Bāzelē apskatāma skandaloza Baltusa glezna, kurai pārmeta "bērnu seksualitātes romantizēšanu"
foto: © Balthus, Photo: The Metropolitan Museum of Art/Art Resource/Scala, Florence
Balthus, Terēze, 1939. The Metropolitan Museum of Art, New York. Bequeathed by Mr. and Mrs. Allan D. Emil, in honor of William S. Lieberman, 1987
Cilvēki

Bāzelē apskatāma skandaloza Baltusa glezna, kurai pārmeta "bērnu seksualitātes romantizēšanu"

Una Meistere

Pastaiga

2017. gadā Metropolitēna muzejs Ņujorkā saņēma teju 12 000 cilvēku parakstītu petīciju, kas pieprasīja izņemt no ekspozīcijas poļu – franču mākslinieka Balthasar Klossowski de Rola jeb vienkārši Baltusa (Balthus) (1908-2001) gleznu Terēze sapņo (1938), kas attēloja uz koka sola atbrīvotā pozā sēdošu pusaugu meiteni, ar augšup parautiem sarkaniem brunčiem un kaķi, kas turpat blakus lok pienu no bļodiņas, pārmetot tai “bērnu seksualitātes romantizēšanu”.

Petīcijas ierosinātāja bija kāda muzeja apmeklētāja, kurā glezna bija izraisījusi šoku.

View this post on Instagram

Balthus, Therese Dreaming, 1938 #balthus

A post shared by All Creations Together (@allcreationstogether) on

Šī gan nav vienīgā reize, kad Baltusa darbi nokļuvuši krustugunīs. Skandāli mākslinieku pavadījuši jau no pašas pirmās izstādes – 1934. gadā viņa erotiskās mazu meiteņu gleznas, kas bija eksponētas kādā Parīzes galerijā, publiku satracināja ne mazāk kā #MeToo aktīvistes mūsdienās.

View this post on Instagram

#balthus

A post shared by antonkochetkov (@antonkochetkov) on

Kamēr pats Baltuss vienmēr apgalvojis, ka tas ir skatītājs, kas ierauga viņa darbos seksuālas novirzes, viņa paša nodomi nekad tādi nav bijuši. Baltuss nenoliedzami pieder sava laika pretrunīgākajām mākslas ainas personībām, un savulaik atteicies arī no mēģinājumiem iesēdināt viņu tradicionālo mākslinieku biogrāfiju rāmjos.

Kā mākslinieks savas retrospekcijas priekšvakarā 1968. gadā rakstījis telegrammā Tate Gallery: “Nekādu biogrāfisku detaļu. Sāciet: Baltuss ir gleznotājs, par kuru nekas nav zināms. Un tagad ļaujiet mums skatīties uz darbiem.” Baltuss nomira 90 gadu vecumā un apsēstība ar pusaugu meitenēm pašā pubertātes sākumposmā viņu pavadījusi visā radošās karjeras garumā. Viņa bēres apmeklēja Bono, Francijas prezidents, dažādu valstu premjerministri un supermodeles.

foto: © Balthus, Photo: The Metropolitan Museum of Art/Art Resource/Scala, Florence
Balthus, Terēze, 1939. The Metropolitan Museum of Art, New York. Bequeathed by Mr. and Mrs. Allan D. Emil, in honor of William S. Lieberman, 1987
Balthus, Terēze, 1939. The Metropolitan Museum of Art, New York. Bequeathed by Mr. and Mrs. Allan D. Emil, in honor of William S. Lieberman, 1987

Šobrīd Baltusa retrospekcija skatāma Beielera fondā Bāzelē, un, kā apgalvo muzeja direktors Sems Kellers: “Tā ir lieliska iespēja nodemonstrēt, kālab muzeji mūsdienās ir tik nozīmīgi un ka tie var atļauties to, ko nevar arīdzan sociālie mediji. Tieši tālab mēs izlēmām rīkot šo izstādi. Tiesa, papildinot to ar vērienīgu izglītības programmu, kuras ietvaros publika var iesaistīties dažādās diskusijās, vārda vistiešākajā nozīmē uz laiku padarot muzeju par forumu.”

Izstādē skatāmas 40 Baltusa gleznas, kas uz Beielera fondu atceļojušas no kolekcijām Amerikā, Francijā un Šveicē. To vidū arī skandālu izraisījušais darbs "Terēze sapņo". Tā modele bijusi Baltusam kaimiņos Parīzē dzīvojoša restorāna strādnieka meita, un pirmoreiz viņš viņu gleznojis 11 gadu vecumā. Kopumā – desmit reizes.

Baselstrasse 101
CH-4125 Riehen/Bāzele

Līdz 1. janvārim

Vēl Bāzelē apskatāms

*Kubistu kosmoss. No Pikaso līdz Ležēram, Kunstmuseum, līdz 4. jūlijam;

*Cepuri nost cepurēm! No 18. gadsimta ikdienas objekta līdz mūsdienu dizaineru darinājumiem, Spielzeug Welten Museum Basel, līdz 7. aprīlim;

*Māksla un vinils – mākslnieku radītie skaņuplašu vāki, Kunstmuseum Basel, 1. decembris – 2. februāris.