Īpašā Montesori maģija
Tu taču zini, kas tavu bērnu visvairāk interesē, ko dari tu (māmiņa) pati. Tāpēc itāļu pedagoģe Marija Montesori izveidoja īpašu didaktisko vidi – attīstošos mācību materiālus, kas atšķiras no parastajām rotaļlietām.
Ar tiem strādājot, bērni apgūst dažādu zinātņu (matemātikas, fizikas, lingvistikas) pamatus, saņem praktisku, uzskatāmu priekšstatu par abstraktām lietām. Ir materiāli, ar kuru starpniecību var salīdzināt dažādus lielumus, piemēram, dažāda lieluma klucīšus un no tiem izveidotos torņus vai desmit cilindru komplektu, kurā katrs no tiem atšķiras pēc biezuma. Ir arī speciālas krelles, kas paredzētas skaitīšanai; tā bērns var uzskatāmi ieraudzīt skaitli 100 krellīšu virtenē, kā arī tikai vienu posmiņu no tās, paņemt rokās, aptaustīt un salīdzināt skaitu. Darbojoties ar īpašiem klucīšiem, bērns apgūst matemātikas vienādojumus. Jo vairāk didaktisko materiālu, jo mazais skolēns vairāk iemācīsies.
Nodarbības grupā sākas praktiskajā zonā, visi materiāli šeit izvietoti un paredzēti, lai attīstītu uzmanību un koncentrēšanās spējas. Turklāt bērni paši izvēlas, ar ko nodarboties – vai iedot “padzerties” ziediem, vai meklēt un skaitīt kreļļu iztrūkstošos posmus. Ja bērns pirmoreiz paņēmis materiālu darbam, skolotājs piedāvās īsu algoritmu, kā ar to darboties. Šie didaktiskie materiāli bērnus tā iedvesmo, ka viņiem rodas stimuls paveikt iesākto līdz galam. Viņi apgūst prasmes, kas noderēs arī turpmāk. Piemēram, pārlejot ūdeni no pudeles pudelē un vērojot, kā samazinās ūdens daudzums vienā traukā, bērns gūst priekšstatu par to, kas ir tilpums, un uzzina matemātikas pamatus.
Montesori sistēmā ir vieta gan brīvībai, gan disciplīnai. Tikai nedrīkst aizmirst būtisku prasību – tava brīvība nedrīkst ierobežot cita cilvēka brīvību. Visi materiāli klasē ir vienā eksemplārā – ja kāds ar materiālu, kas tev vajadzīgs, jau strādā, tad ir jāgaida, kamēr pienāks tava kārta. Ja bērns paņem no plaukta kādu lietu, tad turpat tā ir arī jānoliek, nodarbību laikā klasē valda klusums un kārtība. Tas disciplinē. Vecāki varbūt jautās, kāpēc ir vajadzīga disciplīna. Atbilde ir pavisam vienkārša – lai bērni iemācītos iekļauties un dzīvot sabiedrībā, rēķinātos viens ar otru un cienītu cits citu. Tā kā bērni nodarbībās var brīvi un netraucēti mācīties, viņi saprot, ka disciplīna un kārtība tikai atvieglo viņu dzīvi.