Koši, drosmīgi un aizraujoši: šie dizaineri ir mūsu modes nākotne
Pateicoties digitālajām tehnoloģijām, modes industrijas karuselis ir kļuvis vēl ātrāks, košāks, daudzveidīgāks un aizraujošāks. Pastaigas apskatā – pamanīšanas vērti jaunie modes vārdi. Dažādas tautības, vecumi, stilistika un pieredze.
Nina Tiari
Kas? Ņujorkietei Ninai Tiari ir bagāta modes pieredze.
Modi viņa studējusi Ņujorkas Pārsona Dizaina skolā, mākslas vēsturi – Ņujorkas universitātē, bijusi Vogue, Paper Magazine un The Wall Street Journal stiliste, sadarbojusies ar mūziķiem Madonnu, Kanji Vestu un Jay Z, bet Ņujorkas Modes nedēļā debitēja ar zīmola Nina Tiari kolekciju 2017. gada rudenim/ziemai.
Estētika. Zīmols sievietēm, kuras sacenšas pašas ar sevi, jeb avangardiskām individuālistēm. Ninas Tiari varone ir tipiska pilsētniece. Viņa bezbailīgi un pašpārliecināti valkā spilgti apdrukātas un krāšņi krāsotas drēbes, sakausē sievišķīgu klasiku ar dramatisku ielu modi un valkājamo modi ar tēlotājmākslas elementiem.
Attico
Kas? Modes zīmolu Attico 2016. gada sākumā izveidojušas divas itālieties – modes konsultantes un ielu modes zvaigznes Džordža Tordini un Džilda Ambrozio. Viņu nodoms: radīt ilgtspējīgas kleitas mūžam aktuālā stilā. Ar piebildi: “Bet vairāk par visu vēlamies pastāstīt par sievieti no sievietes skata punkta!”
Estētika. Zīmola nosaukums itāliski nozīmē jumta izbūvi jeb penthausu, un šajā smalkajā telpā ir vieta viņu intīmi greznajiem un izsmalcinātajiem, 20. un 40. gadu gaumē ieturētajiem tērpiem – zīda un samta halātiem, lencīšu kleitām un vakartērpiem.
Itāļu zīmols "Attico", ko veidojušas ielu modes zvaigznes Tordini un Ambrozio
“Gribam, lai mūsu kliente jūt, ka viņai pieder kas īpašs un vienreizējs. Attico apģērbs ir vintedža stilā darināts, rotāts ar unikāliem roku darba izšuvumiem un pašradītām apdrukām,” vēsta Džilda Ambrozio.
Maggie Marilyn
Kas? 24 gadus vecā Jaunzēlandes dizainere Megija Hjūita 2015. gadā absolvējusi Oklendas universitāti, par viņas debijas kolekcijas galveno pārdevēju 2016. gadā kļuva prestižais luksusa veikals Net-a-Porter, un 2017. gadā viņa pati tika nominēta LVMH jauno dizaineru balvai.
Estētika. Luksusa zīmols ar ilgtspējas principiem iestājas pret stereotipu, ka ētiski radītie materiāli nav nedz izsmalcināti, nedz kvalitatīvi. Neitrālu dūmakaino toņu palete, smalkas detaļas, balansēšana uz minimālisma un dāsna, rotaļīga glamūra robežas. “Vēlos radīt skaistu luksusa zīmolu. Man luksuss nozīmē arī visu ražošanas procesu caurspīdīgumu un zināšanas par audumu izcelsmi,” skaidro autore.
Y/Project
Kas? Franču zīmolu Y/Project 2011. gadā izveidoja dizainers Joans Serfati un uzņēmējs Žils Elalufs, un tas bija konceptuālas vīriešu modes zīmols. 2013. gadā pēc Serfati nāves par zīmola radošo kodolu kļuva Antverpenes Karaliskās mākslas akadēmijas absolvents beļģis Glens Martenss, kurš Y/Project spektru papildinājis ar sieviešu modi un pārstrādājis tā sākotnējo, Rika Ovensa grandžu atgādinošo rokrakstu par aktuālu, mūsdienīgu, bet ne mazāk dumpīgu stilu.
