Rīgas dome atkal izdos avīzi, ko metīs rīdzinieku pastkastītēs
Novembra beigās, decembra sākumā gaidāms pirmais Rīgas domes izdevuma ,,Riga.lv” numurs, vēsta Latvijas Televīzijas “de facto” raidījums. Tas plānots A4 formātā, 24 lapaspuses drukājot latviešu un tikpat daudz vēl krievu valodā. ,,Riga.lv” veidošanā būs iesaistīti gan domes sabiedrisko attiecību nodaļas darbinieki, gan ārštata autori. Taču finansētāji (caur domi un pašvaldību kapitālsabiedrībām) - paši rīdzinieki.
Pēc “Latvijas pasta” datiem, Rīgāir327267pastkastīšudzīvojamonamukāpņutelpāsunpieprivātmājām.Zīmīgi,kašispatsskaitlisvarētuattiektiesarīuzavīzesaptuvenajāmizmaksām.Uz “defacto” jautājumuparto,vaiplānotieizdevumimērojami300 – 400tūkstošulatuapmērā,Rīgasdomessabiedriskoattiecībunodaļasvadītājap.i.LailaIvānanorāda,ka,,tasirskaitlis,arkomēssākotnējivaramoperēt,bettovēlpateiksiepirkumsganpartipogrāfijuunpapīru,ganpiegādi”.
Domesamatpersonasavīzidēvēpar,,rīdziniekurokasgrāmatu”.TačuvaitānekļūsparplatformuRīgasmēramNilamUšakovam(SC),laipirmsnākamgadplānotajāmEiropasparlamentaunSaeimasvēlēšanām,stāstotparsaviem “labajiemdarbiem”,vairotu,,Saskaņascentra” atbalstītājuskaitu? “defacto” izpētītaisliecina,katiešišādammērķimkalpojušiiepriekšējiepašvaldībasizdevumi.
Rīgasdomesavīzēmvienmērirbijisīssmūžs.Tāsdzīvojušastikailīdzvēlēšanām.ŠīsavīzesbieživienveidojaitkāarRīgasdominesaistītiuzņēmumi.Piemēram,pirmspārisgadiemiznākušo,,Pastnieku”,izdevakādamazpazīstamafirma.Tāredaktorsganbijabijušaisdomesdarbinieks.Mēnesī,kadnotika11.Saeimasvēlēšanas,pilsētasnedēļasavīze,,Pastnieks” publicējavairākusrakstus,kurosbijaredzamasRīgasdomesamatpersonas.Tā,piemēram,iratrodamsrakstsparto,ka,,Ušakovsgodinaizciluszinātniekus”.SavukārtdeputāteIrinaVinnikapārliecinās,ka,,arratiņiemvarbrauktarīpakāpnēm”.Divasdienaspirmspašāmvēlēšanām – jauns,,Pastnieka” numurs.Tajārakstsparto,kaN.Ušakovs,,gājējiematklājjaunutiltupārUlmaņagatvi”.Drīzpēcvēlēšanām,,Pastnieku” pārtraucaizdot.
Tāpatbijaar līdzīgāmavīzēmiepriekš.RīgasmēraJāņaBirka(TB/LNNK)laikā,reizimēnesīiznāca,,RīgasPilsētasVēstis”.Pašvaldībuvēlēšanasbija2009.gadajūnijā.Interesanti,katiešimēnesipirmstam – maijā-,,RīgasPilsētasVēstis” sastāvējatikainointervijām:arRīgasmēruJāniBirku,artālaikavicemēruJāniDinēviču,kāarīardeputātuAndriAmerikuunvēlarcitiempolitiķiem.Jāpiebilst,kavēlēšanāsJ.Birkszaudēja.ViņavietānācaN.Ušakovsun,,RīgasPilsētasVēstis” vairsneiznāca.
