Pieskarties leģendai: "Chanel" kulta smaržas ir kas vairāk par nosaukumu
Iespējams, jūs nekad neesat lietojusi Chanel N°5, un šīs smaržas nemaz nav jūsu gaumē, taču aura, ko tās rada, ir labi zināma ikvienai. Izsmalcinātība un greznība, elegance un uzdrīkstēšanās, sievietes spēka simbols un emancipācijas manifests… Droši turpiniet šo sarakstu ar savām asociācijām un, ja svētku sezonā plānojat apmeklēt Parīzi, nepalaidiet garām iespēju pieskarties leģendai. Chanel aromātu izstāde Le Grand Numéro de Chanel sola aizvest emocionālā ceļojumā, kas atklās katra zīmola aromāta šķautni un tā lomu.
Modes pasaules celmlauze Gabriela Šanele, kurai varam teikt paldies par sieviešu atbrīvošanu no korsetēm un mežģīņu volāniem, par mazo melno vakarkleitu, platām un ērtām biksēm, jūrnieku krekliem un citiem garderobes elementiem, bez kuriem savu dzīvi šodien nespējam iedomāties, uzskatīja, ka smaržas ir aksesuārs, kas ietekmē koptēlu. Viņa vēlējās radīt aromātu, kas definē stilu, nevis smaržo pēc zieda.
Gabriela Šanele bija pirmā modes dizainere, kas paplašināja savas uzņēmējdarbības apvāršņus, lūdzot krievu izcelsmes franču parfimēru Ernstu Bo radīt smaržas, turklāt tādas, kas pilnībā atšķirtos no visa, kas tobrīd bija pieejams. Šanele vēlējās kaut ko ļoti īpašu, kaut ko tādu, kas “smaržotu pēc sievietes, nevis pēc rozes”. Tām bija jābūt neparastām un spēcīgām.
Revolūcija pudelē
Viņa izvēlējās piekto paraugu un nolēma to arī nosaukt sava mīļākā skaitļa pieci vārdā. Šanele savas kolekcijas prezentēja piektā mēneša maija piektajā dienā un bija pārliecināta, ka šis skaitlis nesīs veiksmi. Izvēlētā formula, kas debitēja 1921. gadā, ar jasmīna, ilang-ilanga, Provansas rozes un sandalkoka nošu buķeti, ko papildina bagātīga aldehīdu deva, piešķirot aromātam gaisīgu svaigumu un abstraktu efektu, kļuva par revolūciju pudelē.
Tas bija pilnīgs pretstats tobrīd valdošajam puķaino, romantisko aromātu garam, turklāt neparastais, lakoniskais iepakojums absolūti nesievišķīgā stikla pudelītē, kas atgādina viskija blašķi, tāpat kā uz tās uzdrukātie melnie, vienkāršie burti un nosaukums, piesaistīja uzmanību. Tas bija tik atšķirīgi, atsvaidzinoši un vienlaikus moderni. Tas nostrādāja! Apritējuši simt gadi, bet Chanel N°5 joprojām ir oda modernismam pudelē, kas izrādījusies imūna pret laika ritējumu.
Aromāta pozīcijas sieviešu prātos un sirdīs, un, nenoliedzami, arī vēsturē nostiprināja Merilina Monro, 1954. gadā intervijā valšķīgi atzīstot, ka pie miera dodas kaila, izsmidzinot uz miesas “piecus pilienus Chanel N°5”. Vai spējat iedomāties labāku reklāmu? Šķiet neticami, taču sākumā smaržām reklāmas vispār nebija. Tās bija tik pieprasītas, ka īpašs mārketings nebija nepieciešams, līdz 1937. gadā Šanele pirmo reizi piešķīra aromātam savu seju, ne tikai slavējot tā saturu, bet arī uzsverot citādo raksturu, kas iemieso mūsdienīgumu un stilu. Tikai ar laiku zīmola nostiprināšanas labad tika piesaistītas slavenības un Holivudas maigā vara.
Franču aktrises Katrīnas Denēvas cēlais portrets 70. gadu reklāmas kampaņās ir neaizmirstams, tāpat kā godalgotā austrāliešu režisora Baza Lūrmena uzņemtā divu minūšu romantiskā īsfilma ar Nikolu Kidmenu, kas kļuva par vienu no visu laiku dārgākajām reklāmām – tās budžets sasniedza 33 miljonus ASV dolāru. Pieminēšanas vērts ir arī Breds Pits, kas pamanījās kļūt par zīmola reklāmas seju 2012. gadā, izraisot pretrunīgu reakciju. Vīrietis? Sieviešu aromāta vēstnesis? Bet šķiet, ka Bredam Pitam un Chanel var piedot visu – arī neveiklu reklāmas kampaņu…
Zīmīga loma nezūdošā sievišķības simbola leģendas uzturēšanā bijusi popkultūrai – Chanel N°5 ir kulta seriāla Draugi varones Reičelas Grīnas mīļākais aromāts, to lieto nešpetnā Blēra Valdorfa no Intrigantes, tas parādās filmās Melnais gulbis (2010), Izglītība (2009) un citās.
Gan Chanel N°5 radīšanas stāsts, gan ap to un pašu Šaneli apvītās leģendas tiek šķetinātas un iemūžinātas grāmatās. Aromāts bijis iedvesmas avots neskaitāmiem mākslas darbiem, un 1959. gadā tās kļuva par pirmajām smaržām, kas iekļautas Ņujorkas Modernās mākslas muzeja (MOMA) pastāvīgajā ekspozīcijā.
