"Lidmašīnu mētāja kā spalviņu..." Žurnāliste Eva Johansone dalās pieredzē par aviobiļešu pirkšanu un ceļošanu
Doties uz citām zemēm vēl nekad iepriekš nav bijis tik viegli un ērti – pasaule ir plaši vaļā! Savā ceļošanas pieredzē apkopotās atziņās dalās žurnāliste Eva Johansone.
Arvien atceros savu pirmo lidojumu. Man bija 14 gadu, un es lidoju uz Stokholmu. Visiespaidīgākais šķita ātrums, ko lidmašīna sasniedza, ieskrienoties uz skrejceļa. Pārējo lidojuma laiku pavadīju, cītīgi vērojot miniatūrās pilsētas, mākoņus, Baltijas jūru un lidmašīnas spārnu.
Jau sen vairs necenšos apsēsties pie loga, lai sajūsmināti fotografētu mākoņus un saulrietus. Lidošana kļuvusi par ikdienišķu notikumu. Šo laiku pavadu, skatoties filmas vai lasot mobilajā lietotnē Pocket (darbojas arī bez tiešsaistes) saglabātus rakstus, kas uzieti interneta dzīlēs un atstāti mierīgākiem brīžiem.
Mierinājums bailīgajiem
Reiz, veidojot dokumentālu stāstu par gaisa satiksmes dispečeri, padziļināti pievērsos aviācijas nozarei. Pilotu kabīnē pētīju, kas tajā notiek lidojuma laikā, un sarunās ar stjuartēm centos izzināt, kāda bijusi viņu spēcīgākā piedzīvotā turbulence. Tos, kuriem nepatīk lidot un biedē turbulences, varu nomierināt – visi aptaujātie aviācijas eksperti atzina, ka lidmašīna spēj izturēt ļoti, ļoti, ļoti stipru kratīšanu. Gaisa kuģi konstruēti tā, lai izturētu lielus triecienus, ko rada gaisa bedres. Pat nonākot pavisam nepatīkamā un ilgstošā turbulencē, vari būt droša, ka viss beigsies labi.
Reiz, lidojot no Mehiko uz Amsterdamu, virs Atlantijas okeāna iekļuvām vētrā, kas mētāja lidmašīnu kā spalviņu. Jāatzīst, ka brāzmas un turbulence bija ļoti spēcīgas un ar nelieliem pārtraukumiem turpinājās gandrīz četras stundas.
Protams, neomulīgi, taču piloti visu laiku runāja ar pasažieriem, mierinot mūs, un ik pa laikam mainīja lidmašīnas kursu, lai samazinātu turbulenci. Pārliecinājos, ka lidmašīna spēj izturēt tiešām lielus “brīvos kritienus”. Galvenais padoms ir šajā brīdī būt piesprādzētam, tad viss būs kārtībā. Ne velti pirms lidojuma stjuarti, lasot drošības instrukciju, atgādina, ka vēlams būt piesprādzētiem visu lidojuma laiku, jo reizēm turbulence ir neparedzama.
Atgādinu labo ziņu, ka aviotransports arvien ir drošākais ceļošanas veids, kas statistiski piedzīvo vismazāk avāriju, jo gaisa dispečeri izvērtē laika apstākļus un gaisa telpas drošību un tehniskie darbinieki rūpējas trīskārši, pārbaudot lidmašīnas tehnisko stāvokli, tāpēc nav vērts īdēt, ja lidojums aizkavējas tehnisku pārbaužu dēļ.
Kad pirkt aviobiļetes?
Parasti aviobiļetes iespējams nopirkt 11 mēnešus pirms lidojuma. Diskutējot par to, kad iegādāties vislētākās aviobiļetes, ir daudz dažādu viedokļu un algoritmu. To nosaka arī vairāki apstākļi, tūrisma sezona un pasažieru paradumi. Izskatot dažādas diagrammas un piedāvājumus, kā arī pašpalīdzības grāmatas ceļotājiem, tomēr sliecos domāt, ka vislētākās aviobiļetes atrodamas 50 dienas vai vienu nedēļu pirms lidojuma.
Taču tas ir riskanti, un to var atļauties tikai tie, kas plānotu lidojumu var izlaist vai iegādāties pēdējā brīdī. Iesaku vienmēr pārbaudīt arī biļešu cenas plus mīnus trīs dienas pirms un pēc plānotajiem lidojumiem, jo izmaksas var atšķirties.
Aviosabiedrību atlaides visbiežāk pieejamas janvārī un septembrī. Savukārt skolēnu brīvdienās, Ziemassvētkos un starptautiskās svētku dienās atlaides nesagaidīsi. Biļetes vienmēr izpērk, un šie lidojumi jāplāno laikus. Prātīgi ir pierakstīties aviosabiedrību ziņu lapām un sekot tām sociālajos tīklos – tādējādi pirmā uzzināsi par īpašiem piedāvājumiem vai izmaiņām.
Iekāpšanas kartes viedtālrunī
Daudzas aviosabiedrības piedāvā iekāpšanas kartes lejupielādēt mobilajā telefonā. Viedtālruņu īpašniekiem ir iespēja reģistrēties reisiem, izmantojot mobilo pakalpojumu. Reģistrācija parasti sākas 23–24 stundas pirms izlidošanas un beidzas 1–2 stundas pirms izlidošanas.
Savu mobilo iekāpšanas karti vari saņemt kādā no piedāvātajiem veidiem: apliecinot saņemtu SMS ar saiti uz iekāpšanas karti vai apliecinot, ka esi saņēmusi iekāpšanas karti uz elektronisko adresi. Iekāpšanas kartē tiks uzrādīts 2D kods: vārds, reisa numurs un citi dati. Saņemtais attēls telefona displejā ir iekāpšanas karte.
