Reti kurš pasažieris zina, ka gaiss lidmašīnā ir sausāks nekā tuksnesī
Esi vesels

Reti kurš pasažieris zina, ka gaiss lidmašīnā ir sausāks nekā tuksnesī

Kasjauns.lv

Kad lidmašīnas apkalpe iet caur uzgaidāmo zāli, lidostas pasažieri pagriež galvas, ar acīm pavadot staltos pilotus un stjuartes uz augstiem papēdīšiem. Akurātas formas, nevainojama tīrība un kopts izskats – tieši no lidmašīnā strādājošās komandas ir atkarīgs, kādi būs ceļotāju iespaidi un emocijas.

Pilotiem un stjuartiem jāpārzina daudzi noteikumi, vienmēr jābūt pieklājīgiem un jārūpējas par pasažieru ērtībām. Protams, lidojot simtiem un tūkstošiem stundu, apkalpes locekļi iemācās pareizi parūpēties par sevi, lai pēc iespējas ilgāk saglabātu enerģiju, pievilcību un veselību un tieši acis ir tās, kas apkārtējiem stāsta par cilvēka veselības stāvokli.  

Ja acis ir iekaisušas, apsārtušas un miegainas, tad cilvēks izskatās noguris, nelaimīgs un laisks. Var rasties iespaids, ka darbs cilvēkam rada ciešanas, savukārt komunicēšana ar klientiem – nogurdinošs pienākums.

Virs mākoņiem vairs nav mitruma gaisā
Stjuartes un stjuarti atzīst, ka viņu darbs nav viegls, kaut gan daudzi apgalvo, ka par tādu ir sapņojuši visu dzīvi. Lidmašīnu apkalpes locekļi ļoti rūpējas par savu veselību, veltot daudz uzmanības gan fiziskai, gan psiholoģiskai sagatavotībai. Ja kandidāts nemāk peldēt, nav sportisks un izturīgs, viņš nespēs iziet atlasi, kas paredzēta darbam debesīs.

Tieši tāpēc vingrošana un sports ir stjuartu un lidmašīnas  pilotu brīvā laika pavadīšanas neatņemama sastāvdaļa.

Ceļojot uz svešām zemēm, var nobaudīt dažādus eksotiskus ēdienus, tomēr vairums no viņiem savu uzturu regulē tieši tāpat kā profesionāli sportisti. Viens no svarīgākajiem iemesliem, kāpēc stjuartes smaida un staro, ir labs miegs. Katra pieredzējusi stjuarte jauniņajām uzsver kvalitatīvas atpūtas nozīmi.

Vēl viens svarīgs apkalpes pieredzējušo locekļu padoms – uzņemt daudz šķidruma. Kad lidmašīna lido 10 kilometru augstumā, atmosfēras spiediens ārpusē ir vairākas reizes zemāks nekā uz Zemes vai lidmašīnā. Lielā augstumā pasažieri priecājas par mākoņu palagiem, tomēr tie atgādina, ka viss mitrums palicis zem tiem, kur spiediens ir lielāks. Gaiss lidmašīnā mēdz būt sauss – nosacītais gaisa mitrums salonā sasniedz apmēram 12 procentus, kas ir zemāks nekā daudzos pasaules tuksnešos.

Tāpēc, lidojot ar lidmašīnu, mati, āda, deguna gļotāda un, protams, acis kļūst sausas.

Par acu mitrumu nākas rūpēties pašiem
Acu ārsti brīdina, ka papildus stresu acīm lidmašīnā rada virs sēdvietām šņācošie ventilatori, kurus pasažieri ieslēdz, lai atsvaidzinātos ar vēsa gaisa plūsmu. Mākslīgais vējiņš sausā salonā ļoti palielina asaru iztvaikošanu no acs virsmas.
Palielināta asaru iztvaikošana ir viens no galvenajiem sausās acs slimības iemesliem. Traucēta acs virsmas aizsardzības mehānisma dēļ var attīstīties iekaisums, kas rada nepatīkamas sajūtas: kairināšanu, dedzināšanas sajūtu, nogurumu un apsārtumu. Ārsti uzsver, ka sausās acs slimības dēļ var rasties pat redzes traucējumi. Šī iemesa dēļ, kairinātas acis nedrīkst berzēt vai kasīt, jo tā tajās iekļūst daudz iekaisuma izraisītāju. Labāk tās vienkārši pamirkšķināt, aizvērt, atslābināties un uz brīdi ar delnu palīdzību tās pievērt.

Kāpēc “Boeing”, “Airbus” vai citu lidmašīnu ražotājiem maz rūp sausās pasažieru acis? Iemesli ir pavisam vienkārši: izstrādāt efektīvu gaisa mitrināšanas tehnoloģiju un vadāt līdzi lielu daudzumu ūdens ar lidmašīnu būtu ļoti dārgi, turklāt aviācijas inženieri ar  ūdeni lidmašīnas iekšienē saskata korozijas draudus un augstu bīstamību elektronikai.

Gan apkalpojošais personāls, gan acu ārsti pasažieriem iesaka par acu komfortu parūpēties pašiem, lietojot attiecīgus acu pilienus ar osmoprotektoriem.

Acu aizsardzības mehānismu atpazina dabā
Acu pilieni ar osmoprotektoriem ir jaunākās paaudzes medicīnas preparāti, kas nodrošina osmoprotekcijas mehānisma darbību šūnās. Osmoprotekcijas mehānisms jau miljoniem gadu darbojas dabā un pasargā zivju, molusku un citu dzīvnieku dzīvību sāļos ūdeņos. Saskaņā ar fizikas likumu, ūdens molekulas kustās virzienā, kur vide ir sāļāka. Bez osmoprotektoriem dzīvo organismu šūnas okeānos aizietu bojā.
Osmoprotektori aiztur ūdeni šūnu iekšpusē. Tāpēc zinātnieki ilgi ir strādājuši, lai radītu acu aizsardzības un sausās acs slimības ārstēšanas tehnoloģiju, kas balstīta uz osmoprotekcijas principu.

Vienīgie acu pilieni ar cilvēka asaru osmoprotektoriem (L-karnitīnu un eritritolu) ir “Optive”, “Optive Plus” un “Optive Fusion”. Šie pilieni darbojas šūnu līmenī. Stjuartēm ir svarīgi arī tas, ka “Optive Plus” sastāvā ir rīcineļļa, kas jau no seniem laikiem dabas medicīnā tiek izmantota ne vien acu iekaisumu ārstēšanai, bet arī skropstu augšanas veicināšanai.

Reklāmas raksts sadarbībā ar Allergan Baltics