Kā Parīzē top grandioza aromātu izstāde "Le Grand Numéro de Chanel"
Pasaka, kurai jāļaujas
Bet ko tad īsti piedāvā zīmola aromātu izstāde? Piedzīvojums Le Grand Numéro de Chanel sākas grandioza laukuma vidū, iespēju centrā. Virs galvas paveras mirdzošiem elementiem piesātinātas sirreālas debesis, un telpa šķietami atdzīvojas. Sienas spēj runāt, un pārlielas smaržu pudeles pārvēršas durvīs, kas aicina ieiet citā dimensijā un pat ceļot laikā. Gabriela Šanele, Ernsts Bo un vēsturiskais mirklis, kad viens no paraugiem kļūst par pasaulē leģendārāko aromātu, – to visu te iespējams piedzīvot, turklāt pašam piedaloties un nospēlējot zīmīgu lomu. Kādu? Tas lai paliek pārsteigums! Taču skaidrs ir viens – šī izstāde solās kļūst par virtuālās realitātes apogeju un ir pasaka, kurai vienkārši jāļaujas.
Lai gan izstāde piedāvā līdz niansēm iepazīt zīmola ievērojamāko aromātu, pētot tā ietekmi vēsturē un kultūrā, cildināti tiek arī citi, visā pilnībā izklāstot stāstus, kas parasti tikuši pasniegti fragmentāri. No Gabrielle, Chance un Les Exclusifs kolekcijas, kas godina Gabrielas Šaneles dzīvi, līdz vīriešu smaržām Bleu de Chanel... Katrs aromāts atspoguļo Chanel kodus, meistarību un savdabību.
Ekspozīciju bagātina Chanel N°5 labāko reklāmas kampaņu retrospektīva un 30 izcili mākslas darbi (Lorija Simonsa, Salvadors Dalī, Oskars Šlemmers, Bērtons Moriss, Endijs Vorhols u. c.), kurus iedvesmojis pasaulē slavenākais aromāts.
Zīmola aromātu pasaules izzināšana ir īpaši aizraujoša. Chanel N°5 panākumu iedvesmota, Gabriela Šanele Ernstam Bo uzticēja smaržu laboratorijas izveidi. Viņa iedibinātās tradīcijas, kas ietver amata pēctecību un augstas kvalitātes izejmateriālu piegādi, ir saglabātas līdz mūsdienām. Pēc Ernsta Bo modes nama galvenā parfimēra amatu ieņēmuši vien trīs meistari, pavadot Chanel lielāko daļu darba mūža. “Parfimērijas pasaulē Chanel ir īpašs stāsts. Mēs precīzi zinām, kā tiek iegūta katra sastāvdaļa ikvienai mūsu formulai. Tās visas esam izveidojuši paši, un tas mums ir ļāvis katru sastāvdaļu īpaši izlolot.
Piemēram, man bija iespēja satikt gan jasmīnu audzētāju Ēģiptē, kurš atcerējās mana tēva (Žaks Polžs, Chanel galvenais parfimērs no 1978. līdz 2015. gadam, – red. piez.) vizīti pirms 40 gadiem, gan citrusaugļu audzētāju, kurš jau bija strādājis ar mana tēva priekšgājēju Anrī Robēru (Chanel galvenais parfimērs no 1953. līdz 1978. gadam, – red. piez.). Mēs gadu no gada esam strādājuši ar piegādes ķēdēm un attīstījuši izejvielu īpašības, kas veicina unikālas identitātes izpausmi,” skaidro Chanel galvenais parfimērs Olivjē Polžs, uzsverot zīmola unikālo vēsturi. Viņš ir pārliecināts, ka smaržas attīsta mūsu iztēli un spēj aizvest ceļojumā. Tās spēlējas ar emocijām, radot noteiktas un arī nedefinējamas sajūtas un asociācijas, un tieši šis noslēpumainības elements ir daļa no abstraktā sapņa, ko meklējam, izvēloties savu īsto un vienīgo aromātu.
Le Grand Numéro de Chanel nav tradicionāla izstāde, kas jāaplūko noteiktā secībā vai jebkādā citā veidā liek sekot izstāžu apmeklēšanas kanoniem. Tas ir neparasts šovs, kas aicina sapņot un gremdēties gadumijas svētku noskaņās. “Es vēlos, lai izstādes apmeklētāji sajūt, kādu lomu spēj spēlēt smaržas, kā tās var atklāt katra indivīda savdabību un ietekmēt mūsu redzējumu par skaistumu. Aromāts ir kas vairāk par nosaukumu, pudeli vai smaržu, tas ir viss, kas nāk prātā, to ieelpojot, un viss, ko tas izraisa, kad esam to izsmidzinājuši. Tas ir neparasts produkts, kas pārsniedz aksesuāra robežas. Aromāts spēj ietekmēt mūsu pašsajūtu, pārliecību par sevi, garastāvokli un ambīcijas,” pauž Tomā di Prē de Senmors, Chanel smaržu, skaistumkopšanas, pulksteņu un juvelierizstrādājumu globālo radošo resursu vadītājs.
Chanel aromātu izstāde Le Grand Numéro de Chanel no 15. decembra līdz 2023. gada 9. janvārim norisinās Grand Palais Éphémère, Parīzē. Apmeklējums iepriekš jāpiesaka, reģistrējoties grand-numero.chanel.com