Aleksandrs Antoņenko: „Situācija ar jauno Operas valdi - smieklīga un absurda”
Operas solists Aleksandrs Antoņenko.
Viedokļi
2013. gada 2. septembrī, 14:51

Aleksandrs Antoņenko: „Situācija ar jauno Operas valdi - smieklīga un absurda”

Jauns.lv

„Esmu šokā. Varētu smieties, ja situācija nebūtu tik traģiska. Kā mūsu Operas valdē var apstiprināt cilvēkus, kuri līdz saknei nepārzina Operas specifiku!?,” par Kultūras ministrijas publiskoto jaunās LNO valdes sastāvu sašutis ir pasaulslavenais Latvijas tenors Aleksandrs Antoņenko. Viedokļus par jauno Operas vadību pauduši arī Operas solisti Egils Siliņš un Kristīne Opolais, kā arī Maskavas Lielā teātra Jauno dziedātāju studijas vadītājs Dmitrijs Vdovins.

Aleksandrs Antoņenko: „Situācija ar jauno Operas v...

„Es vēl saprastu, ja valdē būtu diriģents, baleta mākslinieks, mūziķis vai dziedātājs – cilvēks, kurš līdz kaulam iepazinis operas būtību! Nu, nevar mūsu Operu iemest kā kaķēnu dīķī, sak’, izpeldēs vai neizpeldēs, Dainu Markovu zinu no Mediņskolas laikiem. Tomēr viņa, būdama diriģente un vēlāk – muzikoloģe, ilgus gadus strādājusi Latvijas Televīzijā un attiecības ar Operu veidojusi pastarpināti – televīzijas projektu līmenī. Par Inesi Eglīti varu izteikt vien minējumus, jo viņu absolūti nepazīstu. Viedokli par šo dāmu šobrīd gūstu tikai no draugu un paziņu nostāstiem telefonsarunās. Vai biznesa lēdija, kura saistīta ar lauksaimniecību un dažādās firmās bijusi mārketinga vadītāja, spēs prasmīgi vadīt Latvijas Nacionālo operu,” pārdomās dalās izcilais dziedātājs.

Viņš ir neizpratnē, kāpēc Andrejam Žagaram, kurš gandrīz 20 gadus vadījis Operu, tai nodrošinot gan prestižu, gan lielisku starptautisku reputāciju, var piedāvāt teju sētnieka amatu.

„Mēs visi runājam par operu kā elitāru mākslu, jo opera patiesi ir vissarežģītākais mākslas žanrs. Negribu teikt, ka esam visizcilākie, tomēr Latvijas Nacionālajai operai ārvalstīs ir ļoti laba reputācija. Tieši Andreja Žagara vadībā 2004. gadā Latvijā tika rīkota „OPERA EUROPA” konference, kuras laikā tika nodibināti neskaitāmi vērtīgi radoši kontakti, un rezultātā Latvijas opernams pakāpeniski guvis starptautisku atpazīstamību. Vienlaikus ar direktora amatu Andrejs Žagars jau daudzus gadus pilda arī menedžera funkcijas, tāpēc starptautiskā sabiedrība Latvijas Nacionālās operu identificē ar Žagara darbību. Ir neprāts šādu cilvēku izslēgt no jaunās valdes sastāva! Kā zināms, jebkurā nozarē izšķirošās ir tieši personīgās attiecības un cilvēciskais kontakts, un formāls telefonu saraksts, ko viņš atstās uz sava darbgalda, vēl nenodrošinās tikpat radošus kontaktus viņa pēctečiem.”

LNO valdes priekšsēdētāja amatā apstiprināto Arturu Maskatu, kurš, tāpat kā Andrejs Žagars, Operā strādājis teju 20 gadus, Aleksandrs Antoņenko slavē kā dziļi kulturālu personību, izcilu māksliniecisko vadītāju un lielisku cilvēku, kurš jebkurās konflikta situācijās spēj būt kā teicams arbitrs. „Bet pa kuru laiku, būdams Operas valdes priekšsēdētājs, Arturs rakstīs savu brīnišķīgo mūziku?!”

Tāpat dziedātājs ir neizpratnē par Kultūras ministrijas ierosināto jauno LNO vadības modeli: „Ja tika pieņemts lēmums mainīt Operas vadības struktūru, nu, kāpēc vajadzīgi trīs cilvēki?! Situācija nudien ir traģikomiska: piemēram, mūsu kaimiņiem lietuviešiem ir trīs operas, tāpat Berlīnē ir trīs opernami, kurus vada viens vienīgs Daniels Barenboims, bet pie mums no šodienas būs viena Opera, kuru komandēs trīs vadītāji!”

Ir vēl kāds apstāklis. Nākamgad Rīga kļūs Eiropas kultūras galvaspilsēta, un Latvijas Nacionālajai operai  šajā kontekstā paredzēta ļoti nozīmīga loma: LNO kļūs par svarīgāko notikumu epicentru, tāpēc jāīsteno daudzi būtiski projekti. Tāpēc Antoņenko ir pārliecināts,  ka tik kardināla Operas vadības maiņa ir ne tikai riskanta, bet līdz absurdam vieglprātīga.

Viedokļus par jauno Operas vadību pauduši arī citi mūziķi. Lūk, pasaulslaveno operas solistu Egila Siliņa un Kristīnes Opolais teiktais:

Egils Siliņš: "Tikpat labi arī es varētu vadīt "Liepājas metalurgu!""

