"Zelta viļņa" nominants: savedējs vārdā "iepazīšanās šovs"
Jācer, ka drīz šova „The Bachelor” līgavaiņa pēdās sekos arī Latvijas šovu bāleliņi, un būs gan vērienīgas kāzas, gan greznas kleitas!
Kultūra
2013. gada 22. augusts, 18:00

"Zelta viļņa" nominants: savedējs vārdā "iepazīšanās šovs"

Jauns.lv

Pagājušajā sezonā Latvijas televīzijās iepazīšanās šovi, kas līdz tam bija retums, biruši kā no pārpilnības raga. „Saimnieks meklē sievu”, „Gandrīz ideāls randiņš” un „Precamies?!” šobrīd nominācijā „Gada iepazīšanās raidījums” cīnās par balvu „Zelta vilnis”. Tikām žurnāls „Rīgas Viļņi” izpētījis, kāda ir iepazīšanās šovu vēsture pasaulē. Izrādās, šādā projektā piedalījies pat Maikls Džeksons!

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

Viss sākās 60. gadu vidū, kad par kanāla ABC dienas programmas direktoru kļuva Čaks Bariss, 35 gadus vecs mūzikas producents un TV darbonis. Viens no viņa pirmajiem uzdevumiem bija izlemt, kurus spēļu šovus iekļaut ABC programmā, taču Bariss paziņoja, ka viņam ir labākas idejas par jebkuru no piedāvātajām. Priekšniecība atbildēja, ka tādā gadījumā viņš var pamest darbu un ķerties pie spēļu producēšanas, ko Bariss arī izdarīja, radot vienu no populārākajiem TV spēļu konceptiem – iepazīšanās šovu.

Maģiskā formula

Šova „Randiņu spēles” („The Dating Game”) uzstādījums bija neticami vienkāršs – viens puisis un trīs meitenes, no kurām viņam jāizvēlas viena, ar kuru doties uz satikšanos. Vai otrādi – viena meitene un trīs puiši, daudz neparastāka kombinācija savam laikam. Āķis bija tas, ka spēles dalībnieks, kurš izvēlējās, partnerus neredzēja – tie tika nosēdināti aiz sienas, un izvēle bija jāizdara, uzdodot jautājumus. Tikai jautāt nedrīkstēja vārdu, vecumu, profesiju un ienākumu apjomu. Skatītāji, protams, redzēja visus dalībniekus un viņu reakcijas. „Tā bija maģiska formula, jo te sieviete izvēlējās no trim puišiem, un mājās visi varēja teikt: „Ak, viņai ir jāņem numur 2, viņš ir tik pievilcīgs!” Tas, ka sieviete bija tā, kura izvēlējās, bija kaut kas pilnīgi jauns. „Randiņu spēle” bija savam laikam ideāla,” tā Džims Lange, šova ilggadējais vadītājs. Skatītāji bija sajūsmā par divdomīgajiem seksuālu mājienu pilnajiem jautājumiem un atbildēm, kas atspoguļoja 70. gadu brīvdomību, bet „puķu bērnu” stilā iekārtotā studija bija apvērsums TV šovu scenogrāfijā. Laiku pa laikam spēlē piedalījās arī dažādas slavenības – dalībnieku vidū ir bijis gan komiķis Stīvs Mārtins, gan blondā seksbumba Fara Foseta,  tolaik vēl „Misters Universs” Arnolds Švarcenegers un pat jauniņais Maikls Džeksons. „Randiņu spēli” ASV rādīja gandrīz desmit gadus un pēc tam vairākkārt atjaunoja, nemaz nerunājot par to, ka tās koncepts izmantots daudzu citu pasaules valstu šovos. Arī Latvijā – vai atceraties 90. gadu „Laimes spēli” ar Gundaru Āboliņu vadītāja lomā?

