Skolēnu vidū interese par dabaszinātnēm krīt. Vai nepieciešams centralizēto fizikas eksāmenu noteikt kā obligātu?
Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija (LETERA) kopā ar sadarbības partneriem preses paziņojumā aicinājusi rast iespēju valsts līmenī atbalstīt un rast finansējumu vairākām atslēgas iniciatīvām, lai nodrošinātu iespēju katram skolēnam Latvijā kvalitatīvi apgūt fiziku, tostarp arī aicinājusi centralizēto fizikas eksāmenu noteikt kā obligātu 12. klases beigās.
Saskaņā ar Ekonomikas ministrijas vidējā termiņa darba tirgus prognozēm 2027. gadā augstākās kvalifikācijas speciālistu iztrūkums STEM virzienos var sasniegt 14 tūkstošus. To noteicošo īpatsvaru veidos speciālisti fizikālo un inženierzinātņu jomās.
Savukārt skolēnu skaits, kas potenciāli varētu kļūt par šo jomu studentiem augstskolās un 2021. gadā izvēlējās kārtot centralizēto fizikas eksāmenu un nokārtoja to ar rezultātu, kas ir vismaz 60%, bija tikai 252 jaunieši. Ja 2011. gadā to izvēlējās skolēni 81% skolu, tad 2021. gadā tādas bija tikai 44% skolu.
Pēc Eurostat datiem 2018. gadā dabaszinātņu (bez IT) studentu daudzums no studentu kopskaita valstī bija 2.7%, Latvijai ierindojoties pēdējā vietā starp Eiropas Savienības valstīm. Lielbritānijā dabaszinātņu studenti sastāda 15.2%, Vācijā 10.2%, Francijā 9.5%, vidēji ES - 8.1%.
Lai stiprinātu fizikas izglītības kvalitāti Valsts izglītības satura centra speciālisti piedāvā ieviest valsts pārbaudes darbus dabaszinībās 6. un 11. klases noslēgumā.
LETERA uzskata, ka obligāts centralizēts eksāmens dabaszinībās vai fizikā vai ķīmijā vai bioloģijā gan pamatskolas, gan vidusskolas noslēguma posmā ir absolūti nepieciešams solis.
Tas ne tikai ļautu sekot dabaszinātņu apguves kvalitātei, bet arī skaidri noteiktu valsts finansētas vidējās izglītības stūrakmeņus: latviešu valoda, matemātika, svešvaloda un dabaszinātnes. Daudzās pasaules valstīs eksāmens dabaszinībās ir obligāts un tas dod skaidru signālu pašvaldībām, skolu direktoriem, vecākiem, kā arī mudina skolēnus pievērst papildu uzmanību dabaszinātņu priekšmetiem un līdz ar to paver viņiem daudz plašākas karjeras iespējas nākotnē un paplašina izpratni par norisēm pasaulē.