
Viss būtiskais par Monako "Grand Prix". Šogad būs īpaši noteikumi, kas daudziem braucējiem nemaz nepatīk

Prestižākās, ekskluzīvākās, glamūrīgākās, garlaicīgākās un distances ziņā īsākās sacīkstes F-1 kalendārā ir klāt. Monako GP pēdējos gadus kārtīgiem autosporta faniem sagādā vairāk vilšanās kā piedzīvojumus, tomēr šogad posms gaidāms ar nelielu āķi, kas var sagriezt visu kājām gaisā!
Riepas: viens no iemesliem, kādēļ sacīkstes Monako parasti nav aizraujošas, ir zemais laterālā spēka līmenis uz riepām. Uz gludā asfalta tās netiek pakļautas lielām slodzēm, līdz ar to var izturēt ilgākus nogriežņus, it īpaši, ja braucēji izturas saudzīgi un te to ir iespējams paveikt daudz vieglāk kā citās trasēs. Tādēļ uz šo posmu, tāpat kā Imolā, “Pirelli” atveduši īpaši mīksto C6 sastāvu. Šobrīd vēl grūti pateikt, cik apļus sarkani marķētās riepas izturēs. Otru pārsteigumu sagādājuši FIA – noteikumos šogad atrunāts, ka katram braucējam Monako GP jāveic vismaz divi pitstopi – ar šo āķi tiek ievērojami sarežģīts stratēģu darbs. Vai redzēsim lēnākos braucējus veicam ļoti agrus pitstopus, lai noķertu peletonu un tad sakostiem zobiem, mocītos līdz finišam? Varbūt kāds paliks trasē maksimāli ilgi, cerot uz drošības mašīnas fāzi? Skaidrs, ka vienots unisons nebūs.
Laiks: ņemot vērā īpatnējos noteikumus, kas pieprasa divus pitstopus, šoreiz sacīkstes sausos apstākļos pat varētu būt interesantākas, jo salijušā trasē stratēģijas parasti ir ļoti līdzīgas. Gaisa temperatūrai turoties ap 20 grādiem, vējš arī būs samērā mierīgs, salīdzinot ar nedēļas vidu, tomēr pastāv nokrišņu risks. Piektdien un svētdien lietus iespējamība vērtējama kā zema, tomēr sestdienas pēcpusdienā gaidāmas lietusgāzes, kas var iejaukties arī kvalifikācijas norisē.
Grafiks: vēsturiski Monako GP treniņbraucieni parasti notika ceturtdienā, tomēr pēdējos gados čempionāta pērle pielāgojusies pārējiem posmiem ejot pēc ierastā grafika ar divām treniņu sesijām piektdienā. Galvenie notikumi: kvalifikācija sestdien pl. 17:00 un sacīkstes svētdien pl. 16:00. Uz Monako devušies arī jaunie talanti F-2 un F-3 čempionātos. Svētdien pēc sacīkstēm pl. 19:00 vērts pievērst uzmanību pāri okeānam notiekošajām Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstēm.
Pērn: Izšķirošajā kvalifikācijas mēģinājumā Makss Verstapens aizskāra sienu jau trases pirmajā pagriezienā. Cerības uzlabot rezultātu izpalika, kā rezultātā viņš palika sestais aiz Leklēra, Piastri, Sainsa, Norisa un Rasela. Pirmajā aplī, cīnoties ar Piastri, Sainss pārdūra savas mašīnas riepu, tomēr tika cauri sveikā, jo brauciens tika apturēts pēc Peresa un “Haas” braucēju sadursmes. Atkārtotajā startā Karloss varēja atgriezties trešajā pozīcijā. Visi braucēji samainīja riepu sastāvus, kā rezultātā pitstopi nebija nepieciešami, padarot atlikušo sacīksti ļoti vienmuļu. Top 10 finišēja savās starta pozīcijās, tomēr vietējā publika varēja gavilēt – kopš Luī Širona uzvaras bija jāgaida gandrīz simts gadi līdz nākamajai reizei, kad Monako GP uzvar vietējais braucējs.