UzreizpēcpašvaldībuvēlēšanāmpārtraucaizdotarīRīgasdomesinformatīvoizdevumu,,RīgasVēstis”.Tāstapalaikā,kadRīgassaimnieksbijaGundarsBojārs. Līdzartorodaspamatotsjautājums,vaijaunoizdevumunesagaidapriekštečuliktenis?UztoL.Ivānaviennorāda,ka,,tasbūsatkarīgsnotā,kārīdziniekitouzņems”.
ŠogadpirmspašvaldībuvēlēšanāmRīgasmērsN.UšakovsunvicemērsAndrisAmeriks(GKR)gozējās “zilajosekrānos” arsavu,,atskaitiparpadarīto”.Toreiztoapmaksājapolitiskāspartijas.Tačulīdzardomesjaunoizdevumu,abipolitiķiiesāktovarēsturpināt -nujauparrīdziniekunaudu.N.Ušakovstamiebilst,norādot,ka,,irļotiprecīzslikums,kasvarparādīties,kasnevarparādītiespašvaldībuizdevumospirmsvēlēšanām.Šajāsituācijā,ja,piemēram,deputātsOzoliņšpieņemlēmumupiedalītiesEiropasparlamentavēlēšanās,tadirabsolūtiskaidrs,kaviņšnekadnevarētuparādītiesšajāavīzēpat,javiņšatklātuvisuspagalmusRīgā.” TākāN.Ušakovs,visticamāk,vēlēšanāsnestartēs,viņamlikumsneaizliegsgozēties,,Riga.lv” lapaspusēs.TačutiešiN.Ušakovsirredzamākais,,Saskaņascentra” politiķis.
Visticamāk N.Ušakovu redzēsim arī citos medijos. Piemēram, šogad dome dažādiem plašsaziņas līdzekļiem samaksājusi vairāk nekā 90 tūkstošus latu. Visvairāk tērēts televīzijām: LNT (20 000 LVL) un Pirmajam Baltijas kanālam (15 000 LVL). Turklāt virkni pasūtījumu mediji saņēmuši arī no pašvaldības uzņēmumiem, kuros Rīgas domei pieder kontrolpakete. Reizēm gan viņu tēriņi vērtējami pretrunīgi. Iespējams tāpēc, uzņēmumi izlietotās naudas summas atklāj nelabprāt. Līdz nedēļas beigām “de facto” datus saņēma vien no dažām kapitālsabiedrībām.No tā secināms, ka vislielāko summu reklāmai un sabiedrības informēšanai atvēlējis ,,Rīgas Centrāltirgus” - 70 430 LVL. ,,Rīgas siltums” par savas avīzes izdošanu un dažādiem sludinājumiem kopumā izlietojis ~ 50 504 LVL, RPSIA ,,Rīgas Nacionālais zooloģiskais dārzs”: ~ 1 546,39 LVL, savukārt ,,Rīgas serviss” šādi izdevumi nav bijuši.
Taču kopējie tēriņi ir krietni lielāki. Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centrs ,,re:baltica” izpētījis, ka pērn Rīgas dome un pašvaldību kapitālsabiedrības ar medijiem noslēgušas līgumus par summu, kas pārsniedz 600 tūkstošus latu. Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra ,,re:baltica” direktore Inga Spriņģe secinājusi, ka ,,Ušakova kungs vienmēr saka, ka galvenais mērķis, kāpēc šie pašvaldību uzņēmumi pērk šo reklāmu, ir informēt par savu darbību, bet mēs paskatījāmies tās preses relīzes, ko šie uzņēmumi sūta. Katru dienu ir kādas piecas ziņas. Vienmēr pirmā ziņa bija par to, ko labu ir izdarījis N.Ušakovs vai A.Ameriks. Tāpēc nav patiesība, ka galvenais mērķis ir uzņēmumiem reklamēt savu darbību.”
Būtiskākais, ka bieži vien ne lasītājs, ne klausītājs, ne skatītājs pat nevar atšķirt, kura publicētā vai izskanējusī informācija ir pašvaldības apmaksāta, kura nē. Tāpat tikai daļu iedzīvotāju interesēs, kurš ir pastkastītē nonākušā laikraksta izdevējs.
defacto, Kasjauns.lv, Foto: Lita Krone/LETA