Skatītāji grib skandālus

Čaks Bariss neapstājās pie vienas populāras spēles vien. Viņa nākamais šovs saucās „Jaunlaulāto spēle” („The Newlywed Game”), un tajā pāriem, kuru laulību stāžs nepārsniedza divus gadus, bija jāatbild uz jautājumiem vienam par otru. Pāris, kurš viens otru pazina vislabāk, saņēma balvā kādu mājsaimniecībā noderīgu ierīci vai vēlāk – ceļojumu. Bariss pats apgalvoja, ka tā bijusi visvienkāršāk īstenojamā no visām viņa idejām. „Man bija vajadzīgi tikai četri pāri, astoņi jautājumi un veļas žāvētājs”. Šovs ieguva visai skandalozu slavu – nepareizas atbildes noveda pie strīdiem un dažos gadījumos – pat pie šķiršanās. Taču par skatītāju uzmanību „Jaunlaulāto spēle” nevarēja sūdzēties – tās atjaunotā versija ASV tiek rādīta vēl arvien.

Neērtas situācijas un mīlas pārpratumi, izrādās, ir ne mazāk saistoši kā ideālā pāra satikšanās. Šo mācību vērā ņēma cita ārkārtīgi populāra amerikāņu šova „Aklais randiņš” („Blind Date”) autori, kuri iepazīties kāros dalībniekus, kā jau vēsta nosaukums, aizveda aklajā randiņā. Līdzi sekoja kameras un iemūžināja katru ne vienmēr saderīgo pāru kopā pavadīto mirkli, vēlāk studijā papildinot to ar ironiskiem un pikantiem komentāriem „domu mākoņos” un citām komiskām animācijām. „Aklais randiņš” apliecināja, ka katram var gadīties randiņā izgāzties, un apmierināja skatītāju ziņkārību, ļaujot ieraudzīt mirkļus, kas parasti paliek slēpti publikas acīm.

Realitāte šovu labirintos

Jaunu elpu iepazīšanās šoviem, kas tikpat kā nebija mainījušies gandrīz 30 gadus, deva realitātes šovu strauji uzliesmojusī popularitāte 90. gadu beigās. Pulciņš jauniešu slēgtās telpās ir sprādzienbīstama kombinācija, tādēļ nav brīnums, ka producenti izmantoja iespēju piešķilt dzirksteli vecajam, labajam iepazīšanās šova formātam. Viens no pirmajiem un drosmīgākajiem jaunā veida iepazīšanās šoviem bija „Kārdinājumu sala” („Temptation Island”), kurā vairāki laulāti pāri piekrita pārbaudīt savas attiecības, pavadot noteiktu laiku uz salas ar grupu apburošu pretējā dzimuma pārstāvju. Šova uzstādījums skatītājiem laikam tomēr šķita par izaicinošu – tas neguva gaidītos reitingus un drīz vien tika pārtraukts. Izgāšanās bija arī šovs „Kura grib apprecēt multimiljonāru?” („Who Wants to Marry a Multi-Millionaire?”). Par miljonāra un vecpuiša Rika Rokvela sirdi un roku sacentās 50 daiļavas – pa vienai no katra ASV štata, un vienu no tām viņš arī apprecēja tiešraidē. Tikai vēlāk atklājās, ka Rokvels mēdzis pacelt roku pret bijušo draudzeni, kura viņu par to iesūdzējusi tiesā. Apšaubāms izrādījās arī viņa multimiljonāra statuss – vīrieša īpašumu kopējā vērtība sasniegusi vien divus miljonus dolāru. Vairs ne tik laimīgā šova uzvarētāja pieprasīja laulību anulēt. Producentu Maiku Fleisu neveiksme nesamulsināja, viņa nākamā ideja kļuva par visā pasaulē fenomenāli populāru šovu un sagādāja Fleisam titulu – realitātes šovu karalis.

