Pirmajā digitālajā modes konferencē Baltijā spriež: dizaineriem vajadzētu piebremzēt
Aizvadīta Baltijā pirmā digitālā modes konference "FashiOn by Spice", kura pulcējusi dažādu jomu ekspertus no Latvijas un ārzemēm – Vogue Business, L'Officiel, MAREUNROL'S un daudzus citus, Jauns.lv informē pasākuma rīkotāji. Konferencē tika apspriestas dažādas ar modes industriju saistītas tēmas gan no biznesa, gan radošās perspektīvas, taču sarunu galvenais fokuss bija vērsts uz Covid-19 pandēmijas ietekmi uz modes industriju tuvākā un tālākā nākotnē.
Modes pasākums "FashiOn by Spice" - pirmā digitālā modes konference Baltijā
Konferences pirmajā daļā modes industrija tika apskatīta no biznesa perspektīvas. Starptautiskā pētījumu kompānija Kantar TNS šajos mēnešos rūpīgi sekoja līdzi cilvēku iepirkšanās paradumu izmaiņām Latvijā un pasaulē. Pētījumos tika noskaidrots, ka lielu daļu Latvijas iedzīvotāju šī krīze viennozīmīgi ir izsitusi no līdzsvara, turklāt daudzi joprojām jūt tās ietekmi.
Vairums aptaujāto atklāja, ka jūtas satraukti par ekonomisko situāciju valstī, taču lielākā daļa savus finanšu ieradumus tādēļ nav mainījuši. Latvijas iedzīvotāji atklājuši, ka viņiem pietrūka došanās uz lielveikaliem, kino, restorāniem u.c. publisko vietu apmeklēšana, un viņi labprātāk vēlas iepirkties klātienē nevis interneta vidē.
Kopumā Latvijas iedzīvotājiem pietrūkusi klātienes iepirkšanās pieredze, un tirdzniecības kompleksi cilvēku dzīvēs ieņem arvien svarīgāku lomu ne tikai kā vietas, kur iegādāties preces, bet arī kā izklaides, labsajūtas un atpūtas centri. To apstiprināja arī pilsētplānotāja Viestura Celmiņa runa par vides un dizaina procesiem pilsētvidē. Viņš stāstīja par to, kā lielveikali arvien vairāk sāk aizvietot iepirkšanos pilsētā – ar soliņiem, strūklakām un kafejnīcām tie imitē mierīgu pilsētas centru, kur netraucē garāmbraucoši auto un pilsētas trokšņi. "Braucot uz tirdzniecības centru cilvēki vēlas būt daļa no lielāka stāsta un iegūt veselu pieredžu kopumu," tendences pasaulē un Latvijā komentēja eksperts.
Viena no konferences galvenajām runātājām bija Vogue Business korespondente Lora Gilbo – viņa apskatīja dažādos veidus, kā krīze ir ietekmējusi modes industriju, un to, kā nozares pārstāvjiem veiksmīgāk pielāgoties jaunajai situācijai pasaulē.
"Pandēmija nav tas pats, kas karš, taču tai ir tādas pašas ekonomiskās sekas. Dizaineriem turpmāk jābūt daudz jutīgākiem un jāpievieno vērtība saviem darbiem, kā arī ar savu dizainu cilvēkiem jāpiedāvā aizmirst ikdienas rūpes. Pielāgoties nāksies arī modes nedēļu rīkotājiem un tirgotājiem – digitālie risinājumi bija populāri jau pirms pandēmijas, taču tagad tie spēlēs vēl lielāku lomu nozares attīstībā un nākotnē. Šī krīze pastiprinās vietējā tirgus nozīmi, un modes zīmoliem tas kļūs vēl nozīmīgāks," norādīja Lora Gilbo.
Vietējo dizaineru nozīmi savā runā uzsvēra arī zīmolu arhitekts, profesors Filips Mihailovičs, kurš norādīja, ka latviešu dizaineriem šobrīd ir lieliskas iespējas savu dizainu tirgot visā pasaulē, taču viņš uzsvēra, ka, lai izsistos pasaules modes tirgū, dizaineriem ir jābūt autentiskiem.
"Necenties pielāgoties visiem – esi patiess pret sevi," bija Filipa Mihailoviča ieteikums latviešu dizaineriem. Savā runā viņš arī uzsvēra vairākas modes pasaules problēmas: "Mums ir jāpiebremzē – 6 kolekcijas gadā ir pārāk daudz! Dizaineriem ir jākoncentrējas uz kvalitāti, nevis kvantitāti. Turklāt modes skatēs lielāku uzmanību ir jāvelta jaunajiem dizaineriem – tas ir lielisks veids kā viņiem tapt pamanītiem." Profesors uzskata, ka šobrīd modes industrijai ir jākoncentrējas uz ilgtspējīgu un ētisku piegādes ķēžu izveidošanu, kā arī jāatbalsta un jālepojas ar vietējiem dizaineriem.