Estētika. Y/Project iemieso ielu modes, sarkastiska humora un dekonstrukcijas elementus jeb tā dēvēto next Vetements ideju. Urbāna valkājamā garderobe ar raupjuma un dramatisma piešprici. “Vissvarīgākās īpašības ir valkājamība, universālums, pielāgojamība un dzimumu saplūšana,” tā savas ieceres definē Glens Martenss.
Dilara Findikoglu
Kas? 26 gadus vecā, Stambulā dzimusī, bet Londonas Centrālo Sentmārtina koledžu absolvējusī Dilara Findikoglu nespēlē pēc noteikumiem. Kad piedalīšanās mācību iestādes kopējā skatē netika apstiprināta, savu skati viņa sarīkoja pati. Un veiksmīgi. Dilaras kontā gan pagaidām ir tikai trīs kolekcijas, bet viņas klientes ir mūziķes FKA Twigs un Lēdija Gaga.
Estētika. Neparasts, pancisks zīmols ar augstās modes un kostīmu mākslas elementiem. “Daudzi kolēģi rada valkājamas lietas un komerciālu nolūku labad atsakās no dekorativitātes. Vēlos iet savu ceļu un nezaudēt savu izstrādājumu vērtību. Vienkāršas drēbes var nopirkt masu apģērba veikalos,” dizainere ir nepielūdzama.
Rejina Pyo
Kas? Lai gan 34 gadus vecā korejiete Redžina Pjo Londonas Centrālo Sentmārtina koledžu absolvēja jau pirms septiņiem gadiem un skolas noslēguma kolekciju pārdeva H&M piederošajam modes veikalam Weekday, savu zīmolu viņa izveidoja tikai 2014. gadā, bet ar kolekcijas prezentāciju skates formātā debitēja tikai 2017. gada septembrī. Tikmēr pieredzi krājusi, būdama dizaineres Roksandas Ilinčicas asistente, 2012. gadā ieguvusi Han Nefkens modes balvu un 2013. gadā piedalījusies Utrehtas Centrālā muzeja izstādē Arrrgh! Monstres de Mode.
Estētika. Dizainerei piemīt dabiska proporciju izjūta, kas izpaužas pārlielos, dekonstruētos un izteiksmīgos tērpu siluetos. Eleganta un brīvi rotaļīga izsmalcinātība ar praktiskuma dominanti. “Vēlos radīt apģērbu, ko var valkāt katru dienu un aizvien justies īpaši.”
Eleganta un rotaļīga izsmalcinātība: zīmols "Rejina Pyo"
Alice Archer
Kas? 32 gadus vecā Elisa Ārčere studējusi Londonas Goldsmitas (Zeltkaļu) universitātē un pabeigusi Centrālās Sentmārtina koledžas maģistrantūru (2013. g.). Astoņus gadus radījusi aplikācijas un izšuvumus dumpīgajai māksliniecei Treisijai Eminai, bijusi izšuvuma dizainere zīmolā Dries van Noten, bet 2014. gadā izveidoja savu modes namu, kura tērpus iecienījušas ne tikai ietekmīgās modes kritiķes Sjūzija Babbla un Sjūzija Menkesa, bet arī britu karaļnama pārstāve, Kembridžas hercogiene Keita Midltone.
Estētika. Zīmols Alice Archer specializējas izšūšanā un šajā tehnikā rotā visu – gan kleitas, gan kostīmus. Lai izšūtie tērpi cenu ziņā neierindotos augstās modes vakartērpu kategorijā, dizainere cenšas ar digitālo tehnoloģiju palīdzību vismaz daļēji aizstāt roku darbu. Nedz smalkumu, nedz greznību tas nemazina.
Mira Mikati
Kas? Libānā dzimusī, Parīzē uzaugusī un Londonā dzīvojošā dizainere Mira Mikati modes karjeru sāka 2007. gadā kā viena no dizaina konceptveikala Plum izveidotājām. 2012. gadā, uzaicināta radīt franču modes zīmola Façionable kapsulas kolekciju, iepircēja kļuva par dizaineri. 2015. gadā Mira, turpinot strādāt konceptveikalā Plum, uzdrošinājās izveidot modes zīmolu pati ar savu vārdu – tas ir veiksmīgs un pamanāms, arī Bejonses un Riannas iecienīts.
