Diseldorfā skatāma mūsdienu Ķīnas režīma kritiķa, laikmetīgās mākslas superzvaigznes Ai Veiveja izstāde
foto: Publicitātes foto
Kultūra

Diseldorfā skatāma mūsdienu Ķīnas režīma kritiķa, laikmetīgās mākslas superzvaigznes Ai Veiveja izstāde

Una Meistere

Pastaiga

“Viss ir māksla. Viss ir politika,” šāds moto grezno par ķīniešu Endiju Vorholu dēvētā politiskā aktīvista, arhitekta, konceptuālista, fotogrāfa, tēlnieka, blogera, disidenta un laikmetīgās mākslas superzvaigznes Ai Veiveja retrospekciju, kas šobrīd skatāma Diseldorfā.

Izvietojusies abās galvenajās laikmetīgās mākslas muzeja ēkās – K20 un K21, tā ir līdz šim vērienīgākā mākslinieka darbu skate Eiropā. Izstāde aptver četras Ai Veiveja karjeras dekādes, un cita starpā tajā pirmoreiz vienas ekspozīcijas ietvaros pilnībā skatāmi divi mākslinieka ikoniskie darbi – Tieši (Straight, 2008.–2012.) un Saulespuķu sēklas (2010.). Katrs no tiem sver vairākas tonnas un liek aizdomāties par indivīda statusu sabiedrībā.

Kā zināms, neuzpērkamais brīvdomātājs Ai Veivejs joprojām ir viens no spilgtākajiem mūsdienu Ķīnas režīma kritiķiem. Daudzi viņa darbi tapuši kā asi komentāri Ķīnas kultūras revolūcijai (1966.–1976.), kuras laikā tika iznīcinātas neskaitāmas pagātnes kultūras vērtības, tādējādi bruģējot ceļu šodienas Ķīnai, kurā vienlīdz mežonīgā veidā līdzās pastāv komunisms un kapitālisms. Mākslinieka pretestība represīvajai varai ir teju vai iezīsta ar mātes pienu – kad Ai Veivejs bija gadu vecs, arī viņa ģimene tika izsūtīta uz darba nometni un Pekinā varēja atgriezties vien 70. gadu vidū.

Ai Veivejs nebaidās no konfrontācijas un nelolo ilūzijas arī par Rietumu pasauli. Viņa darbi ir zemtekstu un īpašu kodu caurstrāvoti, taču vienlaikus izceļas ar spēcīgu vizuālu iespaidu. Jau pieminētās Saulespuķu sēklas, kas K20 telpās izsētas blīvā slānī teju 650 kv. m platībā, tapušas vairāku gadu garumā.

Ķīnas slavenajā ražotnē Jingdezhen darināto, ar roku apgleznoto porcelāna sēkliņu instalācijā ir vairāk nekā 60 miljoni! No vienas puses, šis darbs akcentē tradicionālās amatniecības nozīmību masu ražošanas un globalizācijas laikmetā, taču no otras – ietver spēcīgu politisko sarkasmu. Bijušais Ķīnas komunistiskās partijas līderis Mao Dzeduns propagandas plakātos bieži ticis attēlots ar sauli fonā. Raugi, tāpat kā saulespuķes tiecas pretim saulei, Ķīnas tautai ir bez ierunām jāseko saviem vadoņiem…

Izstādē skatāmi arī globālajai bēgļu krīzei veltīti darbi, tostarp pērn tapusī instalācija Glābšanas laiva – monumentāla, 17 m gara laiva ar vairāk nekā 100 dabiska izmēra cilvēku figūrām no trauslā bambusa. Atgādinājums gan par globālās humānās krīzes baisajiem apjomiem, gan cilvēka dzīves cikla neprognozējamajiem līkločiem. “Mums ir jāaizsargā cilvēce. Es mēģinu savā mākslā piešķirt balsi cilvēkiem, kas citādi nekad netiktu sadzirdēti,” saka Ai Veivejs.

K20 Grabbeplatz
Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen
Grabbeplatz 5

      1. Ständehaus
        Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen
        Ständehausstraße 1

kunstsammlung.de
Līdz 1. septembrim, 2019

Tēmas