Cik vienkārši ir sievietei ielauzties startup pasaulē? Annijas Mežgailes stāsts
foto: no privātā ahīva
Annija Mežgaile.
Dzīvesstils

Cik vienkārši ir sievietei ielauzties startup pasaulē? Annijas Mežgailes stāsts

Marta Metuzāle

jauns OK

Mūsdienu tehnoloģiju laikmetā ikkatrs ir dzirdējis par moderno terminu startup. Sākuma stadijas uzņēmējdarbības paveids, kas no klasiskās uzņēmējdarbības atšķiras ar tehnoloģiskiem risinājumiem un spēju ārkārtīgi strauji augt, ne tikai ir kļuvis par vienu no pasaules ekonomikas jājamzirdziņiem, bet arī iedvesmo arvien vairāk sieviešu pievērsties uzņēmējdarbības nozarei.

Cik vienkārši ir sievietei ielauzties startup pasa...

Visi Latvijas startup draugi katru gadu pavasarī satiekas Rīgā notiekošajā konferencē TechChill, un šogad Annijas Mežgailes lolotais pasākums pulcējis jau 2300 interesentu un 300 uzņēmumu. Taču cik vienkārši sievietei ir ielauzties šajā tehniskajā industrijā?

TechChill pieredze

Ar Anniju tiekamies vien pāris nedēļas pēc ikgadējās TechChill konferences. Neskaitāmi apsveikumi tiekot saņemti ik dienas, pasakoties par jauko pasākumu, veiksmīgajām satikšanās iespējām un jaunām draudzībām. Konference ar katru gadu plešas aizvien tālāk ārpus valsts robežām, piesaistot jaunus ārvalstu investorus, medijus un arī jaunuzņēmumus, neaizmirstot par galveno fokusu tieši uz Baltijas reģionu.

TechChill pirmsākumi meklējami pirms divpadsmit gadiem, kad kādā Latvijas startup komūnas TechHub Riga dzimšanas dienā visi atnākušie vienojās, ka šādas līdzīgas nozares tikšanās jārīko biežāk. Konference tika izveidota, lai attīstītu Baltijas jaunuzņēmumu nozari, dibinātu jaunus uzņēmumus, piesaistītu ārvalstu investīcijas un smeltos iedvesmu arī no citu valstu pieredzes. Galvenais konferences fokuss ir tieši uz praktisku pieredzi un uzņēmumu stāstiem, nevis teorētiskām pamācībām, kā kaut ko darīt vai nedarīt. Lai gan cilvēkiem bieži vien patīk sūkstīties un redzēt slikto it visā, Annija uzsver, ka Latvijā ir ļoti labvēlīga vide jaunuzņēmumiem. Arī TechChill klātesamība liecina par plaukstošo nozari.

Galvenā TechChill nagla, ko ar lielu interesi apmeklē visi atnācēji, ir tieši Startup Battle, kur jaunuzņēmumi dažu minūšu laikā prezentē savu biznesu potenciālajiem investoriem un cenšas tos pārliecināt uzņēmumā ieguldīt. Labāk novērtētie uzņēmumi arī iegūst reālas naudas balvas, ko ieguldīt uzņēmuma attīstībā, un ik gadu dažādi Baltijas valstu jaunuzņēmumi tiek pie nepieciešamā finansējuma, lai savu ideju attīstītu nākamajā līmenī. Tieši šī dažu minūšu prezentācija ir unikāla pieredze un iespēja sevi prezentēt un gūt zināšanas. “Tas ir dažu minūšu intensīvais kurss uzņēmuma prezentēšanā, kādu citur neiegūt,” Annija uzsver.

Paralēli galvenajam mērķim attīstīt Latvijas un Baltijas jaunuzņēmumu vidi TechChill arī nemainīgi rūpējas par sieviešu klātbūtni un viņu panākumu izcelšanu. Arī šobrīd TechChill mērķis ir katrā konferencē ieviest vismaz 30–40 % sieviešu veiksmes un pieredzes stāstu, lai pastiprināti akcentētu sievietes lomu jaunuzņēmumu ekosistēmā. Tieši šie pozitīvie sieviešu piemēri iedrošina un emocionāli uzlādē arī citas klausītājas, un ar katru gadu ir vērojama arvien lielāka sieviešu interese par šo pasākumu gan kā dalībniecēm, gan apmeklētājām.

