Atklājas pārsteidzoši fakti, kā krāsas var ietekmēt cilvēka lēmumus
Eiropā, Tuvajos Austrumos un Āfrikā (EMEA) veikts apjomīgs pētījums, lai noteiktu krāsas ietekmi uz lēmumu pieņemšanas procesiem.
Pētījuma laikā tika veikts eksperiments, vērojot respondentu reakciju uz dažādiem apgalvojumiem, kas uzrakstīti četrās krāsās: sarkanā, zaļā, zilā un melnā. Rezultāti uzskatāmi parādīja, ka krāsai dažādās jomās – sportā, uzņēmējdarbībā vai vienkārši ikdienas sadzīvē – ir būtiska nozīme, un atklāja interesantus faktus par krāsām un to uztveres atšķirībām gan dzimumu, gan valstu kontekstā.
krāsai ir vislielākais spēks iespaidot cilvēkus pozitīvai reakcijai un domāšanai. Savukārt vislielāko reakciju (visās valstīs, vecumos un dzimumiem) izsauc
krāsa. Trešdaļa respondentu visiem sarkanas krāsas apgalvojumiem piešķir ekstrēmi pozitīvu vai negatīvu vērtējumu, bet uz tiem pašiem apgalvojumiem melnā krāsā reaģē trīs reizes retāk. Visneitrālāko attieksmi cilvēkos izraisa
un
krāsa – tās saistās ar vienaldzīgumu vai neitrālu attieksmi.
Toties dažādu valstu starpā redzamas būtiskas krāsu uztveres atšķirības. Valstis ar “karstasinīgāku” temperamentu, piemēram, Spānija, Itālija un Krievija, izteikti reaģē uz sarkanu krāsu, turpretī citas Rietumeiropas valstis (Vācija, Francija un Lielbritānija) biežāk atzīst zaļo krāsu.
“Pētījums apstiprina jau iepriekš nojausto, ka pārdomāts krāsu lietojums var tiešā nozīmē “pacelt” dokumentu citā līmenī, ievērojami paaugstinot tā ietekmi, vērtības uztveri, nodrošina mērķa auditorijas uzmanību, kā arī pozitīvi iedarbojas uz lēmumu pieņemšanu,” “Hewlett-Packard” pētījuma rezultātus komentē neatkarīgais krāsu drukas un digitālās attēlveidošanas eksperts un viens no Holandes uzņēmuma “ColorPlaza” dibinātājiem Budevs Krīgens. “Krāsu lietojumu es joprojām vērtēju kā mākslu, nevis eksaktu zinātni, tomēr, jāatzīst, tās lietojums uzņēmumos pēdējo desmit gadu gaitā ieguvis arī zinātnisku nozīmi. Melno kā visvairāk pārdoto krāsu tagad faktiski aizstājusi dzeltenā, savukārt zaļā krāsa, kas pirms desmit gadiem tika lietota pavisam reti, kļūst aizvien populārāka.”
Krāsu un gaismas terapijas speciāliste Elita Goldmane stāsta, ka zaļā ir harmonijas, pozitīvas attieksmes krāsa, tāpēc arī šajā pētījumā šīs krāsas apgalvojumi ar lielu pārsvaru ieguva lielāko piekrišanu. Krāsu speciāliste zaļo raksturo kā ietekmes, pacietības, izturības, gaidīšanas, cerības un pastāvīguma krāsu. Sarkanā krāsa dod konkrētus impulsus: “Uzmanību, nepaej garām, rīkojies nekaunīgi, neapdomāti, padodies pirmajiem impulsiem.” Sarkanajai krāsai piemīt arī noteikts seksuāls lādiņš, tas būtu jāņem vērā vīriešiem paredzētajās reklāmās, uzrakstos vai preces noformējumā ar mērķi “sakustināt” mednieka un sāncensības dziņas.
Vienlaikus, piemēram, Amerikā veiktie pētījumi par vīriešu un sieviešu mīļākajām krāsām liecina, ka vīrieši izvēlas zilo krāsu kā mīļāko daudz biežāk nekā sieviete. Amerikāņu ārsts Bebits zilo krāsu rekomendē, ja ir uzbudināta nervu sistēma, galvassāpes, neiralģija, paātrināta sirdsdarbība, diareja, vemšana. Zilās krāsas dziedinošo efektu var iegūt, izmantojot īpašu gaismas lampu ar zilo filtru, mājoklī saules pusē loga priekšā novietot zilu stiklu vai izmantot caurspīdīgu zilu aizkaru. Tomēr tumši zilā krāsa, tāpat kā gaiši zilā, pazemina muskuļu tonusu, un, ja darāms ilgstošs fizisks darbs, tā var negatīvi ietekmēt darba ražīgumu, tāpēc nebūtu vēlams izmantot zilu sienu krāsojumu telpās, kur daudzas stundas no vietas jāveic kāds fiziski smags darbs.
Kasjauns.lv / Foto: All Over Press