā, visu valstu pretterorisma vienības demonstrēja izcilu sagatavotību un profesionālismu, kā arī spēju vadīt un reaģēt ļoti sarežģītos apstākļos, norādīja Pildava.

"Katrai vienībai ir mazliet atšķirīga taktika un tehnika, veicot uzdevumus, arī ekipējums atšķiras, tādēļ pirms ķīlnieku atbrīvošanas operācijas treniņos tika demonstrētas katras vienības iemaņas un prakse, lai izstrādātu kopīgo tehniku un taktiku plānotajai atbrīvošanas operācijai. Pieredzes apmaiņa un kopīgs darbs reālos apstākļos ir nenovērtējams ieguvums visām vienībām, kas piedalījās mācībās," atzina Valsts policijas priekšnieks Ints Ķuzis.

1996.gadā Eiropas Savienības Padome nolēma izveidot tīklu starp tiesībsargājošajām iestādēm Eiropas Savienības dalībvalstīs, kas paaugstinātu prasmes, zināšanas un pieredzi terorisma apkarošanā. Pēc teroristu uzbrukumiem ASV 2001.gada 11.septembrī tika izveidots "Atlas Network". Tā ir apvienība, kuras sastāvā ir īpašas policijas vienības no 27 ES dalībvalstīm, kas cīnās pret terorismu un kriminālām darbībām. Tīkla darbību finansē un atbalsta Eiropas Komisijas Iekšlietu ģenerāldirektorāts. "Atlas Network" mērķis ir uzlabot ne tikai sadarbību starp policijas vienībām, bet arī apmainīties ar savām prasmēm un labāko praksi.

BNS