foto: Viļņas pašvaldība
Viļņas Nacionālā stadiona projekts sadārdzinājies par 38 miljoniem eiro
Viļņas Nacionālā stadiona projekts.
Futbols
2024. gada 6. februāris, 12:12

Viļņas Nacionālā stadiona projekts sadārdzinājies par 38 miljoniem eiro

Jauns.lv/LETA

Jaunākās aplēses liecina, ka, nekustamo īpašumu attīstītājam "Hanner" pārņemot Lietuvas Nacionālā stadiona projektu, daudzfunkcionālā kompleksa izmaksas ir pieaugušas par apmēram 38 miljoniem eiro, no kuriem pašvaldība varētu segt 28 miljonus eiro, paziņoja Viļņas mērs Valds Benkunsks.

"Mēs 94 miljonus eiro indeksējam par 27%, kas veido 122 miljonus eiro, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN). Lūk, cik Arvīds Avulis ["Hanner" īpašnieks] saņems no pašvaldības pēc tam, kad uzcels un attīstīs visu kompleksu," Lietuvas galvaspilsētas mērs teica televīzijas kanālam "TV3".

Kompānijai būs jāsedz vēl desmit miljoni eiro no projekta izmaksām, piebilda Benkunsks.

Papildu finansējums tiks piešķirts no pašvaldības līdzekļiem un papildu 2,3 miljonus piešķirs arī Lietuvas Izglītības, zinātnes un sporta ministrija, klāstīja Viļņas mērs.

"Mūsu saistību kopējā summa ir 156 miljoni eiro, kas nav mainījusies, ieskaitot pārvaldības nodevu," viņš teica, paskaidrojot, ka līguma grozījumi paredz, ka pašvaldības un ministrijas saistības par šo projektu palielināsies par 2,3 miljoniem eiro līdz 158,3 miljoniem eiro.

Iepriekš Viļņas mērs paziņoja, ka divu ar pusi gadu laikā no 2020. gada janvāra līdz 2022. gada jūlijam tikai reālās būvniecības izmaksas ir pieaugušas par 40%.

"Hanner", kas pagājušajā nedēļā kļuva par Lietuvas Nacionālā stadiona projekta Viļņā koncesionāru, jo līdzšinējais partneris - Baltijas privātā kapitāla fondu pārvaldnieks "BaltCap" - no tā izstājās, dibinātājs un vadītājs Avulis solīja, ka darbi pie kompleksa izbūves tiks pabeigti 2026. gadā.

Projekts nonācis strupceļā pēc tam, kad kļuva skaidrs būtisks izmaksu pieaugums un "BaltCap" lūdza partnerus indeksēt būvniecības cenu.

"BaltCap" vairākkārt uzsvēris, ka nesen atklātībā nonākusī bijušā infrastruktūras fonda partnera Šarūna Stepukoņa iespējamā rīcība, azartspēlēs zaudējot miljoniem eiro fonda līdzekļu, nav finansiāli kaitējusi stadiona projekta attīstītājam "Vilniaus daugiafunkcis kompleksas". Tomēr lēmumu izstāties no projekta fonds pamatoja ar "reputācijas apsvērumiem".

Jau vēstīts, ka pagājušajā pavasarī Lietuvā tika izsniegta būvatļauja Nacionālā stadiona celtniecībai Viļņas Šešķines kalnā 15,9 tūkstošu kvadrātmetru platībā. Būvdarbi sākās vasarā un tos pabeigt plānots 2025. gadā.

2021. gada oktobrī Nacionālā stadiona koncesijas līgumu aptuveni 160 miljonu eiro vērtībā parakstīja Lietuvas Izglītības, zinātnes un sporta ministrija, Viļņas pašvaldība un koncesionārs - investīciju kompānijas "BaltCap" uzņēmums "Vilniaus daugiafunkcis kompleksas".

Baltijas valstu privātā kapitāla ieguldījumu fonds "BaltCap" kopš 1995. gada investējis vairāk nekā 100 dažādu nozaru uzņēmumos un piesaistījis kopējo kapitālu vairāk nekā 700 miljonu eiro apmērā. "BaltCap" ir pārstāvēts visās trijās Baltijas valstīs ar vietējiem birojiem un investīciju komandām Rīgā, Tallinā, Viļņā, kā arī Varšavā, Helsinkos un Stokholmā.

Uzņēmēja Arvīda Avuļa 1995. gadā dibinātā Lietuvas nekustamā īpašuma kompānija "Hanner" darbojas arī Latvijā un Rumānijā.

Ideja par Nacionālā stadiona būvniecību Viļņā parādījās pagājušā gadsimta astoņdesmito gadu sākumā - 1985. gadā tika sagatavots pirmais projekts, bet 1987. gadā sākās darbi, kas tika pārtraukti, mainoties politiskajai situācijai. 2006. gadā Lietuva stadiona pasludināja par nacionālas nozīmes projektu un 2008. gadā atsāka būvniecību, bet gadu vēlāk tika pārtraukti nepareizas būvniecības dokumentācijas dēļ. 2013. gadā tika atsākta projekta realizācija, meklējot līdzfinansējumu no Eiropas Savienības līdzekļiem. Vairāku gadu garumā tika meklēti finansējuma avoti līdz beidzot 2019. gadā tika apstiprināts jaunais līguma modelis, divus gadus vēlāk viss tika saskaņots un 2022. gadā tika astoņdesmitajos gados ielikto pamatu demontāža. Būvniecības atļauja tika izsniegta 2023. gada maijā un stadionu plānots pabeigt 2025. gada jūlijā - 40 gadus pēc pirmā projekta sagatavošanas.