Top 3 intrigas:
- Vai uzvarētāju izšķirs sekundes tūkstošdaļas? Monako trases konfigurācija palikusi gandrīz nemainīga jau desmitgadēm ilgi, ļaujot uzskatāmi apjaust, cik ātrākas palikušas formulas. Mūsdienās ideālos apstākļos trasi iespējams veikt 70 sekundēs. Tas nozīmē, ka kvalifikācijā valdīs pamatīgs juceklis, lai uzsāktu apli pēdējam. Sekundes simtdaļas var spēlēt lomu gan braucot ārā no boksiem, gan izspiežot maksimālo rezultātu. “McLaren” komandas braucējiem kvalifikācijā regulāri bijušas problēmas novaldīt formulu. Šeit katra kļūda ir avārija, bet droša braukšana nozīmē garantētu zaudējumu Verstapenam. Šobrīd čempionāta vadošais trio izskatās tik tuvu viens otram, ka uzvaru var izšķirt nevis tas, kurš būs drosmīgākais, bet gan kuram izdosies izkārtot vislabākos apstākļus sava apļa veikšanai. Makss ir eksperts šai jomā, tādēļ pelnīti tiek uzskatīts par nopietnu kandidātu uz uzvaru. Ja trase būs žūstoša, likmes kļūs vēl augstākas.
- Kā Leklēram klāsies pēc ‘lāsta noņemšanas’? Monako trasē mājiniekam Leklēram nekad neveicās līdz uzvarai pērn. Pirms panākuma šķita, ka Šarlam mājās ir uzlikts kāds lāsts. Šogad galveno pārbaudījumu rada “Ferrari” formula ar savām iedzimtajām dizaina problēmām, kas nopietni apgrūtinās cīņu par pjedestālu. Imolā lielu lomu spēlēja pareizā brīdī veikti pitstopi, tomēr vismaz sacīkšu režīmā sarkanie neizskatījās peļami. Te gan vispirms jāsakārto ātrums viena apļa ietvaros. Pie tam pats Leklērs akcentējis, ka ātrums lēnākajos pagriezienos ir viens no “Ferrari” lielākajiem klupšanas akmeņiem.
- Vai Alonso sausajai sērijai tiks pielikts punkts? “Aston Martin” komandā šogad vērojamas anomālijas – kvalifikācijās komandas biedru duelī 7:0 Alonso labā nav pārsteigums, taču visus 14 punktus komandai sagādājis Strols, pateicoties sacīkstēm Austrālijā un Ķīnā, kā arī Maiami sprintam. Kvalifikācija Imolā ar gudrāku riepu izvēli palīdzēja iemirdzēties, tomēr drošības mašīnu periodi liedza Alonso atklāt 2025. gada rēķinu sacīkstēs. Viņš finišējis uzreiz aiz punktiem jau 3 reizes šogad. Skaidrs, ka tik nospiedošs pārsvars pret komandas biedru vairs nav, tomēr ‘0 punkti’ neatspoguļo Alonso spējas. Monako lielu lomu kvalifikācijā spēlē braucēja spēja balansēt uz riska robežas. Pirms diviem gadiem Fernando pietrūka pavisam nedaudz, lai izcīnītu pole position.
Padoka pļāpas: Bijušais “Force India” un “Alpine” komandu vadītājs Otmars Šafnauers apstiprinājis, ka tuvojas tam, lai F-1 papildinātu 12. komanda pēc “Cadillac” ienākšanas nākamgad. Lai gan projektu joprojām klāj noslēpumainības plīvurs, Otmars uzsvēris, ka finansiālā puse ir nodrošināta, turklāt jaunā komanda cieši sadarbosies ar kādu ražotāju. Neraugoties uz iestrādnēm, Safnauers neizslēdz iespēju ienākt F-1 citā veidā, nopērkot jau eksistējošu komandu, uzsverot, ka šis tirgus ir nebeidzams un arī veselīgā pozīcijā esošas komandas īpašnieki var nolemt, ka laiks doties prom.
Modes skate: Divas no vadošajām komandām Monako sapucējušās īpaši spilgti. “Ferrari” braucēji būs ģērbušies baltā kombinezonā, kamēr mašīna saglabās ierasti sarkanos toņus. Tikmēr “McLaren” puiši tikuši gan pie baltiem kombinezoniem, gan arī pamainījuši mašīnas krāsojumu retro stilā. Vairākiem braucējiem uz šo nedēļas nogali sagatavotas arī īpašas ķiveres.