Mūsdienu pasaka Pelnrušķītei

Tas, protams, bija šovs „Vecpuisis” („The Bachelor”). No vakarkleitām līdz eksotiskiem randiņiem – „Vecpuisis” liek lietā visu romantikas arsenālu, radot mūsdienīgu pasaku, kurā „princis” meklē savu izredzēto starp diviem dučiem sieviešu, kas aiz viņa muguras pārvēršas par kašķīgām mātes meitām, kuras gatavas, kā minimums, viena otrai acis izskrāpēt. Realitātes šoviem ar īstenību gan ir visai attāls sakars – ar montāžas palīdzību tie dalībniecēm piešķir katrai savu lomu šajā spēlītē, uzturot intrigu un raisot skatītājos līdzpārdzīvojumu, un arī izpelnoties feministu kritiku, kas šos šovus dēvē par „... atbaidošu stereotipu galeriju patriarhālā pasakas kontekstā”, kas sievietes rāda kā mūžīgās zaudētājas, spējīgas vien sapņot un gaidīt savu princi. Pat „Vecmeita” („The Barchelorette”), kas dzimumu lomas apgriež otrādi, ļaujot partneri izvēlēties sievietei, pēc feministu domām, liek sievietei izskatīties daudz izmisušākai kā atturīgajiem, mierīgajiem vīriešiem. Lai nu kāds būtu feministu viedoklis, „Vecpuisis” piedzīvojis jau 16 sezonas Amerikā, un versijas par šovu tapušas Lielbritānijā, Somijā, Norvēģijā, Polijā, Rumānijā, Ukrainā un Izraēlā, šoruden tām pievienosies arī Kanāda un Čīle. Izmantojot  „Vecpuiša” uzbūvi, tapuši arī citi specifiskām auditorijām domāti šovi. Piemēram, šovā „Uz labu laimi ar Tilu Tekilu” („A Shot at Love with Tila Tequila”) biseksuālā interneta slavenība Tila Tekila par savu uzmanību lika sacensties 16 puišiem un 16 meitenēm, „Vairāk ko mīlēt” („More to Love”) dalībnieki bija neierasti apaļīgi, bet šova  „Puisis satiek puisi” („Boy Meets Boy”)  nosaukums runā pats par sevi.

Un kā tad ar mīlestību?

Ar īpaši ekstravagantiem iepazīšanās-realitātes šoviem pēdējā desmitgadē izcēlušies mūzikas kanāli MTV un VH1. Kanāla VH1 „Flavor of Love” parodēja populāro šovu formātu, par galveno varoni izvēloties hiperaktīvo, ar pulksteņiem apsēsto afroamerikāņu reperi Flavor Flav. MTV radīja iepazīšanās šovus tīņu auditorijai. Šovā „Randiņš ar mammu” („Date My Mom”) mammas devās trīs randiņos ar meitu pielūdzējiem, lai izvēlētos piemērotāko, bet „Vecāku kontrole” („Parental Control”) sagādāja vecākiem iespēju tikt vaļā no meitas vai dēla neciešamā drauga vai draudzenes, aizstājot to ar, viņuprāt, labāku. Šovs izpelnījās daudz kritikas par inscenējumiem. „Producenti, bet nevis vecāki izvēlējās, ar kuriem jāiet uz satikšanos, izvēlējās „māju”, kurā viņi dzīvo, un lika manai mammai pateikt visus tos muļķīgos komentārus,” atklāj kāda vīlusies šova dalībniece.

Ja iepazīšanās šovi ir tik uzspēlēti un atkarīgi no iepriekš izplānotiem scenārijiem, vai tajos maz ir iespējams atrast īstu mīlestību? Acīmredzot – tomēr ir. Pagājušā gada rudenī 20 gadu kāzu jubileju Londonā nosvinēja Sjū un Alekss Tathemi, kuri iepazinās 1988. gadā britu šovā „Aklais randiņš”. „Neviens neticēja, ka mūsu laulība būs tik noturīga,” saka Sjū. „Es šovā piedalījos tikai joka pēc,” atzīst Alekss. Trīs gadus pēc satikšanās pāris apprecējās grandiozās kāzās, kura īpašā viešņa bija šova vadītāja. Mīlestības ceļi ir neparedzami, un tur nu neko nevar padarīt neviens producents.

