Mode
2020. gada 26. maijs, 11:05

Kā reanimēt luksusu? "Bottega Veneta" radošais direktors Daniels Lī vēlas radīt lietas, kas kalpos mūžību

Anita Sedliņa

Pastaiga

Tikai viena gada laikā jaunajam itāļu modes nama Bottega Veneta radošajam direktoram Danielam Lī (34) ir izdevies pārvērst ādas aksesuāru zīmolu par vienu no aizraujošākajiem un modernākajiem uzņēmumiem visā modes industrijā, turklāt saņemt četras 2019. gada Britu modes balvas, tostarp abas galvenās – Gada dizainers un Gada zīmols.

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item
foto: David Fisher/Shutterstock
Daniels Lī.

Jaunā Bottega

Pēc modes analītiķa, tīmekļa meklētāja Lyst 2019. gada datiem, par pasaulē iekārotāko aksesuāru (vienā mēnesī vairāk nekā 10 000 meklējumu reižu) ir kļuvis Bottega Veneta bestsellers – pārlielā, drapētā klačsoma The Pouch. Par gada iekārotāko apavu modeli – atkal Bottega Veneta, modelis Stretch sandal – smalkas augstpapēžu iešļūcenes ar kvadrātveida purngalu (471% meklējumu skaita pieaugums jūlijā vien).

Abus dižpārdokļus radījis Daniels Lī – Bottega Veneta radošais direktors, kurš zīmola labā strādā kopš 2018. gada 1. jūlijā un jau piesaistījis iespaidīgus jaunu pielūdzēju pulkus. Viņam modes nams var pateikties arī par spožu Instagram slavu, jo fanu kontam @newbottega ir jau 180 000 sekotāju.

foto: CAMERA PRESS/Anthea Simms / Vida
"Bottega Veneta" rudens/ziema 2019
foto: CAMERA PRESS/Anthea Simms / Vida
"Bottega Veneta" rudens/ziema 2019

2019. gada septembrī Bottega Veneta pievienojās arī jauns vadītājs – Bartolomeo Rongone. Jau pērnā gada trešajā ceturksnī konglomerāta Kering dati demonstrēja, ka, pateicoties svaigajām asinīm, zīmola iekārojamība jeb pārdošanas rādītāji ir auguši par 6,9% un sasnieguši 284,3 miljonus eiro (šāds izrāviens notika jau tikai pēc vienas modes nedēļas vien – pēc Lī debijas 2019. gada februārī). Prestižais modes žurnāls Vogue 33 gadus veco dizaineru ir nodēvējis par kluso radikāli, bet konglomerāta Kering vadītājs Fransuā Anrī Pino neskopojas ar uzslavām: “Viņa darbu raksturo stingrība, meistarība un patiesa aizraušanās ar materiāliem.” Tikmēr pats dizainers panākumus pieticīgi saista ar nejaušībām: “Es, protams, vēlētos apgalvot, ka visu noteikusi lieliski izstrādāta stratēģija, bet ne... Tā ir tikai sagadīšanās un veiksme.”

foto: SplashNews.com/ Vida Press
"Bottega Veneta" rudens/ziema 2019
foto: SplashNews.com/ Vida Press
"Bottega Veneta" rudens/ziema 2019

Modes tēlnieks

Daniels Lī uzaudzis Anglijas pilsētā Bredfordā, viņa tēvs bija mehāniķis, māte – mājsaimniece, viņš pats – akadēmisks nūģis, vecākais no trīs bērniem (“Viņi nodarbojas ar citām, noderīgākām lietām,” pieticīgi saka dizainers, kura brālis ir santehniķis, bet māsa – medmāsiņa).

Bērnībā Daniels tiešām bijis gīks (un tāds jūtoties joprojām), viņam padevās valodas, un karjeras plāni bija saistīti ar jurisprudenci un medicīnu. Tomēr jauneklis devās uz Londonas Centrālo Sentmārtina koledžu, jo novērtēja modes industrijas priekšrocības: darba disciplīnu un struktūru, kas apvienotas ar brīvību un iespēju “radīt lietas”.

foto: SplashNews.com/ Vida Press
"Bottega Veneta" rudens/ziema 2019
foto: SplashNews.com/ Vida Press
"Bottega Veneta" rudens/ziema 2019

Svarīgs bija arī fakts, ka šajā vidē sastopas sabiedrības nepieņemtie un atšķirīgie, tātad autsaideri. Studijām sekoja stažiera darbs prestižos modes namos, kam patīk rotaļāties ar gaumes un skaistuma stereotipiem, – Martin Margiela, Nikolā Geskjēra vadītajā Balenciaga (“Lūk, tā ir mode! Viss, kas ir pārāk gaumīgs, man šķiet ārkārtīgi garlaicīgs.”). Saņēmis stipendiju, Daniels Lī sāka studēt maģistrantūrā turpat Sentmārtina koledžā, leģendārās profesores Luīzes Vilsones vadībā.

