Pēteris nopērk lētās aviokompānijas biļeti un pamatīgi iegrābjas. Nikns arī par zaudēto laiku un naudu
Zemo cenu aviokompāniju piedāvājums bieži vien ir ļoti vilinošs – atliek vien atteikties no dažām ērtībām un par lētu naudu var nokļūt visdažādākajos galamērķos. Taču kas seko, ja lētās aviokompānijas reiss tiek atcelts un izlidošanas vietā ar bagāžu jāpaliek lidostā? Rīdzinieka Pētera pieredze ar „Wizz Air” liecina, ka variantu var tikpat kā nebūt – palaimējas, ja ir lieka nauda, ar kuru samaksāt par neplānotām naktsmājām.
Pētera reiss bija paredzēts 12. novembrī, sestdienā. „Šī bija pirmā reize, kad lidošanai izvēlējos kompāniju „Wizz Air”. Tobrīd bija nepieciešamas aviobiļetes konkrētos datumos un šī kompānija bija vienīgais variants par pieņemamām cenām,” stāsta Pēteris. Tobrīd viņš atradies Oslo, Norvēģijā un viņam bija jānokļūst Rīgā. Puisis norāda, ka zemo cenu aviokompānijas parasti nesadarbojas ar centrālajām lidostām un arī „Wizz Air” nav bijis izņēmums – Pēterim ar autobusu bija jāmēro 2 stundu ilgs ceļš līdz „Sandefjord Torp” lidostai. Tas puisim, kurš studē, izmaksājis 20 eiro. Īstās ķibeles gan sākušās īsi pirms izlidošanas.
„Domāju, ka reiss vienkārši aizkavēsies”
Lidostā Pēteris ieradies stipri pirms izlidošanas, ticis cauri drošības pārbaudēm un ietaupīto laiku izmantojis, lai iepirktos „duty-free” , jeb beznodokļu zonā. „Iekāpšanai bija jāsākas 13:45 un izlidošanas laiks bija 14:15. Vārti tā arī neatvērās un pēc 10 minūtēm man kļuva skaidrs, ka kaut kas, visticamāk, nav kārtībā. Piepeši atskanēja paziņojums, ka lidmašīna nespēs nosēsties paredzētajā laikā sniega dēļ,” atceras puisis, „Īpaši nepārdzīvoju – pieņēmu, ka Rīgā vienkārši ieradīšos nedaudz novēloti. Šo pašu paziņojumu viņi pusstundas laikā atskaņoja vēl kādas divas trīs reizes. Tikmēr citas lidmašīnas, kurām bija paredzēts izlidot pirms pulksten 14:00, pacēlās laicīgi un bez problēmām.”
Atcelto reisu izziņo ar SMS
Gaidot lidmašīnu, Pēteris nolēmis izpētīt, vai laika apstākļi tiešām nav skāruši nevienu citu reisu: „Ievēroju, ka liels daudzums gaisā esošu lidmašīnu tiek novirzītas uz Oslo centrālo lidostu (Oslo Lufthavn).” Piepeši lidostā esošajiem cilvēkiem paziņots, ka tiek gatavots speciāls autobusa reiss, ar kuru pasažierus plānots pārvest uz centrālo lidostu. „Pagaidām vēl nebiju satraucies. Domāju, ka sliktākajā gadījumā izlidošu novēloti vai arī mani pārvedīs uz centrālo lidostu, kur lidmašīna tiks novirzīta,” stāsta puisis.
Jāatdod visi „duty-free” pirkumi
Tad Pēteris saņēmis īsziņu no „Wizz Air” savā telefonā. Tajā paziņots, ka viņa reiss ir atcelts. Tas skaļi tika izziņots arī lidostā. Papildus tam pasažieriem pavēlēts atdot atpakaļ visu beznodokļu zonā sapirkto.