Pirmkārt, izņemot Arturu Maskatu, nevienu no abām jaunās LNO valdes loceklēm nepazīstu. Mani izbrīna, ka ar Operu nesaistīti cilvēki ir operas valdē! Tas ir patiesi ir „apbrīnojams” lēmums par šādu svarīgu posteni! uzskatu, ka kompetents Operas jautājumos var būt tikai cilvēks, kurš strādājis Operā.

Lēmums, ka kāds no malas visus darbus Operā spēs organizēt labāk, ir birokrātiski nepilnīgs un nepārdomāts no to cilvēku puses, kas šo valdi izlēmis iecelt.

Es vēl saprastu, ja tajā būtu Latvijas Mūzikas rektors, mūziķis. Tikpat labi arī es – Egils Siliņš – varētu vadīt kādu ķīmijas koncertu, vai „Liepājas metalurgu”!

Esmu dziedājis 40 opernamos visā pasaulē, un parasti ir tikai viens intendants, kas lemj par mākslinieciskajiem procesiem, valdes vairāk asociējas ar futbola klubiem...

Par konkursa rezultātiem esmu izbrīnīts un vienlaikus sašutis.

Kristīne Opolais: „Asarām birstot dziedāt nevēlos!”

„Ziņas par jauno valdi ir graujošas! Esmu nolēmusi atcelt savu piedalīšanos Operas ēkas jubilejas koncertos,” telefonsarunā stāsta izcilais soprāns Kristīne Opolais.

„Kas tagad noteiks mūsu Operas dienas kārtību, kas būs mūsu direktors, un kas – mākslinieciskais vadītājs? Nevēlos vairs iet uz Operu, kas, pateicoties Andrejam Žagaram, man bija kā mīļas mājas un visīstākā ģimene. Šobrīd manī runā emocijas, bet, ja ir kaut mazākās aizdomas, ka jaunās valdes sastāva izveides procesā vērojamas nelikumības, to tā nedrīkst atstāt.

Protestējot notikušajam, Kristīne gatava radikālam solim: „Atceļu savu uzstāšanos Operas ēkas jubilejas koncertos, jo dziedāšana man nozīmē būt laimīgai, priecīgai, pateicīgai par to, ko Andrejs Žagars tik daudz bija ielicis, iemācījis. Dziedāt, asarām birstot, nevēlos!

Dmitrijs Vdovins, Maskavas Lielā teātra Jauno dziedātāju studijas vadītājs

Esmu satriekts un dziļi vīlies, plašsaziņas līdzekļos lasot par Latvijas Kultūras ministrijas lēmumu – neiekļaut Andreja Žagara kandidatūru Latvijas Nacionālās operas jaunajā valdē.

Bet šis cilvēks taču paveicis neiedomājamu darbu Latvijas Nacionālajā operā! Tieši viņa vadībā Latvijas Opera no pieticīga un vietēja mēroga kultūras institūcijas izaudzis par vienu no vadošajiem un spožākajiem Eiropas opernamiem. Žagara kunga mākslas izpratni, dziļās zināšanas un personīgo šarmu respektē visa Eiropas elite un pasaule!

Vēl joprojām viņš ir jauneklīgas enerģijas, jaunu ideju un radošo plānu pārpilns. Turklāt gandrīz visi spožie Latvijas operdziedātāji, kad šobrīd bauda pasaules slavu, Žagaru sauc par savu krusttēvu. Viņa nopelni jauno talantu izaugsmē un starptautisko sakaru veicināšanā ir nenovērtējami! Šādu cilvēku ir ļoti maz ne tikai Austrumeiropas, bet visas pasaules operteātru kontekstā.

Manuprāt, būtu liela kļūda atņemt Operai tik izcilu līderi; esmu pārliecināts, ka manam viedoklim piekrīt visi mani kolēģi ne tikai Lielajā teātrī, bet arī daudzos starptautiskajos opernamos.

Esmu satriekts un dziļi vīlies, plašsaziņas līdzekļos lasot par Latvijas Kultūras ministrijas lēmumu – neiekļaut Andreja Žagara kandidatūru Latvijas Nacionālās operas jaunajā valdē.

Bet šis cilvēks taču paveicis neiedomājamu darbu Latvijas Nacionālajā operā! Tieši viņa vadībā Latvijas Opera no pieticīga un vietēja mēroga kultūras institūcijas izaudzis par vienu no vadošajiem un spožākajiem Eiropas opernamiem. Žagara kunga mākslas izpratni, dziļās zināšanas un personīgo šarmu respektē visa Eiropas elite un pasaule!

Vēl joprojām viņš ir jauneklīgas enerģijas, jaunu ideju un radošo plānu pārpilns. Turklāt gandrīz visi spožie Latvijas operdziedātāji, kad šobrīd bauda pasaules slavu, Žagaru sauc par savu krusttēvu. Viņa nopelni jauno talantu izaugsmē un starptautisko sakaru veicināšanā ir nenovērtējami! Šādu cilvēku ir ļoti maz ne tikai Austrumeiropas, bet visas pasaules operteātru kontekstā.

Manuprāt, būtu liela kļūda atņemt Operai tik izcilu līderi; esmu pārliecināts, ka manam viedoklim piekrīt visi mani kolēģi ne tikai Lielajā teātrī, bet arī daudzos starptautiskajos opernamos.

Sagatavojusi Karlīna Timofejeva/ Publicitātes foto