Vai parfimēra profesija vairs nebūs vajadzīga? Dators radījis pavisam jaunas smaržas
Vācijas firma Symrise, viens no pasaules parfimērijas tirgus līderiem, sākusi izmantot mākslīgo intelektu smaržu radīšanai. Jau šogad pārdošanā nonāks pirmie datorprogrammas izveidotie parfīmi.
Smaržas izgatavoja jau senajā Ēģiptē – vai tiešām ir apdraudēta gadu tūkstošiem senā parfimēra profesija?
Datorprogrammu Philyra ar pašmācības iespēju smaržu radīšanai izstrādājis amerikāņu IBM. Sistēma nosaukta par godu sengrieķu dievietei Filirai, aromātu aizbildnei. Datorprogrammas rīcībā ir ap 3000 izejvielu, lai veidotu jaunas smaržas, un datu bāze ar visu Symrise aromātu formulām.
Laboratorijā Holcmindenē ar mēģenēm, kolbām un menzūrām darbojas dators. Mašīna veido dažnedažādas kombinācijas, lai radītu ko vēl nebijušu. Cilvēki, protams, izvirza savas prasības – pirmie divi datorizētie aromāti paredzēti Brazīlijas tirgum, gados jauniem pircējiem, viens meitenēm, otrs puišiem. Pasūtītājs ir Brazīlijas kompānija O Boticário, viens no pasaulē lielākajiem kosmētikas ražotājiem.
Symrise galvenais parfimērs jeb smaržzinis Deivids Eipels stāsta, ka Philyra spēj aromātus sašķirot pa grupām – ziedu, citrusu, austrumu un citas smaržas. Pildot brazīliešu pasūtījumu, sistēma ņēma vērā potenciālo pircēju vecumu, dzīves vietu, analizēja 1,7 miljonus aromātu kompozīciju (digitālā formātā, nevis ar ožu) no datu bāzes un izcēla tos, kuri Dienvidamerikas jaunatnes vidū ir iecienītākie.
Dažās sekundēs dators rada tūkstošiem jaunu formulu, novērtē tās pēc klientu gaumes un iesaka pāris desmitu aromātu. Un tad pie darba ķeras cilvēks – galavārds tik un tā paliek dzīvam degunam. Parfimērs izvērtē mašīnas piedāvājumu, veic uzlabojumus, pieliek galīgo noti.
Viens no Symrise vadītājiem Ahims Daubs intervijā radiostacijai Deutschlandfunk uzsver, ka datorprogramma ir tikai parfimēru palīgs, kas atvieglo viņu darbu.