Mārtiņš Sesks par tuvākajiem mērķiem: "Juku laiki ir labākie, lai ielauztos kādā sistēmā"
foto: Nikos Katikis/DPPI/Shutterstock/ Vida Press
Mārtiņš Sesks pie "Ford Puma" stūres Polijas rallijā, kurā pārsteidz autosporta pasauli, izcīnot piekto vietu.
Citi sporta veidi

Mārtiņš Sesks par tuvākajiem mērķiem: "Juku laiki ir labākie, lai ielauztos kādā sistēmā"

Sporta nodaļa

Jauns.lv

Latvijas labākais rallija braucējs Mārtiņš Sesks, šonedēļ pasaules rallija čempionāta (WRC) posmā “Tet Rally Latvia” debitējot pie pašas jaudīgākās automašīnas stūres, kā galveno mērķi izvirzījis no labākās puses parādīt savu sniegumu, darba spējas un darba ētiku, cenšoties ielikt kāju rūpnīcas komandas durvīs, braucējs pastāstīja intervijā žurnāla “Sporta Avīzes” jūlija numurā.

Mārtiņš Sesks par tuvākajiem mērķiem: "Juku laiki ...

Raimonda Strokša organizētais Eiropas čempionāta posms rallijā Latvijā pirmoreiz notika 2013. gadā, kad Mārtiņš Sesks bija 13 gadus vecs. Tieši togad liepājnieks aizvadīja pirmās sacensības, piedaloties minirallijā Nīca-Rucava, un sarunā ar “Sporta Avīzi” pauž, ka tad arī noslēgusies viņa bērnība.

"Tobrīd Eiropas čempionāts vēl likās kaut kas ļoti tāls, galvenais bija vispār iemācīties braukt ar rallija mašīnu. Tomēr tieši tas bija noslēgums manai bērnībai un togad sākās mans ceļš rallijā," stāsta sportists, kurš ir no rallija dinastijas. Viņa vectēvs, arī Mārtiņš, pirms 59 gadiem organizēja pirmo ralliju Liepājas pusē, sacensībās pie stūres braucis arī viņa tēvs. Tāpēc Sesks atzīst, ka “Tet Rally Latvia” viņam būs īpašs un šī nedēļa gaidāma ļoti emocionāla.

Debiju “Rally Liepāja” Sesks piedzīvoja 2016. gadā, bet 2022. gadā iegāja vēsturē, uzvarot pilnīgi visos mājas etapa ātrumposmos, kas augstākā līmeņa rallijā ir ļoti rets notikums. Tomēr viņš atzīst, ka toreizējās sacensības atmiņā nav palikušas spilgtāk par citām. "Katrs rallijs vienmēr ir īpašs ar kaut ko savu. Jā, skaistās uzvaras ir pacilājošas, bet visvairāk iemācies no sāpīgiem zaudējumiem. 2017. gadā pirmajā dienā apgāzāmies, bet turpinājām braukt un tāpat junioru ieskaitē guvām otro vietu. Pēc šī sarežģītā rallija nokļuvām pie sarunu galda ar “Opel Motorsport”, noslēdzām sadarbības līgumu un vienu gadu braucām “Opel” rūpnīcas komandā."

Kad saprasts, ka 2024. gadā Latvija uzņems WRC posmu, pirmais, kurš izrādījis iniciatīvu, ka jāmēģina Mārtiņam Seskam palīdzēt uz šīm sacensībām iekļūt rūpnīcas komandā, bijis rallija galvenais rīkotājs Raimonds Strokšs.

"Šajā posmā mēs jebkurā gadījumā būtu startējuši. Ikdienā Eiropas čempionātā braucam ar “Rally 2” klases mašīnu, bet, protams, kad kļuva skaidrs par sacensību norisi Latvijā, uzreiz tika uzlikts arī klusais mērķis, jo redzējām, ka šī ir iespēja mēģināt ielauzties pie rūpnīcu komandām. Pirmajam ideja bija Raimondam, viņš diezgan ātri pārliecināja mani, un tad jau mēs bijām divatā. Tālāk vajadzēja pārliecināt apkārtējo komandu," Sesks atklāj. Visgrūtāk šāda plāna iespējamai realizēšanai noticēt bijis viņa tēvam Uldim. "Kad visu dzīvi esi atradies rallija apritē un uz WRC skatījies kā kaut ko neaizsniedzamu, bet tad vienā brīdī dēls pasaka, ka viņš mēģinās, ir grūti tam noticēt."

