Pola Puarē retrospekcija Maskavā
Ar grandiozu izstādi Maskavas Kremļa muzeja Patriarha pilī Krievija svin 100 gadus kopš leģendārā franču modes dizainera, par modes karali dēvētā Pola Puarē (1879. – 1944.) triumfālās vizītes Krievijā.
Pola Puarē retrospekcija Maskavā
Viņa kolekciju skates Maskavā un Sanktpēterburgā toreiz izpelnījās milzu ovācijas, un šī ir pirmā reize, kad Krievijā skatāma izcilā 20. gadsimta modes revolucionāra retrospekcija.
Izstāde, kas tapusi sadarbībā ar Parīzes Musée Galliera, Grāsas starptautisko parfimērijas muzeju, Londonas Viktorijas un Alberta muzeju, kā arī Valsts Ermitāžu, piedāvā skatītājiem unikālu Puarē stila un sava laika modes vēstures esenci. Tā ir ne tikai reta iespēja vienkopus skatīt tērpus, kas savulaik mainīja pasaules ģērbšanās stilu, atbrīvojot sievieti no korsetes. Pols Puarē bija viens no pirmajiem, kas modi centīgi tuvināja mākslas darba statusam, tādējādi aizsākot joprojām aktuālo disputu par modes un mākslas attiecībām un tās duālo dabu. Puarē draugu vidū bija daudz mākslinieku, un viņš kolekcionēja to darbus, uzskatot, ka savā ziņā viņi darbojas vienā nišā. Puarē bija viens no spilgtākajiem sava laika mākslas strāvojumu interpretiem uz modes skatuves, un par vienu no dāsnākajiem dizainera iedvesmas avotiem savulaik kļuva 1909. gada skandalozās Djagiļeva baleta viesizrādes Parīzē un Leona Baksta krāšņie kostīmu motīvi.
Puarē mūza un modernās sievietes tēla iemiesojums vienmēr bijusi viņa sieva Denīza. Slaida, jauneklīga, bez korsetes, viņa bija tiešs la garçonne prototips. Puarē izmantoja viņas augumu kā fundamentu savām tolaik revolucionārajām, radikāli vienkāršotajām apģērba konstrukcijām. Viņš strādāja ar audumu tieši uz ķermeņa – lokot un drapējot –, tādējādi kļūstot par konceptuāli jauna tērpu radīšanas virziena pionieri. Un rezultāts stila spontanitātes ziņā tuvinājās mākslas darbam, ne klasiski valkājamam apģērbam.
Pola Puarē modes nama vēsture beidzās līdz ar īpašnieku. Pēc Pirmā pasaules kara viņš tā arī nespēja pielāgoties pārmaiņām un pamazām pazuda no modes skatuves, 1944. gadā mirstot nabadzībā.
Viena no Puarē ciešākajām konkurentēm vienmēr bijusi Koko Šanele, un jau leģendas statusu iemantojis viens no abu dialogiem. “Par ko jūs sērojat, kundze?” jau savas karjeras norietā Puarē reiz jautājis mazajā melnajā kleitiņā tērptajai Šanelei. “Par jums,” viņa atteikusi.
Līdz 12. janvārim, Maskavas Kremļa muzejs, www.kreml.ru