Ārpus F-1: Vai zināji, ka Šarls Leklērs nedrīkst apmeklēt kazino savā dzimtenē? Atbilstoši Monako likumdošanai, kazino ir paredzēti iebraucējiem no citām valstīm un vietējo cilvēku ielaišana tajos ir pārkāpums, tādēļ pie ieejas vienmēr būs pasu kontrole ne tikai vecuma pārbaudei. Karaliskā ģimene pieņēma šādu likumu, lai vietējie nenospēlētu savus uzkrājumus. Vienīgie Monako iedzīvotāji, kuriem ir atļauts spēlēt kazino ir to darbinieki. Ierobežojumi neattiecas uz tiešsaistes kazino.
Noteikumu riski
F-1 čempiontitula pretendenti Oskars Piastri un Makss Verstapens pauduši bažas, ka ieviestais nosacījums par diviem obligātiem pitstopiem svētdien gaidāmajās Monako “Grand Prix” sacensībās sportistiem liks neierasti daudz riskēt un kvalifikācijas uzvarētājam šoreiz vairs nebūs tādas priekšrocības, kā līdz šim šajā ielu trasē.
Tas raidījis dažādas teorijas, kā komandas varētu izlemt rīkoties. Izskanējis viedoklis, ka daži pirmo pitstopu izvēlēsies veikt jau pēc pirmā apļa, kamēr citi otro riepu maiņu novilcinās līdz pēdējam, cerot uz drošības mašīnu vai sacīkstes apturēšanu.
“Mans prāts aizvien mēģina atiet no šodienas sanāksmēm,” ceturtdien sacīja F-1 čempionāta līderis Piastri. “Manuprāt, tagad, kad būs jāveic divi pitstopi, būs sarežģīti. Ļoti sarežģīti. Domāju, ka daudz tiks riskēts, liekot uz drošības mašīnu un sarkanajiem karogiem, sevišķi, ja neesi pozīcijā, par ko piešķir punktus. Tad būs jāuzņemas liels risks, jo galu galā, ja kaut kas noies greizi, nekas netiks zaudēts.”
“McLaren” pilots uzskata, ka pirmā starta vieta aizvien ir labākā iespējamā šajā trasē, taču tas vairs negarantēs tik daudz kā iepriekš: “Es aizvien labāk startētu no "pole position", nekā jebkuras citas pozīcijas, bet tagad būs mazliet savādāk. Šī nebūs kā ierastās Monako sacīkstes, kā pagājušajā gadā, kad vari braukt desmit sekundes aplī lēnāk, ja to gribi. Tagad viss būs citādi, jo tam, kurš startēs pirmais, būs visvairāk, ko pazaudēt. Visi, kas startēs zemāk, uzņemsies kādus riskus. Būs dažādas stratēģijas, ko pielietot.”
Iepriekšējā F-1 posma uzvarētājs Verstapens no “Red Bull” saka: “Var būt divi varianti. Sacensības var izvērsties skaidri saprotamas, un tās var būt pilnībā trakas, kas būs atkarīgs no drošības mašīnas – iejauksies tā vai nē. Tad būs jāizdara pareizie lēmumi. Parasti viena pitstopa sacīkstē, tiklīdz esi veicis šo vienu riepu maiņu, un viss ir kārtībā, tu tālāk aizbrauc līdz finišam. Vienkārši jākoncentrējas un nedrīkst iebraukt barjerās. Divu pitstopu sacīkste var radīt atšķirīgas situācijas. Piloti riskēs un minēs, kad ir pareizais brīdis doties boksos.”
Piastri komandas biedrs Lando Noriss uz to raugās pozitīvi: “Tā būs iespēja. Domāju, ka tas ir pats galvenais, ka iespējas būs visiem. Katram var nospīdēt veiksme un šonedēļ būs lielākas izredzes sagaidīt kādu negaidītu uzvarētāju. Tas ir labi un slikti. Ja esi viens no līderiem, tā nav lieta, ko vēlies. Ja esi tālāk aizmugurē, tā ir perfekta iespēja. Es ļaušu notikt tam, kas notiks. Par sacensībām nedomāju vispār. Man to nevajag. Aizvadīšu treniņus un tad kvalifikāciju. Pašlaik domāju tikai par to.”