Estētika. Klasiska silueta apģērbs ar jautrām, krāsainām un rotaļīgām emodži tipa aplikācijām popārta stilā. “Mira Mikati kliente ir meitene, kura mīl jautrību, viņa uzdrošinās valkāt krāsainas drēbes un neuztvert dzīvi pārāk nopietni,” stāsta dizainere un atklāj savu sapni – ak, ja vien viņas tērpus reiz izvēlētos kolorītā modes kundzīte Airisa Apfela…
Dear Frances
Kas? 31 gadu vecā Džeina Frensisa absolvējusi Londonas Modes koledžu, Milānā un Vidževano pilsētiņas apavu fabrikā specializējusies apavu dizainā, 2014. gadā ieguvusi Britu Apavu asociācijas piešķirto Džo Melcera balvu par dizaina izcilību. Viņas klientu vidū ir mūsdienu slavenās meitenes: modeles Kendala Dženere, Bella un Džidži Hadidas, Kara Delaviņja, dziedātājas Bejonse un Keitija Perija, aktrise Keita Hadsone.
Estētika. Apavi darināti Itālijas ražotnēs ar paaudžu paaudzēs mantotām kurpnieku zināšanām un tradīcijām, tos raksturo klasiskas formas un moderns dizains. Iedvesmojoties no arhitektūras, simetrijas tīrības un smalkām tekstūrām, Dear Frances uzsvaru liek uz roku šuvumu, kontrastējošām nošuvēm un efektīgiem papēžiem. “Mans mērķis ir brīva un ļoti viegla elegance. Apavi, kurus var valkāt gan ikdienā, gan vakara pasākumos.”
Khaite
Kas? 33 gadus vecās dizaineres Keitas Holsteinas zīmols Khaite debitēja ar 2016. gada rudens/ziemas kolekciju speciāli modes veikalam The Line, pamazām piesaistot arī citus, ne mazāk nozīmīgus tirgotājus (Matchesfashion, Lane Crawford) un ielu modes ikonas Karolīnu de Megrē un Liliju Oldridžu. Pieredzei un praksei noderējušas studijas Pārsona Dizaina skolā, darbs zīmolos GAP, Vera Wang, J. Crew, Maiyet un The Elder Statesman.
Estētika. Minimālisma sapņu piepildījums – jauns, izsmalcināts dizains, tīras līnijas un vienkāršas formas. Vīrišķīgi silueti un sportiski elementi, kontrasti starp maigumu un spēku, pludlīnijām un striktu stingrību, moderno un klasisko. “Zīmola sieviete ir sievišķīga, spēcīga un gudra. Khaite demonstrē jau pazīstamas lietas jaunā perspektīvā, ar citām tehnikām, materiāliem un detaļām.”
Minimālisma sapņu piepildījums - Keitas Holsteinas zīmols "Khaite"
Sandy Liang
Kas? Kad Ņujorkas Pārsona dizaina skolas absolvente un Phillip Lim stažiere, 25 gadus vecā Sendija Lianga 2014. g. izveidoja pati savu modes zīmolu, viņa kļuva par Ņujorkas must have virsdrēbju autori. Visās nozīmēs spilgti un pamanāmi.
Estētika. Dizainerei izdodas apvienot sievišķīgumu ar dumpīgumu, pārsteigt ar negaidītiem izgriezumiem, iešuvumiem un rotājumiem un ikvienu garderobes izstrādājumu padarīt par patstāvīgu mākslas darbu. Savdabīgs Čainataunas vecmāmiņas un stilīgas Manhetenas meitenes stilu un kolorīta apvienojums. “Radu drēbes meitenei, kura ir tā, kas viņa ir, un uz darbu brauc ar metro,” saka dizainere.
Orseund Iris
Kas? 24 gadus vecās ņujorkietes Alenas Džonsones dibinātais zīmols Orseund Iris ir Instagram slavenību favorīts. Izveidots pēc studijām Ņujorkas Modes tehnoloģiju institūtā, stažēšanās zīmolā Rosie Assoulien un mammas ultimāta, ka jāmet miers fantāzijām un jāsāk strādāt.