foto: SplashNews.com/ Vida Press
"Bottega Veneta" rudens/ziema 2019

“Atceros, viņa secināja, ka esmu darītājs, ka sasniedzu vislabākos rezultātus instinktīvā un plūstošā procesā, nemitīgā kustībā. Kamēr citi dizaineri visu dienu rada skices vai neskaitāmus noskaņu paneļus, es uzreiz ķeros pie darba. Strādāju nevis kā zīmētājs, bet kā tēlnieks – trīs dimensijās un ar tausti.” Absolvēšanas kolekcija Danielu nodrošināja ar darbu Donnas Karanas Ņujorkas modes namā, bet 2012. gadā zīmols Celine viņu noalgoja par valkāšanai gatavā apģērba līnijas direktoru, tātad galvenās dizaineres Fēbes Filo labo roku.

recent icon

Jaunākās

popular icon

Populārākās

foto: Shutterstock
Bottega Veneta soma The Pouch un sandales Stretch, modele Karolīna Draura.
foto: Broadimage/Shutterstock
Bottega Veneta soma Casette un sandales Stretch, modele Rouzija Hantingtone-Vaitlija.

Šis sievietēm draudzīgais un modernais modes nams bija jaunā angļa pieredzes kalve sešus gadus. “Līdz pat brīdim, kad Fēbe izlēma aiziet no Celine, es biju strādājis nepārtraukti, bez pauzēm. Sapratu, ka arī man pienācis laiks visu pārvērtēt, biju ļoti noguris.” Taču vēl pirms došanās baudīt pelnīto atvaļinājumu dizainers saņēma sapņu darba piedāvājumu no zīmola Bottega Veneta, ko pēc 17 gadu sadarbības bija pametis dizainers Tomass Maiers...

Lietas mūžībai, veiksme mirklim

Radošā direktora amatu Daniels Lī uztver ar milzīgu atbildības sajūtu un daudz domā par ilgtspēju (“Vēlos radīt lietas, kas kalpos mūžību. Mani neinteresē īsāki termiņi!”), taču vienlaikus atgādina sev un citiem, ka jāatsakās no egoisma un jāaizmirst par dizainera dzīves glamūru, jo darbam modes industrijā ir īslaicīgs raksturs: “Labākajā gadījumā tu būsi svarīgs noteiktu laika periodu. Katru sezonu pateikt ko būtisku? To nevar mūžīgi!”

Strādājot Daniels cenšas sekot sirdsbalsij un paļauties uz instinktiem. “Manuprāt, stratēģiska pieeja var nogalināt radošumu. Veiksmi nav iespējams izplānot un izrēķināt. Piemēram, soma Pouch – tai nav ne logotipa, ne pleca siksnas, tā nemaz nav praktiska rokassoma un, raugoties no loģiskās, stratēģiskās domāšanas aspekta, nevar būt veiksmīga prece. Bet ir!”

foto: Jonas Gustavsson/Sipa USA/ Vida
"Bottega Veneta" pavasaris/vasara 2020.
foto: SplashNews.com/ Vida Press
"Bottega Veneta" pavasaris/vasara 2020.

Kad Celine galvenā dizainera krēslā Fēbi Filo nomainīja Edijs Slimāns, bet Daniels Lī pārcēlās uz Bottega Veneta, daudzi modes cienītāji cerēja, ka tagad Celine slavenā, lakoniski elegantā pieeja modei tiks idejiski turpināta Venēcijas pievārtē. Brita pirmais solis bija zīmola jaunā reklāmas kampaņa 2019. gada janvārī, ko fotogrāfs Tairons Lebons bildēja Itālijas salā Iskijā: modeles bermudu šortos un perfekta piegriezuma bleizeros, rotājušās ar pārlielām zelta ķēdēm.

Kad mēnesi vēlāk dizainers prezentēja debijas kolekciju, kura mērķis bijis “pagriezt skaņu modernākā virzienā”, Filo fani bija galēji vīlušies. Negaidīti radikālā Bottega Veneta 2019. gada rudens/ziemas kolekcija sludināja saukli, ka aktuāls ir tikai tas, kas vēl nav izgudrots, un demonstrēja filmas Matrikss iedvesmotas zinātniskās fantastikas un elegantas panku estētikas kokteili.

foto: SplashNews.com/ Vida Press
"Bottega Veneta" pavasaris/vasara 2020.
foto: GOL/Capital Pictures / MEGA
"Bottega Veneta" pavasaris/vasara 2020.
foto: SplashNews.com/ Vida Press
"Bottega Veneta" pavasaris/vasara 2020.