Lai arī pērn vientuļie Latvijā iepriecināti ar trim jauniem šoviem un sagājās pat daži pāri, neviens gan līdz kāzām joprojām nav ticis. Piemēram, šova „Saimnieks meklē sievu” pēdējā raidījumā savu izredzēto Gunitu bildināja dabas bērns Kaspars Vaikulis, līdzīgi rīkojās arī Sandis Birkenbergs ar Maritu, tomēr ne viens, ne otrs ar kāzām gadu pēc bildinājuma nesteidzas. Ka bijušie dalībnieki būtu svinējuši kāzas, neko nav dzirdējuši arī šovu „Precamies!?!” un „”Gandrīz ideāls randiņš” veidotāji. Iespējams, viss vēl priekšā, jo minētajiem šoviem tik gatavotas jaunas sezonas.

Iepazīšanās šovi Latvijā

„Laimes spēle”

Vienā no pirmajiem TV šoviem Latvijā „Laimes spēle” izmantoja klasisko iepazīšanās spēļu formulu – viens puisis vai meitene, trīs pretējā dzimuma pārstāvji, kuri spēlētājam nav redzami, daži jautājumi, un ceļojums kopā ar izvēlēto partneri. Kā spilgtākais šova vadītājs atmiņā palicis Gundars Āboliņš, taču to vadīja arī aktrise Gunta Virkava un dziedātājs Igo.

„Mīl, nemīl”

Līdzīgu uzstādījumu piedāvāja šovs „Mīl, nemīl”, taču ar āķi – tikai divi no pretējā dzimuma dalībniekiem bija brīvi. Ja spēles galvenais varonis kļūdījās un izvēlējās meli, tad ceļojumā melis devās ar savu otro pusīti.

„Trešais lieks!”

„Brīvo siržu spēlē”, kā tika reklamēts šovs „Trešais lieks!”, divi puiši vai meitenes centās iekarot vienu pretējā dzimuma pārstāvi. Skatītāji aizturēja elpu, gaidot, kuri dalībnieki pulksten 23.00 iznāks no savām istabiņām, lai satiktos. Būs pāris vai nebūs, un kurš stāsies laimīgo uzvarētāju vietā?

„Iepazīsties, mani vecāki!”

Jauniešu auditorijai domātajā šovā „Iepazīsties, mani vecāki!” spēlētāji – trīs puiši – bija spiesti trīs dienas pavadīt kopā ar iecerētās vecākiem un tika pakļauti dažādiem pārbaudījumiem, tostarp pat melu detektora testam.

„Pāris nePāris”

Spēlē „Pāris nePāris” dalībnieki četru dienu laikā ar taustes, smaržas, garšas, dzirdes palīdzību centās noskaidrot savu saderību, taču ieraudzīja viens otru tikai nedēļas beigās. Šovs vilināja ar balvām – 500 eiro katras nedēļas laimīgajam pārim, jauns dzīvoklis superfināla uzvarētājiem, taču skatītāju sirdis neiekaroja.

„Sapņu līgava”

Arī LNT mēģinājums populārajā „Vecpuiša/Vecmeitas” žanrā neizpelnījās īpašu skatītāju uzmanību. Varbūt tādēļ, ka „līgava” Ieva Kokorēviča – modele un Latvijas dalībniece „Mis Universe” skaistumkonkursā – jau pirms spēles uzsākšanas paziņoja, ka precēties negatavojas un „Sapņu līgava” būs tikai šovs.

„Aklās kāzas”

Citi pāri gan bija gana drosmīgi, lai ļautu savu likteni izšķirt TV skatītāju balsojumam un „salaulātos” tiešraidē šovā „Aklās kāzas”. Taču – ak, vai – neviens no vairākiem pāriem, kas šādā veidā izveidojās, tā arī nav palikuši kopā.

Par TV skatītāju balvu balso šeit:  http://www.zeltavilnis.lv

Arī Tu vari nobalsot šeit:

Kurš no „Zelta Viļņa” pretendentiem patīk labāk?

Sanita Grīna, žurnāls „Rīgas Viļņi” / Foto: publicitātes, Bulls Press, no izdevniecības „Rīgas Viļņi” arhīva