Estētika. Tērpi bez sezonāla dalījuma, ievērojot principu “mazāk ir vairāk”, neatkarīgs un brīvdomīgs apģērbs kā vienreizējs mākslas darbs. 70. gadu glamūra, bohēmiska luksusa un minimālisma mikslis. Garderobes pamatlietas ar mainītām funkcijām, atpazīstamākā no tām – virs tēkrekla velkama trikotāžas korsete. “Orseund Iris drēbju valkāšanas iespējas ir bezgalīgas, tās domātas spēcīgām, pašpārliecinātām sievietēm ar piedzīvojumu garu stilā un dzīvē,” saka dizainere.
Vaquera
Kas? 2013. gadā jauno Ņujorkas dizaineru kvartets Patriks di Kaprio, Brins Taubenzē, Deivids Mozess un Klēra Sallija nodibināja zīmolu Vaquera, un nu tas ir CFDA/Vogue Modes Fonda konkursa finālists. Šie divdesmitgadnieki sava antimodes projekta avangarda kolekcijas atrāda nevis oficiālajās modes programmās, bet gan ķīniešu restorānos un uz metro platformām. “Vēlamies mainīt modes industriju. Bet, lai to mainītu, vispirms jāiefiltrējas un jākļūst par tā daļu,” zīmola nostāju skaidro Brins Taubenzē.
Estētika. Dizaineri izmanto modi, lai uzdotu jautājumus par klišejisko Amerikas sapni, seksu un politiku tajā divdesmitgadnieku valodā, kurā runā arī citu pilsētu radošie jaunieši. Te valda humors un dīvainības, skaistums un mākslas provokācijas, rotaļīgums un perversijas, panki un DIY politika.
"Vaquera" - mode, kas uzdod jautājumus par klišejām, seksu un politiku
Alyx Studio
Kas? 31 gadus vecais Metjū Viljamss, kurš jau pēc vidusskolas beigšanas ir strādājis Losandželosas apģērba ražotnēs, iepazinies ar zīmoliem Nike, Hood by Air, Supreme, Stussy, veidojis kostīmus Lēdijai Gagai un neilgi pirms Aleksandra Makvīna nāves asistējis viņa zīmola vakartērpu radīšanā, pats ar savu zīmolu Alyx Studio debitēja tikai 2015. gadā.
Bet jau nākamajā kļuva par LVMH jauno dizaineru konkursa finālistu un 2017. gadā sāka veidot arī vīriešu modi. Viņa tērpus valkā dumpinieki – reperis A$AP Rocky un Kanje Vests, arī modelis Luka Sabats.
Estētika. Alyx Studio ir kulta zīmola Vetements laikabiedrs un iederas tajā pašā kustībā, kura modes pagrīdnieku stilu padara par meinstrīma luksusu. Ar 90. gadu stila piegaršu, uz robežas starp mākslu un modi, drosmīgi un izaicinoši, bet kvalitatīvi un valkājami.
“Zīmols ir mans personīgais monologs par to, ko mīlu vai ienīstu, par izjustajām skumjām vai prieku. Bet no katra klienta paša ir atkarīgs tas, ko viņš tur atrod un ko tas viņam nozīmē. Apģērbs, kuru valkājot, esi patiess, esi pats, esi tāds, kāds esi.”
Wendelborn
Kas? 2015. gada maijā 36 gadus vecā Keita Vendelborna pameta radošās direktores amatu zīmolā Protagonist, un pēc sešiem mēnešiem Bruklinas studijā tapa Wendelborn pirmā, nelielā kašmira un zīda adījumu, kokvilnas un vilnas tēkreklu kolekcija. Un jau pirmajā sezonā zīmols spēja piesaistīt 21 tirdzniecības punkta, tostarp 10 Corso Como, SSENSE un Moda Operandi, uzmanību.
Estētika. Zīmola pamatvērtība ir rotaļas ar konstrukciju, kas izpaužas gan slavenajos adījumos, gan moderni klasiskās kleitās, biksēs un blūzēs. Atturīgs, bet oriģināls minimālisms. “Man ir svarīga lietu kolekcionēšanas ideja. Izstrādājumi, kuri ir unikāli un auteniski un tiek krāti visas dzīves garumā.”