Kas ir ietekmele jeb satura veidotāja, un cik ar šādu darbu Latvijā var nopelnīt?
Publiskajā vidē bieži izmanto jaunu apzīmējumu satura veidotājiem – ietekmele vai ietekmelis. Tā ir latviskā versija angļu valodas vārdam influencer, kas atvasināts no darbības vārda influence – ietekmēt.
Ar šo terminu apzīmē personas, kuras pauž savu viedokli un reklamē dažādas preces vai pakalpojumus sociālajos tīklos. Ietekmeļi visbiežāk darbojas platformās Facebook, Instagram un YouTube.
Dažkārt starp savu ikdienas gaitu atspoguļošanu viņi izvieto arī reklāmas un norāda, ka šis saturs veidots sadarbības ietvaros vai ir reklāma. Taču dažreiz reklāma ir integrēta ietekmeļa ikdienas gaitu atspoguļojumā tik labi, ka vērotājam nedodas šaubas – kafija, kuru ietekmelis dzer katru dienu, vai ietekmeles iecienītais skaistumkopšanas salons ir tikai reklāmas triks.
Apmaksa par reklamēšanu ir atkarīga no ietekmeļa sekotāju skaita, vidējās ierakstu skatījumu statistikas (tāpēc viņiem vienmēr ļoti būtiski savākt arvien vairāk sekotāju) un paša uzņēmuma vēriena. Latvijā samaksa par vienu ierakstu ir no vairākiem simtiem līdz tūkstošiem eiro.
Tāpat kā daudzviet pasaulē, arī mūsu valstī ietekmeļu darbība ir regulēta ar likumu. Publikācijās sociālajos tīklos jāinformē sekotāji, ka par šo saturu ir saņemta atlīdzība, bezmaksas dāvana vai kādi citi labumi. Ierakstam jāpievieno atbilstoši tēmturi, kas norāda, ka publikācija ir reklāma: #reklāma, #apmaksāts, #sponsorēts, #paidpartnership #apmaksātasadarbība.
Latvijā ir bijuši vairāki gadījumi, kad par patērētāju maldināšanu, slavinot (lasi – reklamējot, jo par slavināšanu ir saņemta apmaksa) kādu preci neatbilstoši likumam, ietekmele saņem naudas sodu.