1dienas
19stundas
33minūtes
01sekundes

Abonē 2025. gadam ar atlaidēm līdz 57% un saņem garantētas dāvanas 55€ vērtībā!

Abonēt žurnālu
Intriģējošākā gada izstāde - Louis Vuitton un Marks Džeikobss

Intriģējošākā gada izstāde - Louis Vuitton un Marks Džeikobss

Jauns.lv

6. martā Parīzes Dekoratīvās mākslas muzejā durvis vēris viena no šāgada intriģējošākajām modes izstādēm Louis Vuitton – Marc Jacobs. Tā ir veltījums divām spožām sava laika modes personībām: Luijam Vitonam un Markam Džeikobsam.

Intriģējošākā gada izstāde - Louis Vuitton un Mark...

Intriģējošākā gada izstāde - Louis Vuitton un Marks Džeikobss

Pirmais stāvēja pie brenda šūpuļa 19. gadsimta industriālās revolūcijas laikā, otrs zīmolu kopa modes industrijas globalizācijas laikmetā. Luksusa koncerna LVMH boss Bernards Arno piedāvājumu ieņemt Louis Vuitton mākslinieciskā direktora posteni Džeikobsam izteica 1995. gadā. Tobrīd Arno vērienīgi attīstīja savu jauno biznesa politiku – klasiskos un radošā stagnācijā ieslīgušos franču modes namos (Dior, Givenchy) kā adrenalīna injekcijas iepludināja jaunas asinis – ekstravaganti skandalozus jaunos dizainerus. Givenchy debitēja Aleksandrs Makvīns, Dior – Džons Galiāno. Šobrīd viens no viņiem nodarbojas ar modi jau uz citas pasaules skatuves, otrs pagājušajā gadā piedzīvoja industrijas vēsturē līdz šim lielāko apokaliptisko kritienu.

Savu pudu sāls Louis Vuitton gan izstrēbis arī Džeikobss. Pieņemot luksusa haizivs izaicinājumu, dizainers nonāca aprindās un subkultūrā, kuru pats iepriekš bija aizrautīgi kritizējis. Atšķirībā no viņa paša brenda Marc Jacobs pircējiem lielākā daļa Vuitton klientu maksā par pamanāmu logo. Piederību, kura nerada šaubas. Acīmredzamās pretrunas sekas bija klasiskie slīcēju salmiņi – alkohols un kokaīns, taču, gods kam gods, līdz šim Džeikobsam ir izdevies savus dēmonus uzveikt.

Dizaineram vienmēr piemitusi unikāla spēja sajust to, kas virmo gaisā, un tieši viņš savulaik uzsāka šobrīd tik populāro flirtu starp modi un mākslu. 2003. gadā viņš par sadarbības partneri uzaicināja japāņu Vorholu Takaši Murakami, kurš, darbojoties dzīvespriecīgā komiksu stilā, brenda somiņu uzdrukās veikli samiksēja Vuitton simboliku ar paša iecienītajiem tēliem – Sīpolgalvu un Puķugalvu. Somiņas ar Murakami uzdrukām tika pārdotas, pirms paguva parādīties veikalos, izraisot īstenu sensāciju – gan mākslas, gan modes aprindās – un bruģējot ceļu arī uz Murakami šābrīža superzvaigznes statusu. Arī Parīzes kultūrainā vietu izkarojusī Vuitton mākslas galerija Espace Vuitton ir Džeikobsa ideja.

Savukārt izstāde Louis Vuitton – Marc Jacobs noteikti nav ierindojama klasisku modes retrospekciju lauciņā. Tā cenšas piedāvāt analītisku skatījumu gan uz modes vēsturi kopumā, gan atsevišķu personību lomu tajā.

Līdz 16. septembrim- Les Arts Decoratifs, 107 rue Rivoli, 75001, www.lesartsdecoratifs.fr

Una Meistere, Pastaiga.lv / Foto: Žans Tolanss, Kristofs Katners, Žans-Pols Guds un no publicitātes materiāliem