Laba bižutērija - kā miniatūri mākslas darbi. 100 gadi rotaslietu vēsturē
foto: Publicitātes foto
Schiaparelli x John Nollet kolekcija, 2019.
Dzīvesstils

Laba bižutērija - kā miniatūri mākslas darbi. 100 gadi rotaslietu vēsturē

Anita Sedliņa

Pastaiga

Lieliska bižutērija – kā personības un gaumes izpausmes līdzeklis, turklāt viens no izteiksmīgākajiem un pamanāmākajiem.

Tā ir kā miniatūri mākslas darbi. Atšķirībā no smalkajām dārglietām, gleznām vai antīkajām mēbelēm, kas dzīvo seifos vai muzejos, rotas mūs pavada ikdienas solī.

Līdz pat 20. gadsimta sākumam bižutēriju uzskatīja par, vienkārši sakot, prastu dārglietu imitāciju, kam nav ne vērtības, ne stila. Pateicoties mūsdienu franču modes celmlaužiem – Polam Puarē, Koko Šanelei, Žanam Patū, Žannai Lanvēnai, modes namiem Drécoll un Premet, kuri šīs ievērojami lētākās rotas padarīja gaumīgākas un papildināja ar sava zīmola nosaukuma pievienoto vērtību, – bižutērijas rotas kļuva par akceptējamiem aksesuāriem. Jau 1925. gadā universālveikals Marshall Field savā katalogā vēstīja: “Par imitāciju vairs nav jākaunas!”

foto: CAMERA PRESS/CAMERA PRESS / Vida
Chanel, pavasaris/vasara 2007.
Chanel, pavasaris/vasara 2007.

Kopš tā brīža rotu māksla ir gājusi inovācijām un revolūcijām bagātu ceļu. Šoks un daile, dabas atdarināšana un urbāns dumpīgums, plastmasa, mākslīgās pērles un īsti briljanti – modes dizaineru iztēle ir plaša, un laba bižutērijas meistara rokās ir iespējams viss.

Lasi tālāk un uzzini, kā šajos gados mainījies rotu dizains:

Nākamā lapa: Sirreālisma karaliste - radošās, jautrās un nedaudz banālās Schiaparelli rotas