Modē atgriežas savulaik populārais aksesuārs - vīriešu bikšu priekšas kapsula jeb "codpiece"
Modes industrija savos apskāvienos cenšas atgriezt gadsimtiem piemirsto aksesuāru - "codpiece" jeb vīrišķās esences, varas un spēka kapsulu. Tā radusies 500 gadu senā pagātnē - ar nodomu izraisīt bijību, cieņu un apbrīnu pret stiprā dzimuma valdonīgo dabu, vēsta www.theguardian.com
Gucci modes nama radošais direktors Alesandro Mičele (Alessandro Michele) pavisam nesen, savā pirms gada veidotā pavasara/vasara 2019 vīriešu modes kolekcijā tika iekļāvis šo pamanāmo, uzkrītošo bikšu priekšas aksesuāru.
Vīrišķības kapsula tika veidota no ādas un čūskādas, ar nepārprotamu atsauci uz fotogrāfa Roberta Meipltorpa (Robert Mapplethorpe) daiļrades piemiņu.
Apģērbs kā gliemežvāks ieskāva vīrieša silueta pērli - neordināro izvēli par labu tieši šim aksesuāram, kas nepārprotami iekļāvās modes kolekcijā kā simbolisks vēstījums sabiedrībai.
Amerikāņu dizainers Toms Brauns (Tom Brown) "codpiece" jeb bikšu priekšas kapsulu prezentēja pašā svaigākajā kolekcijā, kura paredzēta 2020. gada pavasarim un vasarai. Zīmola piedāvātie modeļi veidoti kā dekonstrukcija sporta apģērbiem, kur uz modeļiem aksesuārs izmantots kā ļoti pamanāms papildinājums zvanveida kleitu siluetiem, flisēm rotātiem svārkiem un citām tikpat neierastām apģērbu vienībām pielāgotām vīriešu auditorijai.
Brauns šo aksesuāru izmantoja kā sava modes šova izrādes fokusa punktu, kur galvenā risinātā tēma bija saistībā ar seksuālās identitātes meklējumiem. Dizainers komentēja: "Lepnuma kapsula ir dīvains vīrišķības un tās spēka izpausmes veids."
Viktorijas Bārtelsas (Victoria Bartels) grāmatas "Augšup un lejup lejā: Īsa bikšu priekšas kapsulas vēsture"(“Goes Up Must Down Down: A Short Codpiece History” autore sacīja: “Interesantākais par 16. gadsimta vīriešu modi ir tas, ka tur ir iespējams redzēt, kas tā laika vīriešiem bija aktuālākā prioritāte, proti - aizraušanās ar vīrišķības demostrēšanu, varas izrādīšanu un drosmi militārās lietās.” Tā bija kā sava spēka un pārsvara parāde citu vīriešu acīs, pavisam reti to saistīja ar simbolu savai auglībai.
Savu popularitātes kulmināciju kapsula piedzīvoja 1540. gadā renesanses laikā, kur reprezentēja mačo identitāti, vīrišķā būtību un tās varu.
Anglijas karalis Henrijs VIII, kurš valdīja no 1509. gada līdz 1547. gadam, iespaidīgās varas un spēka kapsulas aksesuārā redzams gandrīz visās portretētajās tā laika gleznās.
Maikls Glāvers (Michael Glovers) savā grāmatā “Vilkmes spēks: bikšu priekšas kapsula mākslās" ("Thrust: A Spasmodic Pictorial History of the Codpiece") rakstīja: “Apskatāmā glezna lieliski koncentrē visu mūsu uzmanību uz galveno interesējošo objektu - Henrija vīrišķības lepnumu.” Glāvers apgalvoja, ka Henrija VIII iespaidīgā izmēra kapsula ir ļoti pārdomāts varas, augstdzimtības un spēka demostrēšanas ierocis, izraisot lielu skaudību viņa nelabvēļos un ienaidniekos.
"Esmu pārliecināts, ka tie bija paredzēti, lai izraisītu bijību pret sevi un tiešu citu vīriešu apbrīnu, mudinot fokusēties tikai uz galveno vīrieša orgānu, it kā pierādot šo nepārvaramo vēlmi izrādīt savu spēcīgo garu, nesatricināmo pašpārliecinātību, kur netika atstāta vieta šaubām par to, ka vīrietis ir neapturams mehānisms," rakstnieks komentēja.
Grāmatā runāts arī par krāpšanos ar kapsulas izmēriem- aksesuārs bieži vien tika pasūtīts daudz lielāks, ietilpīgāks, nekā valkātājam nepieciešams, kā rezultātā bija nepieciešamība pēc polsterējuma, lai šo viltību eleganti noslēptu un tā tiktu nepamanīta.
Ideja par vīrišķā spēka signalizēšanu salīdzinoši tiešā veidā savu aktualitāti saglabājusi arī mūsdienām pavisam tuvā pagātnē.
Pilnībā neievērojot aksesuāra vēsturiski autentisko izskatu, modernizēta bikšu priekšas kapsula redzama 70.gadu zinātniskās fantastikas filmas "Zvaigžņu kari" tēla Dārta Veidera kostīmā, populārajā 80.gados tapušā britu humora seriālā "Melnā čūska" ("Blackadder") ar Rovana Atkinsona piedalīšanos, un, protams, popkultūras ikonas - mūziķa Maikla Džeksona skatuves un ikdienas tērpos.
Maikls Džeksons, kurš neapstrīdami bija viens no ietekmīgākajiem tā laika mūziķiem, vīrišķo spēka apliecinājumu stilizētas kapsulas veidā, atklāti demostrēja iespaidīgo koncertu laikā un arī ikdienā. Saistoši kostīmi un atmiņā paliekošas uzstāšanās, kur pat slavenākās mūziķa deju kustības tika pielāgotas tam, lai nepārtraukti skatītāja uzmanība tiktu koncentrēta uz viņa kājstarpi.
"Maikls Džeksons ir īpaši skumjš piemērs pašdekonstrukcijā. Katrs viņa kauliņš - sākot no deguna plastikas, ādas balināšanas un beidzot ar spožo, zeltīto cirkšņu līniju, kas izlikta visu apskatei, bija jaunrade, gatavota speciāli viņam, un tas viss, lai attaisnotu fanu mīlestību un uzticību un saglabātu ietekmi," sacīja Glāvers.