Ķēdes un spoži roķīgi mēteļi, leopardādas raksti un baikeru zābaki, ādas bikses… Vai dizainers bija satraucies? “Protams, kurš gan tādā brīdī nebūtu? Tas bija absolūti šausmīgi, pēc skates jutos sagrauts. Bija brutāli skates aizkulisēs sarunāties, izlikties, ka jūtos normāli. Kad skatei sākoties turpini veidot tēlus, nav nekādas vēlmes atbildēt uz jautājumiem par pašsajūtu. Protams, ka jūties kā mēsls, pie vella! Bet tu nevari to teikt, jo esi profesionālis.”

Līdz pašai industrijas dzelmei

Tradicionālās vērtības papildinot ar jauno un moderno, Lī vadībā tapuši gudri un pārdomāti tēli, apģērbs ir padarīts funkcionāls, ērts un praktiski valkājams. Meklēt jaunus klientus, balstoties uz rafinētu dizainu un tehniku, nevis slavinot tendences, ir bijis gudrs gājiens, un tagad zīmols piedāvā garderobi ar augstas kvalitātes kapsulas lietām, kas patiešām izturēs laika pārbaudi.

“Bottega Veneta raksturo interesants fakts: lai izvēlētos mūsu preces, jums nav jābūt ekskluzīva slēgta kluba biedram. Gan pilsētu ielās, gan Instagram kontos redzam, ka tās ir piemērotas ikvienai garderobei: nav svarīgs ne klienta vecums, ne dzimums un citi parametri. Tas ir ļoti moderns ģērbšanās veids – ar dziļāku domu. Pārdomāts un precīzs, tieši tas mūs atšķir no citiem.”

Bottega Veneta stils Daniela Lī izpildījumā ir roķīgas virsdrēbes, izteiksmīgi zābaki, pavedinošas, tomēr ne klaji seksīgas kleitas: “Domāju daudz hedoniskāk. Vēlos paust kvēlu dzīvesprieku, vienlaikus cienot klientu, un tas nozīmē apģērba dizainā atsegt ķermeņa daļas, kuru eksponēšana nerada neērtības sajūtu, – piemēram, atslēgas kaulu. Nedaudz kailuma nav nekas slikts, tomēr es cenšos radīt seksīgus tērpus, kas nepadarīs savu valkātāju par [klajas iekāres] objektu.”

foto: CAMERA PRESS/Anthea Simms / Vida
"Bottega Veneta" pavasaris/vasara 2020.

“Man patīk, ka mode vieno cilvēkus no dažādām pasaules malām. Tu vari būt dzimis bagāts vai nabags, īsts talants šajā industrijā izcelsies vienmēr. Tie ir vienlīdzīgas konkurences apstākļi,” ar savu amata izvēli dizainers ir apmierināts joprojām. Zīmola Bottega Veneta biznesa pamatā vienmēr ir bijušas rokassomas, bet talantīgais brits ir atjaunojis publikas interesi par tā apģērbu līniju un saskata iespējas turpināt radoši izpausties, paplašinot piedāvājumu. “Mums tagad ir bāze un savi triki, zīmols ir kļuvis universāls. Sākts darbs pie vīriešu modes līnijas, jau 2020. gadā dienasgaismu ieraudzīs mājlietu sērija. Jā, man patīk izaicinājumi. Kādēļ gan neienirt līdz pašai dzelmei? Man nav ko zaudēt. Ja nekas nesanāks, atgriezīšos skolas solā un pārkvalificēšos par ko citu!”

foto: Riccardo Giordano/IPA/Shuttersto
Daniels Lī.

***

Par savu privāto dzīvi Daniels Lī neko daudz nestāsta. Gandrīz visu laiku viņš pavada darbā un satiksmes manevros – nedēļu dzīvo Milānā, nedēļu Parīzē, no rītiem dodas uz sporta zāli, tekoši runā franciski un ir sācis apgūt arī itāļu valodu.

Pašam sava Instagram konta viņam nav: “Man patīk, ka uzaugu pirmsinstagrama pasaulē. Mani interesē, kas sekos šim laikmetam, domāju un ceru, ka atgriezīsimies pie privātuma. Pirms sāku strādāt Bottega Veneta, neviens nezināja, kas es esmu. Bottega Veneta ir noslēpumaina un dārga firma, un ko tad, ja kāds mani redz piektdienas vakarā pie kroga ar alus kausu rokās? Nez, kā tas kvalificējas luksusa modes pasaulē?...”