Deviņus gadus vecā Alisa Tepļakova nekad nav gājusi skolā, taču nokārto eksāmenus universitātē
Lielu ažiotāžu Krievijā izpelnījies gadījums, kad deviņus gadus veca meitene, kura nekad nav gājusi skolā, tomēr spējusi nokārtot iestājeksāmenus prestižajā Maskavas Valsts universitātē. Vieni Alisu Tepļakovu uzskata par brīnumbērnu, citi - par tēva ambīciju upuri, kurš izdomājis “uzlauzt sistēmu”, vēstī Meduza.io.
Maskaviete Alisa Tepļakova, kurai nesen apritējuši deviņi gadi, ir nokārtojusi papildu iestājeksāmenus M. Lomonosova Maskavas Valsts universitātē - to 27. jūlijā aģentūrai TASS apliecinājis augstskolas rektors Viktors Sadovņičijs.
"Šogad pie mums dokumentus iesniedza meitene, kurai ir astoņi gadi. Viņa bija beigusi skolu, viņai bija nokārtoti visi vienotie valsts eksāmeni, viņa iesniedza dokumentus un nokārtoja mūsu pārbaudījumus. Tagad notiek konkursa atlases process, ieskaitīšana. [..] Viņa, protams, ir tikusi unversitātē, bet tas ir process, kam vēl jāiziet cauri, [jāskatās], kā citi būs nokārtojuši."
Alisa ir iestājusies Maskavas Valsts unversitātes (MVU) Psiholoģijas fakultātē. Ieskaitīšana pirmajā kursā notiks 17. augustā. Ģimene gatavojas sūtīt meitu šajā universitātē, pat ja par to būs jāmaksā. “Studiju cena ir visiem zināma. Ne budžets, bet summa līgumā,” "LiveJournal" blogā rakstīja meitenes tēvs Jevgeņijs Tepļakovs.
Alisas vecāki uzskata, ka meita varēs mācīties MVU, bet viņai būs jāorganizē mācību process individuālā formātā - iespējams, ar brīvu apmeklējumu. MVU rektors apsolījis, ka, ja nepieciešams, Alisai palīdzēs psihologi.
Alisai Tepļakovai ir seši jaunāki brāļi un māsas; viņu audzinātājs ir tēvs
Ziņas par Alisu Tepļakovu Krievijas medijos pirmoreiz izskanēja jūlija sākumā, kad viņa nokārtoja vienoto valsts eksāmenu un rakstu par meiteni publicēja Lenta.ru. Materiālā bija teikts, ka Alisai ir seši brāļi un māsas un viņa mācās mājās, ar vecāku palīdzību. Pēc tam Krievijas mediji sāka rakstīt un filmēt sižetus par Alisu, saukdami viņu par “ģēniju” un “brīnumbērnu”.
Alisas brāļi un māsas, pēc tēva teiktā, arī ir talantīgi mācībās: septiņus gadus vecais Heimdals ir absolvējis devīto klasi un nokārtojis vispārējo valsts pamateksāmenu, piecgadīgā Leja ir apguvusi trešās klases programmu, četrus gadus vecā Terra sāk mācīties pirmās klases programmu, savukārt divgadnieks Ailungs apgūst zilbes.
Alisas vecāki, pēc pašu teiktā, arī ir MVU absolventi. Māte Natālija Tepļakova ir mācījusies Mehānikas un matemātikas fakultātē, absolvējusi Finanšu universitātes maģistratūru un pirms bērnu piedzimšanas strādājusi bankā. Tēvs Jevgeņijs Tepļakovs mācījies Psiholoģijas, kā arī Matemātikas un kibernētikas fakultātē (abas beidzis ar sarkano diplomu), un viņam ir zinātniskais grāds molekulārās bioloģijas jomā. Tagad viņa reģistrētā nodarbošanās ir ģimenes bērnudārza audzinātājs.
