"The New Look": karš un modes ikonas - vai seriāls patiesi atspoguļo vēstures notikumus?
Seriāla “The New Look” (“Apple TV+”, ASV) nosaukums ir mānīgs. Kristiāna Diora revolucionārā 1947. gada apģērbu kolekcija, kas modes vēsturē ierakstīta ar “New Look” vārdu, pavīdēs tikai pašās tā beigās – desmitajā sērijā. Deviņās sērijās sižets vērpjas ap to, kā franču mode pārlaidusi Otro pasaules karu un Parīzes okupācijas laiku. Seriāla varoņi ir Lisjēns Lelongs, Pjērs Balmēns, Kristovals Balensjaga, jaunais Pjērs Kardēns un citi augstās modes mākslinieki, taču galvenās lomas atvēlētas Dioram un Koko Šanelei, kurus scenāristi pārvērtuši par negantiem pretmetiem.
Vienā no “The New Look” anotācijām izlasīju šādu raksturojumu: “Šis ir stāsts par to, kā Diors gāž no troņa Šaneli, liekot viņai aizbraukt no Parīzes uz Šveici.” Pilnīgas blēņas! Diors nevienu nav gāzis. Viņš pēc dabas bija miermīlīgs un maigs cilvēks. Savukārt Koko jaunkundze pēc kara bēga no Parīzes ne jau konkurentu ļaunprātības dēļ, bet bīdamās tikt sodīta par kolaboracionismu…
Ne velti seriāla ievadtitros rakstīts “Patiesu notikumu iedvesmots”. Tas nozīmē, ka viss, ko redzēsiet, ir autoru fantāzijas auglis. Sižeta nobīdes no reālajiem vēstures notikumiem ir pārlieku lielas. Daudzas detaļas ir pilnībā izdomātas (piemēram, Šaneles tikšanās ar vācu izlūkdienesta vadītāju Valteru Šellenbergu), savukārt daudzi citi patiešām svarīgi notikumi vispār nav pieminēti vai tikai iztālēm ieskicēti (piemēram, tas, ka Lisjēns Lelongs paveica īstu varoņdarbu, nepieļaujot franču modes industriju pārcelšanos uz Berlīni).
Diora un Šaneles frontālo sadursmi scenāristi ieviesuši sižetā ne tik daudz māksliniecisku, cik morālu apsvērumu dēļ. Okupētajā Parīzē Diors turpināja strādāt – šuva kleitas nacistu virsnieku kundzēm, bet visu nopelnīto naudu atdeva Pretošanās kustības biedriem. Šanele līdz ar vācu armijas ierašanos slēdza savu modes namu, taču dzīvoja “Ritz” viesnīcā, kur burzījās viss nacistiskās sabiedrības krējums, ielaidās romāniņā ar vācu oficieri un tika savervēta par abvēra (vācu izlūkdienesta) spiedzi – viņu izmantoja slepenajās pārrunās ar angļiem. (Ir ziņas arī par to, ka Koko, iespējams, bija dubultaģente, bet tas šajā naratīvā nemaz neiekļautos, – red. piez.)
Jautājums: kurš no šiem diviem galu galā “sasmērējās” vairāk?
Seriāla autoru atbilde ir viennozīmīga: Šanele. Tāpēc viņas tēlam melnā krāsa nav žēlota. Nepietiek ar to, ka Koko bez kādām sirdsapziņas ēdām sadarbojas ar nacistiem un grib atņemt biznesu saviem partneriem ebrejiem, nē, arī sadzīvē viņa ir visnotaļ nepatīkama persona: augstprātīga, sīkumaina, alkatīga. Leģendārās jaunkundzes tēls, ko iemieso franču aktrise Žiljeta Binoša, padarīts galēji grotesks, teju karikatūra. Šī Šanele ir īsta antivarone. Skaidrs, kāpēc modes nams “Chanel” nekāroja piedalīties seriāla veidošanā…
Tiesa gan, Binošai vismaz izdevies radīt spilgtu tēlu (pat ja tam ir maz sakara ar realitāti). Turpretim austrāliešu aktieris Bens Mendelsons Kristiāna Diora lomā ir pavisam nepārliecinošs. Visas desmit sērijas viņš klīst apkārt ar vienu un to pašu mulsuma un nicinājuma pilno sejas izteiksmi, neizrādot nekādu interesi par apkārtējiem notikumiem un dzīvi vispār... To, ka viņš nemaz nelīdzinās Dioram pēc izskata, nav vērts pieminēt. Tēlu attīstīt nepalīdz pat sižeta līnija, kas saistīta ar Diora jaunāko māsu Katrīnu, kura par sadarbošanos ar Pretošanās kustību tika nosūtīta uz nāves nometni.
Un vēl viena detaļa. Visi seriāla varoņi runā angliski: Šanele, Diors, vācu virsnieki… Viss ir skaidrs: “The New Look” ir amerikāņu prece, kas paredzēta visplašākā patēriņa tirgum. Tomēr, piekritīsiet, ticamības tam, kas notiek uz ekrāna, tādējādi vairāk nekļūst.
Bet pats galvenais trūkums ir tas, ka šim seriālam ir ļoti maz sakara ar modi. Žanriski to drīzāk var raksturot kā militāri politisku trilleri ar spiegu filmas elementiem. Kālab par tā varoņiem vajadzēja padarīt franču modes leģendas? Nav saprotams… Vai tomēr ir, jo skaļi zīmoli allaž piesien aci. Lai vai kā kara laikā patiesībā uzvedās Koko Šanele, somiņas ar viņas vārdu joprojām tiek izķertas kā silti pīrādziņi un ar katru gadu kļūst tikai dārgākas…
Kopš 2024. gada sākuma novērojams spilgts augstās modes leģendu biogrāfijām veltītu seriālu birums. TV un tīmekļa ēterā palaisti jau trīs: “The New Look”, “Kristovals Balensjaga” un “Kļūt par Karlu Lāgerfeldu”. Šos seriālus gan slavē, gan peļ, taču interese ir milzīga – pat no to skatītāju puses, kurus mode “vispār neinteresē”.
Visu rakstu “Mode vairākās sērijās” lasi žurnāla “Pastaiga” jaunākajā numurā.