Annijas stāsts

Lai gan Annija ir konferences galvenais dzinējs, viņas ceļš uz jaunuzņēmumu vidi sācies pakāpeniski un pat diezgan nejauši. Sākotnēji Annija vairāk nekā sešus gadus darbojās dinamiskajā komunikācijas nozarē, un, iepazīstoties ar dažādiem jaunuzņēmumiem un to vadības modeļiem, radošā un nepiespiestā startup vide pamazām ievilka sevī. “Es gribēju radīt ilgtermiņa vērtību,” Annija atzīst. Tādēļ arī ar prieku izlēma lēkt iekšā mazliet nezināmajā un pielikt savu sirdi un dvēseli Latvijas jaunuzņēmumu ekosistēmas attīstībai.

Pirms trim gadiem viņa kļuva par galveno TechChill organizatori un ar savu darbu un nemitīgo azartu pret jaunuzņēmumiem turpina attīstīt Latvijas startup nozari. Jau no pirmās dienas apkārtējo viedoklis ir bijis tikai pozitīvs un iekļaujošs – lai gan Annija atzīst, ka kļūdas un nepilnības ir dabiskas jebkura procesa un formāta detaļas, nozares dalībnieku viedoklis ir bijis tikai atbalstošs un iepriecinošs.

Pasaules statistika

Sarunājoties ar Anniju, pakāpeniski arvien vairāk nostiprinās pārliecība, ka Latvijā ar sieviešu dibinātiem jaunuzņēmumiem viss ir kārtībā – tādi ir, tādu kļūst arvien vairāk, turklāt sievietes dibina uzņēmumus visdažādākajās nozarēs. Diemžēl to pašu nevar teikt par pasaules kopējo situāciju. Harvard Business Review ziņo, ka 2019. gadā tikai 20 % pasaules jaunuzņēmumu vismaz viena no dibinātājām bija sieviete. Pakāpeniski sieviešu radīto uzņēmumu skaits pieaug, taču tas uzreiz neatrisina finansējuma trūkuma problēmu – kā minēts Pasaules ekonomikas forumā, 2023. gadā no visa Eiropas un ASV jaunuzņēmumiem sniegtā finansējuma tikai apmēram 2 % saņēma sieviešu dibināti uzņēmumi.

Iespējams, novecojuši ir paši pasaules uzskati par to, ka sieviete nevar būt uzņēmēja. Neatkarīgi no tā, cik iekļaujoša attiecībā uz sievietēm ir startup nozare, sabiedrībai pašai jāizvērtē, cik pozitīvi tā ir noskaņota. Rūpes par ģimeni lielākoties vēl aizvien gulstas uz sievietes pleciem, tāpēc, lai sieviete kļūtu par veiksmīgu uzņēmēju, ir nepieciešams arī pastiprināts partnera atbalsts. Taču tendences noteikti ved pozitīvā un pareizā virzienā – pateicoties mūsdienu tehnoloģiju un attālinātā darba iespējām, arvien vairāk pāru spēj vienlīdzīgāk dalīt ikdienas darbus un atrast laiku, lai sieviete spētu attīstīties sev vēlamā virzienā un arī izveidotu sev izsapņoto jaunuzņēmumu.

Kamēr jaunuzņēmumu jomā sieviešu skaits tikai pieaug, vēl aizvien stagnē to sieviešu skaits, kas darbojas investīciju nozarē. Pie vainas varētu būt sabiedrības kopējais viedoklis un redzējums – iespējams, valda vispārējs stereotips, ka investīciju jomā vīrieši ir spējīgāki nekā sievietes. Annija uzsver, ka reizēm stigma nāk arī no pašu sieviešu puses. “Jāpadomā, vai mēs cita citu pietiekami atbalstām, un jāiedrošina uzdrīkstēties,” viņa saka, pieminot, ka arī pašai sievietei jāapzinās, ka viņa ir spējīga uz visu un arī finanšu un investīciju nozare nav nekāds bubulis, kam jābaidās tuvoties.

Nenosodošais jaunuzņēmēju klubiņš

Ja ir ideja, taču nav pārliecības par tās dzīvotspēju vai arī nav nepieciešamo rīku, lai to realizētu, Annija primāri iesaka doties uz kādu no Startup House Riga notiekošajiem pasākumiem. Sākumā var nākt ar kādu kopā, lai nav tik vientuļi un bailīgi. Var jau arī tikai klausīties un pamazām ar kādu iepazīties – noteikti nevajag doties uz pasākumu ar nelaužamu pārliecību, ka no pirmās tikšanās reizes atnāksi mājās kā miljonāre. Taču dažādi startup tīklošanas un iepazīšanās pasākumi ir tieši paredzēti tam, lai pastāstītu savu ideju, turklāt arī regulārie šādu pasākumu apmeklētāji deg nepacietībā uzzināt kaut ko vairāk par jauno interesentu. Katrā pasākumā ir apmēram no 50 līdz 100 cilvēku, biežākie apmeklētāji cits citu jau pazīst, taču cilvēku skaits ir pietiekami neliels, lai neformālā gaisotnē spētu izveidot jaunus kontaktus. “Iespējams, tu šaubies par savu ideju, taču tad aizej uz kādu no pasākumiem un satiec cilvēku, kuru interesētu tieši tavs produkts. Tas sniedz gan papildu motivācijas dzinuli, gan arī idejas, kurp virzīties tālāk,” Annija iesaka. Gadās arī, ka šādās tikšanās reizēs satiekas tieši potenciālā projekta abas pusītes – idejas dzinējspēks un tehniskais cilvēks, kurš meklē ideju, kam palīdzēt realizēties. Visi šie pasākumi ir pilni ideju, padomu un cilvēku, un, tikai atnākot un pastāstot par savu ideju, ir iespējams virzīties uz priekšu.

