Bēdīgi slavenā bērnudārza vadītāja saņēmusi rājienu, bet vairākas pedagoģes tur vairs nestrādā
foto: Ekrānuzņēmums no LTV raidījuma "Aizliegtais paņēmiens"
36. bērnudārzs
Bērni

Bēdīgi slavenā bērnudārza vadītāja saņēmusi rājienu, bet vairākas pedagoģes tur vairs nestrādā

Jauns.lv

Speciālisti Rīgas 36.pirmsskolas izglītības iestādē, kas plašāk pazīstama kļuva pēc sižetiem par vardarbību, atklājuši dažādas problēmas. Portāls Jauns.lv noskaidroja, ka bērnudārzā konstatētas problēmas mācīšanas stratēģijas īstenošanā. Vairākas skolotājas ir zaudējušas darbu, bet bērnudārza vadītāja saņēmusi sodu - rājienu.

Bēdīgi slavenā bērnudārza vadītāja saņēmusi rājien...

Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta pārstāve Indra Vilde portālam Jauns.lv skaidroja, ka pēc tam, kad Latvijas televīzijas raidījums "Aizliegtais paņēmiens" vēstīja par vardarbību bērnudārzā, departaments izveidoja darba grupu.

Darba grupai atbildīgi uzdevumi

Tas darīts, lai izvērtētu iestādes vadītājas rīcību, kā arī lai mazinātu pārkāpumu iespējamību bērnudārzos, veicinātu atbildīgo valsts un pašvaldības institūciju saskaņotu un koordinētu sadarbības sistēmas pilnveidošanu, ieviešot preventīvu pasākumu kopumu bērnu tiesību nodrošināšanai.

Darba grupā darbojas Izglītības kvalitātes valsts dienesta, departamenta Izglītības pārvaldes speciālisti, kā arī Pirmsskolu konsultatīvā centra izglītības psiholoģe. Darba grupa ziņojumu par iestādē konstatēto, kā arī priekšlikumus un rekomendācijas šādu situāciju izskaušanai, novēršanai un  nepieļaušanai nākotnē plāno iesniegt 18.decembrī.

Speciālisti bērnudārzā konstatē problēmas

Līdztekus šīs darba grupas izveidei departamenta Pirmsskolu nodaļas eksperti sadarbībā ar Pirmsskolu konsultatīvo centra speciālistiem un psiholoģi veica pedagoģiskā procesa izvērtējumu, tostarp analizēja iestādes pedagogu amata pienākumu izpildi, iestādes pašnovērtējuma atbilstību faktiskajai situācijai u.c. 

Iestādē konstatētas problēmas mācīšanas stratēģijas īstenošanā.

Piemēram, konstatēta pedagoga neizpratne pedagoģiskā procesa plānošanā, daudzveidīgu metožu pielietošanā, pedagogu palīgu nezināšana par bērnu konfliktsituāciju risināšanas metodēm.

Tika analizēta arī mācību vide bērnudārzā, pedagogu savstarpējā mijiedarbība, veikta pedagogu aptauja par savstarpējo sadarbību un sadarbību ar iestādes vadību.

Pēc pirmsskolas darbības izvērtēšanas iestādei ir noteiktas vairākas rekomendācijas, ieteikumi, kas jāīsteno nekavējoties vai līdz nākamā gada sākumam.

Vai darbinieces, kas izturējās vardarbīgi, joprojām strādā?

Vilde atklāja, ka ar vairākiem situācijā iesaistītajiem pedagogiem ir pārtrauktas darba tiesiskās attiecības, savukārt bērnudārza vadītājai tika pieprasīts paskaidrojums.

Pēc paskaidrojuma saņemšanas, un pamatojoties uz konstatētajiem pārkāpumiem, departaments iestādes vadītājai ir piemērojis disciplinārsodu - rājienu.

Lai šādas situācijas vairs nekad neatkārtotos

Lai šādas situācijas nākotnē neatkārtotos, bērnudārza darbiniekiem bijuši kursi bērnu tiesībaizsardzības jomā. 

Tāpat ir plānotas nodarbības ar biedrību “Dardedze” speciālistiem, lai izskaustu un nepieļautu līdzīgus pārkāpumus iestādē, kā arī diskutētu par preventīvu pasākumu īstenošanas iespējām bērniem emocionālas un fiziski drošas vides radīšanai.

Par vardarbības izskaušanu domā arī citos bērnudārzos

Lai nodrošinātu preventīvu darbu saistībā ar dažādu problēmjautājumu risināšanu pirmsskolās, tostarp, lai nepieļautu arī līdzīgas situācijas, kādas bija Rīgas 36.pirmsskolas izglītības iestādē, departaments sadarbībā Biedrību “Latvijas SOS Bērnu ciematu asociācija” jau vairākus gadus īsteno preventīvās programmas “Bērnam drošs un draudzīgs bērnudārzs” projektu un pakāpenisku to ievieš visās Rīgas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs.

Kāds ir bērnam drošs un draudzīgs bērnudārzs?