Pati bieži izmantoju Apple Passbook, kur lejupielādēju un saglabāju lidmašīnas iekāpšanas karti – QR kodu. Tā jāuzrāda telefona displejā lidostas darbiniekiem, nododot bagāžu un izejot drošības kontroli, kā arī pirms iekāpšanas lidmašīnā.
Ceļotājiem tā ir lieliska iespēja ietaupīt laiku, saudzēt dabu un ārzemēs nemeklēt interneta kafejnīcas, lai izdrukātu biļeti. Pirms lidojuma noteikti pārliecinies, vai lidosta piedāvā mobilo reģistrēšanos, un atceries, ka jāuzlādē telefona baterija, lai nepiedzīvotu pamatīgu stresu.
Cīņa ar sauso gaisu
Bez telefona, maka un pases (vai ID, ja ceļo Šengenas zonā) lidmašīnas salonā iesaku līdzi ņemt arī mitrinošu ķermeņa losjonu, lūpu balzamu un roku krēmu. Gaiss lidmašīnā mēdz būt sauss, un mitrinoši ķermeņa kopšanas līdzekļi var noderēt ne tikai sievietēm, bet arī vīriešiem. Jāatceras dzert ne tikai sulas un limonādes, bet arī ūdeni. Tā kā lidostās tas parasti ir dārgs, es bieži ņemu līdzi tukšu pudeli, ko pēc drošības pārbaudes piepildu ar ūdeni.
Ballītes – pēc lidojuma
Piedzeršanās ar avio pārlidojumiem nav savienojama. Pirmām kārtām iereibušus pasažierus var neielaist lidmašīnā (esmu to redzējusi vairākkārt), bet, ja dzērumā lidojuma laikā sāksi darīt muļķības, iekļūsi nevēlamo pasažieru sarakstā, kas pieejams lidsabiedrībām, tādējādi riskējot ar to, ka turpmāk tev aviobiļetes var arī nepārdot.
Nesen redzētais video ar trakojošo puskailo vīrieti reisā no Rīgas pierāda, ka lidojumā alkohola reibums pastiprinās un var beigties pavisam nelāgi. Ja traucēsi citus, galapunktā sagaidīs policija. Jāuzsver, ka arī daudzas apdrošināšanas kompānijas savos līgumos paredz punktu, ka nesedz negadījuma izmaksas, ja apdrošinātā persona bijusi alkohola reibumā.
Formalitātes
Pārliecinies, vai līdzi ir pase un vai tās derīguma termiņš vēl ir ilgāks par trim mēnešiem. Ņem vērā, ka vairākās valstīs rekomendētais pases derīguma termiņš ir seši mēneši. Tāpat noskaidro, vai galamērķī nav nepieciešama vīza vai tranzītvīza.
Pēdējā lidojuma pieturpunktā ASV man lūdza uzrādīt vīzu, lai gan galamērķis bija Meksika. Tā kā biju atvaļinājumā, nederēja arī mana ASV žurnālistes vīza. Tiku cauri sveikā, taču ar vīzu un pases derīguma termiņiem joki mazi. Ļoti iesaku pirms ceļojuma ieskatīties pasē un Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas mājaslapā, lai noskaidrotu visu nepieciešamo informāciju un neiestrēgtu lidostā.
Plānu maiņa
Ja lidojumu pērc vairākus mēnešus pirms ceļojuma un plāni var mainīties, noteikti vērts apdrošināt ne tikai sevi (tas ir obligāti!), bet arī lidojumu. Reizēm gadās neparedzētas kāzas, kurās jābūt, veselības problēmas un vienkārši praktiskas ķibeles, kuru dēļ jāmaina lidojuma datums. Reizēm piemaksāt par lidojuma apdrošināšanu, pērkot aviobiļeti, izrādās lētāk. Pašai nācies ne reizi vien nožēlot, ka tas nav izdarīts.
Protams, grēkojam ne tikai mēs, bet arī aviosabiedrības. Ja reiss aizkavējas, noder iepriekš minētā lidojuma apdrošināšana. Taču neaizmirsīsim arī brīnišķīgo priekšrocību Eiropas Savienībā, kas paredz, ka aizkavēšanās gadījumos aviosabiedrībām jāparūpējas par klientiem.
Ja aviosabiedrība atsakās segt kavētu vai atceltu reisu, iesaku aizpildīt veidlapu airhelp.com, kur specializēti juristi pārņem jūsu gadījuma risināšanu un kompensācijas atmaksu. Taisnības labad jāatzīst, ka reizumis tas aizņem pat sešus mēnešus.
Jaunas draudzības
Laikmetā, kad tik daudz laika pavadām sociālo tīklu valgos, vērts izmantot brīdi mākoņos, kur pagaidām visbiežāk wi-fi vēl nav pieejams. Tātad laiks īstām sarunām! Iespējams, blakussēdētājs var ieteikt labus padomus galamērķa apguvei, izstāstīt savu ceļojuma stāstu vai pat ir gatavs dalīt taksometra izmaksas no lidostas.
Nesen lasīju ceļotājas Zanes Eniņas (blogs www.mugursoma.lv) ieteikumus, kā introvertajam latvietim iepazīties ar blakussēdētāju lidmašīnā. Noteikti izlasi, ja domā, ka svešu cilvēku uzrunāšana – tas nav tev. Izmēģini! Man personīgi gadījušās vairākas vērtīgas sarunas, kas mainījušas atvaļinājuma maršrutus un pat radījušas jaunas draudzības.
P.S. Šobrīd gaisā atrodas tūkstošiem lidmašīnu. Ja ir vēlēšanās palūkoties, kur tieši tās atrodas vai kāda lidmašīna nupat pārlidojusi Rīgu, ielūkojies flightradar24.com