Annija regulāri uzsver, ka viena no burvīgākajām startup komūnas iezīmēm ir tieši sadarbība, vēlme palīdzēt un nemainīgais atbalsts, tāpēc arī no kopīgajiem pasākumiem nevajag baidīties. Neatkarīgi no iepriekšējās pieredzes, idejas gatavības vai prasmēm – ja ir vēlme kaut ko darīt un radīt, gan kopīgu valodu izdosies atrast!

Arī attiecībā uz sieviešu dalību visas emocijas ir tikai pašas pozitīvākās – vīrieši atzinīgi novērtē, ka sieviešu īpatsvars kļūst arvien lielāks. Lai gan sākotnēji startup vide, līdzīgi kā citas uzņēmējdarbības sfēras, pārsvarā bija vīriešu dominēta, ar katru gadu arvien vairāk novērojams sieviešu pieplūdums. Lielu lomu šajā izmaiņā spēlē arī sieviešu jaunuzņēmēju radītās iniciatīvas, piemēram, Female Founders Lunch, kur tieši sievietes-uzņēmējas ir aicinātas dalīties ar savu pieredzi un idejām.

Taču bizness arī nav obligāti jāveido ar kādu nepazīstamu cilvēku, kas pirmoreiz satikts kādā jaunuzņēmumu pasākumā. Iespējams, īstais kompanjons jau ir kaut kur tuvumā! Arī ģimenes ietvaros radušies startup uzņēmumi ir manāma parādība: nereti gadās, ka pārī vienam ir ideja un otram – nepieciešamās prasmes. Ģimenes locekļi bieži vien arī cits citu labāk saprot no pusvārda un spēj labāk sadarboties.

Jebkurš uzņēmējs un idejas autors kādā brīdī var saskarties ar kritiku un šaubām. Lai gan izklausītos ārkārtīgi iedvesmojoši, ka apkārtējo kritikā klausīties nevajag, nevar noliegt, ka reizēm konstruktīva kritika var ļaut paskatīties uz ideju no malas, rūpīgāk izvērtēt neprecizitātes un nepilnības. Ja ideja tiešām ir tāda, ko kāds jau izdomājis un realizējis, vai, tieši otrādi, tāda, kurai vēl nav pieprasījuma, nav jau slikti, ja kāds pirms lielu pūļu pielikšanas nostāda ar abām kājām uz zemes un paskaidro, ka jāmeklē kāda cita biznesa ideja. Taču jebkurš kritikas grams ir jāņem pretī ar vēsu prātu, izvērtējot, cik kritika ir objektīva un ka tas ir tikai viena cilvēka viedoklis.

Idejas meklējumos

Ja idejas vēl nav, taču sievietei ir vēlme kaut ko radīt un izveidot savu uzņēmumu, Annija iesaka aktīvi iedziļināties un sekot līdzi tam, kas notiek pasaulē. Gandrīz visas idejas rodas, iedvesmojoties no pasaules notikumiem. Ne velti šīgada TechChill galvenās tēmas bija mākslīgais intelekts un drošība, kas ir aktuālas un gandrīz katru dienu ziņās pārspriestas tēmas. Lasot un klausoties tajā, kas notiek apkārt, ir iespējams izvērtēt, kas cilvēkus interesē, kas ir nepieciešams un kāda veida produkts vai pakalpojums varētu būt aktuāls. Un tad, pēc aptuvenas idejas ģenerēšanas, jau ir īstais laiks doties meklēt domubiedrus!

Savukārt, ja pašai sievietei gribas attīstīt savas tehniskās prasmes un izmēģināt roku programmēšanā, šobrīd ir pieejami daudzi un dažādi kursi, kas fokusējas uz visu zināšanu līmeņu priekšzināšanām. RigaTechGirls, Codelex, arī dažādi valsts nodrošinātie kursi sniedz pirmo ieskatu tehniskajos aspektos.