Allaž valdījis uzskats, ka rallijs ir ļoti dārgs sporta veids un, lai nokļūtu elitē, mūsu sportistiem lielākais šķēršlis ir finanšu trūkums, Sesks atklāj, ka līmenī, kurā viņš atrodas pašlaik, nauda vairs tik lielu lomu nespēlē un grūtākais bijis nevis atrast finanšu resursus, bet pārliecināt pasaules čempionāta komandas, šajā gadījumā “M-Sport Ford”, ka arī viņiem tas ir nepieciešams. Tomēr sarunas noslēdzās labi un pat labāk, nekā cerēts, jo pie “Rally 1” klases automašīnas stūres Mārtiņš Sesks debitēja jūnija beigās Polijā, ar sensacionālu piekto vietu izmantojot papildus iespēju sagatavoties “Tet Rally Latvia”.

"Bija diezgan skaidrs, ka, ņemot vērā arī apkārt valdošo ažiotāžu, ja mēs startētu tikai Latvijas posmā, laika, lai labi sagatavotos, būtu pārāk maz. Arī rūpnīca un WRC organizatori vēlas, lai mums visiem izdodas, nevis tiekam uz vienu nedēļu iemesti pasaules čempionāta elitē un apdedzināmies. No tā neviens nebūtu ieguvējs," stāsta liepājnieks. Viņš cerējis, ka 2025. gadā tiks ieviestas izmaiņas noteikumos, atceļot hibrīdsistēmu, un tas, iespējams, būtu ļāvis turpināt sadarbību ar “M-Sport”, testējot, kā mašīnas strādā bez hibrīda. Tomēr pagājušajā mēnesī tika lemts, ka nākamos divus gadus noteikumi nemainās.

“Kā parasti saka, juku laiki ir tie labākie, lai ielauztos kādā sistēmā, un cenšamies tos izmantot," sportists ir apņēmības pilns, kā savu galveno mērķi “Tet Rally Latvia” arvien nosaucot spēju parādīšanu rūpnīcas komandām. "Līdz Latvijas posmam ar šo mašīnu būsim nobraukuši aptuveni 600–700 kilometru, savukārt mūsu komandas biedri šosezon vien jau ir veikuši 7000 kilometru. Līdz ar to pat tīri matemātiski ir skaidrs, ka mums Latvijā vajadzēs turpināt mācīties. Tāpēc galvenais mērķis ir nostartēt stabili un, domājot par nākotni, parādīt sevi no labākās puses – savu sniegumu, darba spējas, darba ētiku."

Domājot par skatītājiem, kuriem pieredze ar ralliju iepriekš nav bijusi, Mārtiņš Sesks primāri iesaka apmeklēt ceturtdien Biķernieku trasē gaidāmo superspeciālo ātrumposmu. "Šeit pat Rīgā varēsiet stundu no vietas redzēt pasaules līmeņa rallija mašīnas, un, ja ceturtdienā tas iepatiksies, būs vēl trīs dienas, kurās aizbraukt uz Tukumu, Talsiem, Kuldīgu, Liepāju. Katru dienu sacensībās būs atrodamas klasiskas pērles, par to visu plaši var uzzināt skatītāju ceļvedī."

Pilnu stāstu par Mārtiņa Seska un Raimonda Strokša ceļu līdz WRC etapam, kā arī atgādinājumus, kas jāņem vērā, apmeklējot rallija sacensības, kurās pēdējos gados ir ļoti strauji augušas drošības prasības, lasiet žurnāla “Sporta Avīze” jūlija numurā.