Kā vienoties ar citiem dzīvokļu īpašniekiem par nepieciešamajiem mājas uzlabojumiem?
Jautā lasītājs: “Mūsu mājā ir 20 dzīvokļi, lielākā daļa tiek izīrēti. Es un vēl daži dzīvokļu īpašnieki, kas paši dzīvo savos dzīvokļos, vēlamies mainīt ārdurvis un ierīkot apgaismojumu pie mājas. Kā pārliecināt pārējos dzīvokļu īpašniekus?”
Atbild: Michail Černiavskij, “Latvijas Namsaimnieks” valdes loceklis.
Ar šādu situāciju saskaras lielākā daļa iedzīvotāju daudzdzīvokļu mājās, kurās daļa dzīvokļu īpašnieku izīrē savus dzīvokļus. Jebkādu koplietošanas telpu remontdarbu vai cita veida uzlabojumu veikšanai ir nepieciešams vienoties ar citiem dzīvokļu īpašniekiem, un savākt vajadzīgo balsu kvorumu. Arī gadījumos, kad visi dzīvokļu īpašnieki dzīvo uz vietas, nākas saskarties ar problēmām saistībā ar remontdarbu prioritātēm vai līdzekļu apjomu, ko atvēlēt labiekārtošanas darbiem.
Atbildība - dzīvokļu īpašniekiem
Nams, kurā atrodas privātīpašnieku dzīvokļi, ar koplietošanas telpām un visas mājas komunikācijām ir viņu kopīpašums. Pēc likuma mājas dzīvokļu īpašniekiem ir pienākums uzturēt savu īpašumu atbilstošā stāvoklī. Un lēmumi par nama saglabāšanu labā tehniskā stāvoklī ir vienīgi dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku ziņā.
Dzīvokļu īpašuma likums nosaka kārtību, kādā dzīvokļu īpašniekiem pieņemt lēmumus. Tajā paredzēts, ka dzīvokļu īpašniekiem ir pienākums piedalīties dzīvojamās mājas pārvaldīšanā un segt pārvaldīšanas izdevumus likuma noteiktajā kārtībā.
Lēmumu pieņemšana
Vienošanās par jebkuru remontdarbu uzsākšanu notiek dzīvokļu īpašnieku kopsapulcē vai apsaimniekotāja organizētā dzīvokļu īpašnieku aptaujā. Katrai no šīm procedūrām jāatbilst likuma normām, lai lēmuma pieņemšana noritētu godīgi un visu dzīvokļu īpašnieku interesēs. Dzīvokļu īpašnieku kopsapulce ir lemttiesīga, ja tajā piedalās dzīvokļu īpašnieki, kuri pārstāv vairāk nekā pusi no visiem mājas dzīvokļu īpašumiem.
Iedzīvotāju kopsapulces Covid-19 laikā
Atbilstoši spēkā esošajiem ierobežojumiem Covid-19 laikā, kopsapulces organizēt nedrīkst. Bet tā kā pēdējā gada laikā attālināts online sapulču formāts jau ir pierasts, tad arī dzīvokļu īpašnieku sapulces apsaimniekotājs var organizēt attālināti. Vienīgā atšķirība ir tā, ka online kopsapulces lēmums nav valīds, jo nav iespējams pārbaudīt katra dalībnieka identitāti. Pirms reģistrācijas dalībnieku reģistrā klātienes sapulcē visiem dalībniekiem jāuzrāda pase vai ID karte. Savukārt, interneta vidē šādas iespējas nav, līdz ar to, vienīgais veids kā ārkārtas situācijas laikā pieņemt jebkādus lēmumus ir apspriešanu veikt attālinātās dzīvokļu īpašnieku sapulces laikā, bet balsošanu organizēt aptaujas veidā. Par izlemjamo jautājumu apsaimniekotājs katram dzīvokļa īpašniekam nosūta lēmuma projektu un dokumentāciju rakstveidā un norāda balsošanas termiņu. Bet pēc tam sagatavo balsošanas rezultātu protokolu un piecu darba dienu laikā to nosūta visiem dzīvokļu īpašniekiem.
Balsu skaits lēmumu pieņemšanā
Lielākajai daļai risinājumu likums ļauj savākt mājas dzīvokļu īpašnieku vairākuma balsis – 50%+1. Ar šādu balsojumu, varēs izlemt jautājumus, piemēram, par siltumenerģijas, elektroenerģijas un gāzes apgādes iekārtu ierīkošanu, būvniecību vai pārvietošanu, par dzīvojamās mājas pārvaldīšanas izdevumu noteikšanas un maksāšanas kārtību. Piemēram, daudzdzīvokļu ēkā ir 95 dzīvokļi. Šajā gadījumā 50% ir 47.5, kas nozīmē noapaļot uz 48. Līdz ar to šajā ēkā lēmums tiek pieņemts, ja 48 dzīvokļi + 1 dzīvoklis balso “par”. Ja “par” balso 49 dzīvokļi, tad to skaita kā balsojumu ar 51% pārsvaru.
Sākot ar šī gada 3. februāri stājas spēkā grozījumi Dzīvokļu īpašuma likumā, kas nosaka, ka turpmāk balsu vairākums 50% + 1 balss attieksies arī uz:
- atsevišķo īpašumu robežās esošo dzīvojamās mājas kopīpašuma pārbūvi un restaurāciju
- autostāvvietas izveidi konkrētiem mērķiem – personām ar invaliditāti vai elektromobiļu autostāvvietai (ja vienlaikus tiek izveidots arī uzlādes punkts)
Atbildot uz lasītāja jautājumu – ārdurvju maiņai un piemājas apgaismojuma ierīkošanai nepieciešams savākt 50%+1 dzīvokļu īpašnieku atbalstu un tad soli pa solim īstenot šos labiekārtošanas projektus.
100% dzīvokļu īpašnieku balsu nepieciešamas par kopīpašuma sastāva izmaiņām - palielināšanu, samazināšanu.
Lai gūtu atbalstu remontdarbiem, labiekārtošanai vai renovācijas projektiem, būtiski ir komunicēt ar visiem dzīvokļu īpašniekiem. Mājas aktīvākie dzīvokļu īpašnieki var kopā ar apsaimniekotāju sazināties ar katru dzīvokļa īpašnieku atsevišķi, lai izrunātu un pamatotu ieguvumus no iecerētajiem uzlabojumiem. Apsaimniekotājs var palīdzēt komunikācijā ar citiem dzīvokļu īpašniekiem, skaidrojot nepieciešamo remontdarbu vai uzlabojumu tehnisko pusi un ieguvumus.
Šobrīd “Latvijas Namsaimnieks” jaunajiem klientiem piedāvā iespēju 3 mēnešus bez maksas izmēģināt apsaimniekošanas pamatpakalpojumus. Šī kampaņa ir lielisks veids, kā pārliecināties, cik ērta un efektīva var būt dzīvokļu mājas uzturēšana kopā ar uzticamu un profesionālu ēku apsaimniekotāju.
Reklāmas raksts tapis sadarbībā ar "Latvijas Namsaimnieks"