Programmu veido četri apmācības posmi, piemēram, "Džimbas 9 soļu drošības programma" māca bērniem personiskās drošības iemaņas saskarsmē ar citiem cilvēkiem, veicina bērnu spēju izvairīties no viktimizācijas, veicina adekvātu pašapziņu un pāridarījumu atklāšanu, komunikāciju starp vecākiem, pedagogiem un bērniem par personisko drošību attiecībās un rīcību apdraudošās situācijās.

Vēl viens posms ir pedagogu profesionālās kvalifikācijas pilnveides programma "Laboratorija pedagogiem". Programma sagatavo bērnu tiesību aizsardzības komandu, kura īsteno vienotu pieeju bērna interešu nodrošināšanā, stiprina pedagogu un izglītības iestādes personāla profesionālo kapacitāti, uzlabojot savstarpējo sapratni un sadarbību pirmsskolas izglītības iestādes kolektīvā un sadarbībā ar vecākiem, veicina spēju agrīni identificēt un risināt sociāli psiholoģiskas problēmas pirmsskolas izglītības iestādēs.

Ir arī e-vides platforma "Bērna labsajūtas mērījums" un Bērnu tiesību aizsardzības protokols.

"Bērna labsajūtas mērījums" ir zinātniski pamatota bērna novērojuma un riska izvērtējuma metodika e-vidē pirmsskolas skolotājiem ar mērķi agrīni identificēt un savlaicīgi risināt sociāli psiholoģiskas problēmas bērnudārzā. Bet Bērnu tiesību aizsardzības protokols ir iestādes darbinieku rīcības protokols vai darbinieku vienota izpratne un vienošanās, kas skaidri, visiem saprotamā veidā nosaka, kā iestādē tiek novērsti jebkādi bērnu tiesību aizskārumi un kāda ir konkrētā rīcība, ja pārkāpumi tiek konstatēti.

Apgūstot un ieviešot šo programmu, pirmsskolas izglītības iestāde var pieteikties sertifikācijai un iegūt sertifikātu “Bērnam drošs un draudzīgs bērnudārzs”. Sertifikātus ieguvušie bērnudārzi saņemt nepieciešamo atbalstu - konsultācijas par aktuālajām problēmsituācijām un iespēju piedalīties atbalsta nodarbībās.

Piedāvā bezmaksas konsultācijas ar speciālistiem

Vilde arī pavēstīja, ka Rīgā darbojas Pirmsskolu izglītības konsultatīvie centri, kas nodrošina bezmaksas speciālistu konsultācijas bērnam tā ģimenei problēmjautājumu risināšanā, kā arī sniedz atbalstu pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogiem un ģimenēm, kurās ir bērni ar speciālām vajadzībām. Centros tiek īstenota individuālu izglītības plānu izstrāde un konsultācijas. Tiek rīkoti arī pedagogu un pirmsskolu darbinieku profesionālās pilnveides kursi.

Tiek strādāts pie atbalsta mehānisma īstenošanas papildus personāla nodrošināšanai visās Rīgas pirmsskolas izglītības iestādēs un risināti atalgojuma jautājumi. Notiek darbs, lai turpinātu veidot pedagogiem atbalstošu darba vidi un nodrošinātu profesionālās pilnveides iespējas (materiāltehniskā bāze, tālākizglītības, emocionālā (supervīzijas u.c.)), plānots ieviest vienotu saziņas platformu informācijas apmaiņai skolotājiem ar bērnu vecākiem, lai pārrunātu bērna audzināšanas un mācību procesa jautājumus.

Arī departamenta Izglītības pārvalde ieplānojusi tikšanos ar biedrību “Dardzedze”,  lai pārrunātu preventīvu pasākumu īstenošanas iespējas un metodes bērniem emocionāli un fiziski droša pirmsskolas izglītības pakalpojuma sniegšanā, lai preventīvi izskaustu un nepieļautu līdzīgas situācijas citās pirmsskolās.

Raidījums atklāj vardarbību bērnudārzā

Jauns.lv jau ziņoja, ka "Aizliegtais paņēmiens" atklāja vardarbību Rīgas pašvaldības 36.bērnudārzā. Raidījuma žurnāliste vairāk nekā četrus mēnešus strādāja bērnudārzā par auklīti jeb par audzinātājas palīdzi. Atalgojums šajā amatā ir ļoti mazs, novērojams darbinieku trūkums, tāpēc šo darbu dod teju ikvienam. Žurnālistei izdevies dokumentēt, kā bērnudārzā izturas pret bērniem – rausta, kliedz uz viņiem un pazemo.

Fiksēta regulāra bērnu raustīšana, strostēšana, pārspīlēta agresija, nespējot tikt galā ar problēmsituāciju.

Notiek bļaušana, draudi, fiziska aizskaršana. Sīkie, nejēgas, sīkaļas, pinkšķi un mazie punduri – tie ir tikai daži no epitetiem, kas izskan gan aiz bērnu mugurām, gan publiski.