Kultūra
2021. gada 27. septembris, 14:15

Laikmetīgās mākslas centrā "Kim?" atklās mākslinieces Ievas Kraules-Kūnas personālizstādi "Kur manas kārtis kritušas"

LETA

Laikmetīgās mākslas centrā "Kim?" 14.oktobrī no plkst.18 līdz 21 atklās mākslinieces Ievas Kraules-Kūnas personālizstādi "Kur manas kārtis kritušas".

Kā informēja Laikmetīgās mākslas centrā "Kim?", Kraules-Kūnas personālizstāde-instalācija ir veidota, autorei atskatoties uz personisko pieredzi, augot 20.gadsimta 90.gadu Rīgā. "Kur manas kārtis kritušas" ir atmiņās un emocijās balstīts kultūrvēsturisku un sociopolitisku liecību kārtojums, kas pievēršas pieredzētajam, pārprastajam un iztēlotajam.

Laikmetīgās mākslas centrā "Kim?" atzīmēja, ka aizgājušā gadsimta pēdējā desmitgade postpadomju Baltijas teritorijā bija radikāls pārmaiņu laiks - reibonis politiskajā, sociālajā un ekonomiskajā sfērā, kuru, no vienas puses, pildīja nacionālā pacilātība, no otras puses - bailes, nedrošība un apjukums.

Kamēr citviet Berlīnes mūra krišana 1989.gadā un Padomju Savienības sabrukums 1990.gadā izsauca "globālās" mākslas pasaules formēšanos, ko pavadīja nacionālo robežu izplūšana, centru un perifēriju izlīdzināšanās un interneta kā pasaules mēroga kultūras apmaiņas nesēja parādīšanās, Rīgu galvenokārt nodarbināja vēlme padarīt lietas "normālas" un panākt "iekavēto". Tā vietā, lai uzņemtu sociālu pagriezienu, pārvērstos situācijā vai procesā, 90.gadu Rīgā jaunie dzīves apstākļi tika "izspēlēti". Tie balstījās situācijā, kad uz ierobežota teorētiskā, finansiālā un infrastruktūras organizācijas fona mākslas eksistence pati bija zem jautājuma zīmes, pavēstīja Laikmetīgās mākslas centrā "Kim?".

Iepazīstinot ar izstādes konceptu Laikmetīgās mākslas centrā "Kim?" uzsvēra, ka, pielietojot taktiku, kas norāda uz rosinošu un bagātīgu potenciālu "ne-būšanas-bet-izspēlēšanas" apstāklī, Kraule-Kūna pārceļ to uz šodienu, lai ar mākslas prakses palīdzību stāstītu par perioda dualitāti, permanento laika un lietu relativitātes sadursmi un atstātās ietekmes nospiedumiem.

Izstādes laikā norisinās lasījumi, kuras dalībnieki - teorētiķi, kritiķi un kuratori - izvērsīs projekta tematiku ar vairāku prezentāciju starpniecību. Helēna Demakova uzstāsies ar priekšlasījumu "Kāpēc Iveta", Dace Dzenovska - ar priekšlasījumu "Haosa kārtība". Savukārt Jana Kukaine uzstāsies ar prezentāciju "Bailes no feminisma Latvijā", Anastasija Fjoderova - ar priekšlasījumu "Adidas padarīja mani hardcore", Santa Hirša ar priekšlasījumu "Mežonīgo kapitālismu meklējot. Latvijas laikmetīgās mākslas pašpozicionēšanās problēmas postsociālisma apstākļos", bet Marks Allens Svēde ar priekšlasījumu "Pilns vēders valūtas, pilna pilsēta Šanel: kā es pirku mākslu postpadomju, protokapitālisma Rīgā".

Izstādes noslēgumā tiks izdots "Kur manas kārtis kritušas" bilinguāls katalogs-rakstu krājums, kas apkopo Kraules-Kūnas izstādes materiālus, lasījumos prezentētās esejas un plašu vizuālo attēlu klāstu.