Vecāki mācīja Alisu mājās, jo nebija iespējams viņu vest uz skolu (četru gadu vecumā)
Pēc vecāku skaidrotā, izglītības sistēmā meitene vienkārši nav iederējusies. “Četru gadu vecumā Alisa labi rakstīja, lasīja, rēķināja. Patiesībā jau zināja 1. klases programmu. Un mēs gribējām viņu vest uz skolu. Pat rakstījuši Krievijas prezidentam. Saņemta atbilde, ka “skola tiek rekomendēta no septiņu gadu vecuma”. Bet mums Alisa jau piecu gadu vecumā zināja 5. klases programmu. Mēs ar sievu domājām, vai vest Alisu pēc diviem gadiem uz 1. klasi vai turpināt mācīt mājās? Galu galā nonācām līdz loģiskam iznākumam - vispārējā valsts eksāmena nokārtošanai," izdevumam “Komsomoļskaja pravda” teica meitenes tēvs.
Jevgeņijs bērniem māca lasīt, Natālijas pārziņā ir matemātika. Alisas tēvs veltī nodarbībām ar meitu no trim līdz piecām stundām dienā un uzskata, ka Alisa nav nekāds brīnumbērns. “Tie ir normāli rezultāti. Izcila atmiņa un īpaša pieeja izglītībai," viņš skaidro meitas panākumus mācībās.
Arī savas izglītošanas metodes Jevgeņijs neuzskata par neparastām. Metodes, pēc viņa vārdiem, ir būvētas uz padomju pedagoģijas pamata, kā arī uz Krievijas Izglītības ministrijas apstiprinātajām mūsdienu mācību grāmatām - un “nekādas paātrinātas mācīšanās”. Turklāt no tradicionālajiem uzskatiem par skolas izglītību viņa uzskati atšķiras – piemēram, viņš ir pārliecināts, ka bērniem vispirms jāmāca lasīšanas ātrums, nevis jāsaprot lasītais, un uzskata, ka skolas literatūras programma ir “fikcija”.
Alisas tēvs uzskata, ka ir ietaupījis 10 gadus
Pret mūsdienu izglītības sistēmai Jevgeņijam ir daudz pretenziju. Viņš ir pārliecināts, ka tā tikai bremzē bērnu attīstību. “Piemēram, kad bērnam ir sešarpus gadi un jūs vēlaties doties uz skolu Krievijā, jums droši vien piedāvās nākt vēlāk. Bet, ja būs seši gadi, tad teiks: nu, un kas, ka viņš lasa, raksta un rēķina labi?” viņš teicis Lenta.ru.
Tomēr daudzi, kuri iepazinušies ar stāstu par Alisu, par to neizsakās viennozīmīgi pozitīvi. Daži uzskata, ka vecāki piespiež meiteni mācīties un realizē savas ambīcijas, atņemot Alisai bērnību dēļ. Citi vērš uzmanību, ka bez saskarsmes ar citiem bērniem bērnudārzā un skolā Alisai var būt grūti veidot attiecības kolektīvā.
“Tomēr no šiem brīnumbērniem izaug ne pārāk talantīgi un veiksmīgi cilvēki. Tas redzams vēlāk, 25-30 gadu vecumā. Viņi tik ātri, kā raķete izlido un tikpat ātri nosēžas, tāpēc es nebūtu sajūsmā par šo situāciju,” paziņojis Krievijas nopelniem bagātais skolotājs, pedagoģisko zinātņu doktors, Maskavas 109. skolas direktors Jevgeņijs Jamburgs.
“Bērnam nevar atņemt bērnību ar to, ka iemāci viņam, kas ir trijstūris. Skolās ir mobings un nav sadarbošanās, bet ar citiem bērniem Alisa kontaktējas ģimenē un bērnu rotaļu laukumā," saka viņas tēvs. Uz jautājumu, kāpēc stāties augstskolā deviņu gadu vecumā, viņš atbild šādi: “Cilvēkā visam jābūt skaistam. Vai atceraties šo frāzi? Zināšanas ir pašmērķis, pašvērtība. Ja bērns ir ir spējīgs nokārtot vispārējo valsts eksāmenu, tad lai to dara. Alisa ir ietaupījusi desmit gadus savas dzīves."