„No skaļruņiem uzzināju, ka nākamais „Wizz Air” reiss paredzēts pēc trīs dienām. Pēc tam, kad izstāvēju ļoti garu rindu, lai atdotu visas sapirktās lietas, devos uz klientu apkalpošanas centru. Tur man priekšā stāvēja aptuveni 150 līdz 200 cilvēku, kurus lēnā gaitā apkalpoja viens vienīgs „Wizz Air” darbinieks. Bija skaidrs, ka atceltā reisa vietā cita nebūs un atlikušās sēdvietas reisā, kurš paredzēts pēc trīs dienām bez reisa palikušie pasažieri izpirks īsā mirklī.”
Pasažierus atstāj dārgas izvēles priekšā
Lētākā Pēterim pieejamā izvēle bija iegādāties biļeti uz aviokompānijas „airBaltic” tuvāko reisu, kas izmaksājis 180 eiro. Tā kā izlidošana paredzēta nākamajā dienā, Pēteris veltīgi iztērējis 40 eiro, lai ar autobusu tiktu līdz lidostai un atpakaļ. Atskaitot „Wizz Air” reisa Oslo-Rīga biļeti (40 eiro + 20%, saskaņā ar aviokompānijas tīmekļa vietnē norādīto), par kuru Pēteris ir tiesīgs pieprasīt kompensāciju, jāsecina, ka misēkļa dēļ, puisis, lai nokļūtu Rīgā, 60 eiro vietā (aviobiļete kopā ar vienvirziena autobusa biļeti uz lidostu) samaksājis ap 220 eiro.
„Visvairāk mani sadusmoja fakts, ka neviena cita aviokompānija tajā dienā, neskatoties uz stipro snigšanu, neatcēla savus reisus – tie nokavējās, tika mainītas lidostas, taču pasažieri tika mājās!” sašutumu neslēpj Pēteris. Izrādās, puisis arī lieki tērējis laiku stāvot garajā rindā, lai izrunātos ar „Wizz Air” darbinieku. Pēc tam, kad rindā nostāvētas 45 minūtes, kāds izpalīdzīgs lidostas darbinieks Pēterim paskaidrojis, ka kompensācijas dēļ rindā nav jāstāv – tā domāta pārrezervēšanai.
„Noslēgums ir šāds – naudu man piekrīt atdot tikai par vienvirziena aviobiļeti uz Rīgu. 40 eiro, kurus man nācās veltīgi iztērēt braukājot no Oslo uz lidostu un atpakaļ viņi atmaksāt negrasās. Praktiski visi cilvēki, kuru reisu atcēla, tika vienkārši pamesti. Bija divas izvēles – pirkt ļoti dārgas biļetes no citām aviokompānijām, vai tērēt naudu trīs dienu pavadīšanai dārgajās Norvēģijas galvaspilsētas viesnīcās. No „Wizz Air” puses netika piedāvāti nekādi citi risinājumi. Man paveicās ar to, ka bija, kur palikt līdz nākamajai dienai, taču nav ne jausmas, kā situāciju risināja tie, kuriem šādas iespējas nebija,” stāsta puisis.
Šāda esot „Wizz Air ” politika
Portāls Kasjauns.lv sazinājās ar aviokompānijas „Wizz Air” sabiedrisko attiecību pārstāvjiem Latvijā kompāniju „A.W. Olsen & Partners”, lai noskaidrotu, vai tiešām šāda prakse ir ierasta atceltu reisu gadījumos. Aviokompāniju konsultējošās firmas projektu vadītāja Agnija Jankovska sniedza Kasjauns.lv „Wizz Air” komunikācijas departamenta pārstāvja Gābora Vāsārheji viedokli par 12.novembrī atcelto reisu: „Wizz Air” lidojums „W6 2580” no Olso „Torp” uz Rīgu 12.novembrī tika atcelts sakarā ar miglu. „Wizz Air” vienmēr stingri seko drošības noteikumiem. Saskaņā ar tiem un ar aviokompānijas politiku, pasažieriem tika piedāvāta pilna kompensācija vai atkārtota lidojuma rezervēšana, atkarībā no lidojumu pieejamības, uz nākošo „Wizz Air” lidojumu. „Wizz Air” patiesi atvainojas par sagādātajām neērtībām laika apstākļu dēļ, bet drošība un mūsu pasažieru aizsardzība ir mūsu prioritāte.”